استادان دانشگاه از دغدغه‌های خود در ارتباط با مدیریت شهری گفتند

جمعی از استادان و پژوهشگران دانشگاه پیام نور استان اصفهان نظرات و پیشنهادهای خود را در زمینه عرصه‌ها و موضوعات همکاری پژوهشی با مدیریت شهری در دومین جلسه «شهرگاه» بیان کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دومین جلسه از «رویداد شهرگاه»، هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری، که امروز _ دوشنبه بیست‌ویکم آذر _ با موضوع برنامه‌ریزی شهری در دانشگاه پیام نور استان اصفهان برگزار شده بود، جمعی از استادان و پژوهشگران دانشگاهی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در زمینه عرصه‌ها و موضوعات همکاری پژوهشی با مدیریت شهری پرداختند.

امیدی، استاد رشته جامعه‌شناسی دانشگاه پیام نور، اظهار کرد: باید هر پروژه‌ای که در شهرداری اصفهان اجرا می‌شود، پیوست اجتماعی داشته باشد. حضور پررنگ‌تر جامعه‌شناسان در مدیریت شهری، ضرورت امروز جامعه است.

وی افزود: ما باید از حضور جامعه‌شناسان در اجرای پروژه‌ها بهره بریم. نبود شور و نشاط اجتماعی معضلی است که شهر اصفهان طی چند سال اخیر به آن گرفتار شده است. برای حل آن باید یک نگاه جامعه‌شناختی به اجرای پروژه‌ها داشت.

یکی از موضوعات جالب توجه برای ما بحث فضای سبز شهری است. امروزه با توجه به شور شدن آب‌ها باید روش‌های نوین و پژوهش‌های جدید را انجام داد، اما هیچ درخواست پژوهشی در این زمینه از سوی شهرداری اصفهان مشاهده نکردم.

امیرحسین حلبیان، استاد رشته اقلیم‌شناسی دانشگاه پیام نور استان، نیز در این جلسه گفت: ایجاد یک گروه برای حل مسائل به‌صورت مستمر میان شهرداری اصفهان و دانشگاه پیام نور، یک ضرورت و پیشنهاد است.

وی افزود: امروزه توجه به بعد اقلیم‌شناسی در شهر اصفهان می‌تواند راهگشای بسیاری از معضلات باشد. ما در رشته روان‌شناسی در دانشگاه پیام نور، آمادگی همکاری در زمینه ایجاد سامانه جامع پایش تحت وب و همچنین ورود به عرصه بررسی گردوغبار شهر اصفهان و موضوعاتی چون پوشش گیاهی شهری را داریم.

عباسعلی آرمین، استاد رشته جغرافیای دانشگاه پیام نور، هم یادآور شد: به اندازه کافی کار پژوهشی با موضوع آلودگی هوای شهر اصفهان انجام شده و امروز باید فقط پژوهش‌های صورت‌گرفته را در صحنه عمل اجرایی کرد. شهرداری اصفهان در این عرصه می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

وی با اعلام آمادگی برای همکاری علمی با مدیریت شهری افزود: ما راهکار حل معضل آلودگی هوای شهر اصفهان را داریم و ادعا می‌کنیم که می‌توان با آن بخش اعظمی از این آلودگی را از بین برد.

حمیدرضا قانونی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور استان، خاطرنشان کرد: پاسداشت هویت فارسی، فرهنگی و معنوی شهر اصفهان ازجمله موضوعات مهمی است که باید مدیریت شهری در بیشتر برنامه‌ریزی‌های خود مدنظر قرار دهد.

وی با انتقاد از بعضی نام‌گذاری‌های ساختمان‌ها، مغازه‌ها، معابر و کوچه‌های مناطق شهری به‌دلیل نداشتن تناسب با هویت معنوی و فرهنگی شهر اصفهان گفت: باید از مجامع و مکان‌هایی چون آرامگاه‌های بزرگان، عالمان و ادبا در شهر اصفهان به بهترین شکل ممکن حتی با نگاه گردشگری بهره برد.

این استاد یادآور شد: متاسفانه آرامگاه کمال که از شعرا و ادبای بنام اصفهان بوده، مورد بی‌مهری و بی‌توجهی مدیریت شهری قرار گرفته و لازم است به آن توجه لازم شود.

محمدرضا عسگرانی، استاد تاریخ دانشگاه پیام نور استان اصفهان، گفت: شهر اصفهان به گواه تاریخ از ادوار بسیار گذشته به‌عنوان شهر زندگی مطرح بوده است. چنانچه توصیف‌های تاریخ‌دانانی چون ناصرخسرو را تورق کنیم، شاهد خواهیم بود که از اصفهان به‌عنوان شهری زیست‌پذیر با شاخصه‌هایی عالی یاد کرده است. بنابراین انتخاب شعار «اصفهان من، شهر زندگی» به پشتوانه این هویت تاریخی است که باید به آن هویت بازگشت.

نگار نورمهناد، از استادان رشته کشاورزی دانشگاه پیام نور استان اصفهان، با اشاره به اینکه شهر اصفهان دچار ورشکستگی آب شده و از آب‌های زیرزمینی خود که حساب‌های پس‌انداز محسوب می‌شوند، بسیار استفاده کرده است، گفت: بازچرخانی آب یکی از پروژه‌های موردتوجه شهرداری اصفهان است که طی آن، تصفیه‌خانه‌های پساب را در شاهین‌شهر و سپاهان‌شهر احداث کرده است.

وی افزود: باید مدنظر داشت که ما متخصص بازچرخانی آب در کشور نداریم و عمدتا افراد متخصص تصفیه فاضلاب و پساب هستند.

این استاد ادامه داد: باید بررسی شود که در استفاده از پساب‌های تصویب‌شده در فضای سبز شهری، آیا آسیب‌هایی به کیفیت خاک شهرستان وارد می‌شود یا خیر. بررسی چنین مباحثی نیازمند پژوهش و تعریف پروژه‌های پژوهشی است. ما آمادگی داریم در زمینه نوع انتخاب سیستم آبیاری گیاهان شهری که اثرات سوئی در درازمدت برای خاک و هوا نداشته باشد یا در زمینه استحصال آب‌های جاری با مدیریت شهری همکاری کنیم.

مریم انصاری، استاد گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور استان اصفهان، ضمن اعلام آمادگی همکاری گروه علوم تربیتی با معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان به‌منظور اجرای پروژه‌های پژوهشی در زمینه آسیب‌شناسی روانی، مشکلات روان‌شناختی جوانان، کاهش خشونت‌ها، روابط فردی و شاخصه‌های نشاط و شور، سنجش آموزش و برنامه‌ریزی آموزشی برای کارکنان و ایجاد خانه‌های کودک در سطح شهر گفت: گروه علوم تربیتی می‌تواند در موارد متعدد و موردنیاز جوامع شهری در کنار مدیریت شهری قرار گیرد.

بهاره بهاری، استاد رشته هنر دانشگاه پیام نور استان اصفهان، گفت: در حوزه گرافیکی شهری کم‌توجهی شده است و نسبت‌به گرافیک محیطی در سطح شهر بی‌تفاوت عمل کرده‌ایم. این در حالی است که شهر اصفهان پیشینه‌ای قوی و غنی در حوزه فرهنگ و هنر دارد و باید پروژه‌های نیمه‌تمام هنری در سطح شهر کامل شود.

عبدالعلی منصف، استاد رشته اقتصاد دانشگاه پیام نور استان اصفهان، نیز مطرح کرد: ارزیابی طرح‌ها توسط استادان و متخصصان باید انجام شود که این خود نیز، یک پروژه پژوهشی است.

وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت در زمینه توسعه پایدار این است که در زمانی رشد و توسعه پایدار را انباشت سرمایه‌ها تعریف می‌کردند، اما تحقیقات نشان داد که این امر شرط لازم بوده، ولی شرط کافی نیست و پژوهش موتور محرکه توسعه پایدار شهرهاست.

علی سلیمانی، از استادان دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، افزود: آنچه در نظام برنامه‌ریزی شهری مغفول مانده است، متولیان آن هستند. پیشنهاد داریم این سلسله‌جلسات در قالب کمیته‌های تخصصی بین مدیریت شهری و استادان دانشگاه ادامه یابد.

وی ادامه داد: مدیریت جامع شهری یکی از مسائل مهم جوامع بوده و همچنین باید به آینده‌نگری در برنامه‌ریزی‌های خود توجه کرد.

ابوالفضل گودرزی، استاد رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور استان اصفهان، گفت: پیر شدن جمعیت شهر اصفهان از مهم‌ترین تهدیداتی است که این شهر با آن مواجه خواهد بود.

وی ابراز کرد: سیل جمعیت سالمند طی سال‌های آینده برای این شهر فاجعه‌آمیز است و برنامه‌ریزی شهری باید این مورد را مدنظر قرار دهد. تنها راهکار مقابله با سیل جمعیت سالمندی به اذعان کارشناسان، توسعه فعالیت‌های جسمانی برای حفظ استقلال عملکرد سالمندان است.

جعفری، از دانشجویان رشته برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور استان اصفهان، به نمایندگی از جمعیت دانشجویان یادآور شد: تقویت ارتباط حکمرانی شهری با دانشگاه‌ها اتفاق مبارکی است که در این دوره رقم خورده است.

وی یادآور شد: آمار حاکی از پتانسیل خوب دانشجویان پیام نور برای قبولی در مقاطع بالای تحصیلی در سطح کشور است، اما باید از این ظرفیت در جهت اهداف شهر استفاده کرد.

این دانشجو اظهار کرد: مشکلی که امروزه در عرصه مدیریت شهری با آن مواجه هستیم، آن است که حکمرانی مهربانانه باید در فضاها و بدنه شهرداری‌ها جاری و ساری باشد. عمدتا در مرکز تلاقی مردم با کارشناسان شهرداری شاهد یک رفتار سخت و زمخت با مردم هستیم و با وجود تغییر مدیریت عالی شهرداری و شهری، هیچ‌گونه تغییری در حکمرانی در سطح کارشناسان سازمان‌ها و مناطق شهرداری روی نداده است.

منیژه خدادادپور، استادیار حقوق دانشگاه پیام نور استان اصفهان، یادآور شد: حقوق شهری از خلأهای موجود است که درصدد راه‌اندازی این رشته تحصیلی در دانشگاه پیام نور هستیم.

وی گفت: حقوق شهری از حقوق فردی تا حقوق اجتماعی، حقوق شهروندی و حتی مباحثی چون شهر دوستدار کودک را دربر می‌گیرد.

این استاد اظهار کرد: مشارکت عمومی و خصوصی در حیطه‌های سرمایه‌گذاری، ظرفیت ارزشمندی است که می‌تواند در سطح شهر اصفهان در قالب گردشگری استفاده شود.

استکی، نماینده شرکت عمران بهارستان، نیز گفت: در برنامه‌ریزی شهری، جای هوشمندسازی و اسمارت‌ها خالی است. ما باید برنامه‌ریزی‌های شهری خود را در جهان و عصر امروز مطابق با هوشمندسازی پیش ببریم. امروزه بخش کلیدی هوشمندسازی فناوری اطلاعات نیست، بلکه بهبود و تحول خدمات است.

مهدی ابراهیمی، استاد رشته برنامه‌ریزی شهری دانشگاه پیام نور استان، گفت: زمانی شهر اصفهان شهر زندگی می‌شود که در آن، شاخصه‌هایی مثل احساس رضایت از زندگی، افتخار به سکونت و تعلق خاطر شهروندان افزایش یابد.

وی افزود: ما باید در عصر ۲۱، شاخص‌هایی تعریف کنیم که متناسب با این عصر و زمانه باشد. زمان به دوران صفویه بازنخواهد گشت. امروزه شهرها پیچیده‌اند و ابعاد مختلفی دارند و نمی‌توان خودروها را از زندگی خود حذف کرد.

این استاد یادآور شد: تنها راه‌حل دریافت پاسخ پرسش‌های مدیران شهری به‌صورت سریع، حضور استادان متخصص در امور شهری در کمیته‌ها و شوراهای زیرمجموعه مدیریت شهری است.

کد خبر 626221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.