به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از بیانیه کمیسیون اروپا مبنی بر مجاز بودن ممنوعیت پروازهای داخلی، فرانسه بهاحتمال زیاد نخستین کشور اتحادیه اروپا خواهد بود که پروازهای داخلی کوتاهمدت را در حریم هوایی خود ممنوع میکند. ایده این است که پروازها برای مقاصدی که در کمتر ۲.۵ ساعت میتوان با قطار به آنها رسید، ممنوع است.
دلیل این ابتکار فرانسه که مورد حمایت سازمانهای محیطزیست نیز قرار دارد، این است که سفرهای هوایی بسیار آلودهکننده است و با توجه به شبکه پیشرفته قطارهای سریعالسیر کشور، نیازی به تولید و انتشار گازهای گلخانهای قابل پیشگیری نیست. این کشور اعلام کرد که در شرایط فعلی در نظر دارد بهطور موقت و تنها برای سه سال این ممنوعیت را اعمال کند.
زمان اجرای ممنوعیت پروازهای داخلی فرانسه هنوز مشخص نیست اما انتظار میرود این رؤیا در آیندهای نزدیک به واقعیت تبدیل شود. با این حال زمانی که لازمالاجرا شد، مانند بسیاری از اقدامات جدید، دامنه آن تا حدودی محدود خواهد بود.
فرانسه اعلام کرد که پروازها در ابتدا تنها در مسیرهای بین فرودگاههای اورلی پاریس با نانت، لئون و بوردو ممنوع خواهد بود، چراکه همه این شهرها به مسیرهای ریلی مجهز هستند که آنها را به یکدیگر متصل میکند و با بهبود زیرساختهای ریلی سراسر کشور ممنوعیتهای بیشتری اعمال خواهد شد. شهرها و مسیرهایی که مدت زمان سفر بین آنها با قطار بیشاز ۲.۵ ساعت است، بخشی از این ممنوعیت نیستند.
ایده ممنوعیت پروازهای داخلی در فرانسه، از زمان تصویب قانون آبوهوا در سال ۲۰۲۱ مطرح شد اما در ابتدا با مخالفت صنعت هواپیمایی، بهویژه اتحادیه فرودگاههای فرانسه و شعبه اروپایی شورای بینالمللی فرودگاهها مواجه شد که این مخالفت باعث شد کمیسیون اروپا به انجام تحقیقاتی در مورد قابل اجرا بودن یا نبودن طرح بپردازد.
فرانسه همچنین دارای نرخ بالایی از پرواز با جتهای خصوصی است که بهواسطه آسیبرسانی بالای این نوع پرواز به محیط زیست، آن را در زمره بدترین کشورهای اروپا در این زمینه قرار میدهد، با این حال ممنوعیت پروازهای داخلی در مورد جتهای خصوصی اعمال نمیشود، چراکه آنها برای اداره اقتصاد ملی ضروری هستند. البته بازرگانان و شرکتهای بزرگی که از این جتها استفاده میکنند احتمالاً با مالیات و الزامات بیشتری در مورد گزارشهای شفافیت استفاده مواجه خواهند شد.
نظر شما