وزیر صمت به وعده‌ کاهش قیمت خودرو عمل نکرد/مردم دیگر نمی‌توانند ماشین بخرند

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی گفت: بیست‌وپنجم مهر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست اتاق بازرگانی فاطمی‌امین عنوان کرده است که برنامه‌ داریم تا قرعه‌کشی خودرو به زودی حذف شود؛ امروز انتهای سال ۱۴۰۱ قرار داریم اما همچنان برای قرعه‌کشی خودرو لاتاری راه انداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جلال رشیدی‌کوچی در نشست علنی امروز _سه‌شنبه، بیست‌ودوم آذرماه_ مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قصه خودرو، قصه شیرینی نیست، اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم که بحث خودرو اصلاً شیرین نیست بلکه خیلی تلخ و غم‌انگیز است؛ این‌که هر بار مجلس شورای اسلامی به سوال و استیضاح از وزیر صنعت بر این موضوع روی می‌آورد به دلیل دغدغه‌ای است که مردم دارند. زمانی که فاطمی‌امین تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده گرفت قول داد که قرعه‌کشی خودرو را حذف کند و مانع افزایش قیمت خودرو شود.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور بر این موضوع تاکید کرد. من و بسیاری دیگر از نمایندگان که درباره این موضوع سوال پرسیدیم یا استیضاح طرح می‌کنیم، با دولت و وزرا پدرکشتگی نداریم بلکه این حرف‌ها دغدغه مردم است. فاطمی‌امین بیست‌ودوم شهریورماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد برای صنعت خودرو دو برنامه دارد و آن هم این‌که در شش ماهه اول سال به افزایش عرضه کمک خواهد کرد و سپس جلوی افزایش قیمت خودرو را خواهد گرفت. آیا امروز واقعاً قیمت خودرو کاهش یافته است؟

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در چند روز گذشته قیمت ارزان‌ترین خودروی تولید داخل ۳۰ میلیون تومان گران شده است در بیست‌وپنجم مهرماه سال ۱۴۰۰ وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که برنامه داریم تا در سال آینده قرعه‌کشی خودرو را حذف کنیم؛ آیا این اتفاق رقم خورد؟ پس چرا امروز یک لاتاری راه انداخته‌اید و مردم را برای خرید خودروی بی‌کیفیت داخلی به‌صف کرده‌اید.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فاطمی‌امین گفت که قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال ۱۴۰۰ کاهشی خواهد بود، امروز پایان سال ۱۴۰۱ است نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافته است بلکه شاهد افزایش قیمت هستیم مردم دیگر نمی‌توانند ماشین بخرند. در بیست‌ودوم اسفندماه سال ۱۴۰۰ به مردم اطمینان دادیم که از اواسط سال آینده در زمینه قرعه‌کشی خودرو، کیفیت و قیمت آن اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. آیا واقعاً امروز وعده شما محقق شده است؟ آیا امروز مردم می‌توانند به کارخانه بروند، پول بدهند و ماشین بخرند؟ پس در اعلام قیمت خودرو به نرخ کارخانه استناد نکنید. با قیمت فضایی مردم نمی‌توانند خودرو بخرند.

نماینده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز سمند ال ایکس ساده که معمولی‌ترین خودروی تولیدی بعد از پراید در ایران به‌شمار می‌آید، بیستم مرداد ۱۴۰۰، ۲۳۲ میلیون تومان بوده و امروز ۳۷۵ میلیون تومان است. این به آن معنا است که وقتی من در دانشگاه صحبت می‌کنم، جوان معترضی عنوان می‌کند "آقای نماینده مجلس! اگر پس از دوران تحصیلم به سر کار بروم و ماهی ۲۰ میلیون تومان هم حقوق دریافت کنم که دریافت نخواهم کرد بعد از دو سال کار کردن تازه می‌توانم یک سمند ساده در کشور خریداری کنم."

وی در ادامه اظهار کرد: پژو پارس بیستم مرداد ۱۴۰۰، ۲۶۰ میلیون تومان بوده که امروز ۴۰۰ میلیون تومان شده است، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۴۰ میلیون تومان بوده و در حال حاضر ۳۹۵ میلیون تومان است. به جای اینکه مسائل را حل و فصل کنیم دائم وعده می‌دهیم و می‌گوییم چرا مردم ناراحتند. آنچه که عیان است این بوده که اقدامات شما نه تنها باعث کاهش قیمت نشده بلکه موجب افزایش قیمت خودرو نیز بوده است.

وی افزود: صحبت‌های وزیر صمت بارها و بارها مطرح شده و اگر ما با همین فرمان پیش برویم باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم، پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو ۲۰۶، ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومانی باشیم که خیلی‌ها خندیدند. ما وقتی از خودرو صحبت می‌کنیم از یک درد ناعلاج صحبت می‌کنیم، مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند؛ چرا خودروهای تولید داخل را سه برابر قیمت آن به مردم می‌فروشیم؟ خودروی تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد در حالی که در کشورهای همسایه با قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی معامله می‌شود، تا وقتی انحصار خودرو در دست دو خودروساز باشد، وضعیت همین خواهد بود.

این عضو کمیسیون امور داخلی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند مثل اصحاب کهف هستیم، وقتی از غار بیرون آمدیم قیمت‌ها چندین برابر شده بود. چرا مردم باید برای خودروهای خارجی نیز قیمت ۱۰ برابری پرداخت کنند که برخی از آنها حتی در خارج از کشور از رده هم خارج شدند. در کشور جنگ‌زده عراق خودروهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بنز و بی‌ام‌و معامله می‌شود. چرا ما باید در بورس کالا خودرو معامله کنیم و وقتی سوال می‌کنیم می‌گویند قصد داریم کشف قیمت کنیم!، در حالی که خودروی فیدیلیتی با ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت فروخته می‌شود.

رشیدی‌کوچی تصریح کرد: وقتی صحبت از تولید خودروی اقتصادی می‌شود، تعریف دارد. هرگز خودروی اقتصادی‌ای که از آن صحبت می‌شود زیر ۷۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه نمی‌شود. ما تا امروز بد عمل کردیم و مردم ناراحت هستند، خودروی سازمان تملیکی نیز در بازار ارائه شد و چون عرضه کم بود عده‌ای آن را خریدند و همان خودرو افزایش قیمت داشت. مردم دنبال ماشین هستند و خودرو یک کالای سرمایه‌ای نیست بلکه یک کالای مصرفی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مردم نیستند که بنزین مصرف می‌کنند بلکه خودروهای تولیدی شما هستند که بنزین مصرف می‌کنند، خودروی هیبریدی هر ۱۰۰ کیلومتر دو لیتر مصرف می‌کند، چرا خودرویی تولید می‌شود که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر مصرف بنزین دارد؟ .

کد خبر 626316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.