به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه -شانزدهم آذرماه- مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در مورد تأیید صلاحیتها و برنامههای وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی قرائت شد.
عبدالجلال ای ری؛ سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده آقای مهرداد بذرپاش؛ وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را به شرح زیر قرائت کرد:
مطابق ماده ۵۵ قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداریها و دهیاریها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی ارجاع و جلسهای در تاریخ ۱۵/۰۹/۱۴۰۱ از ساعت ۱۲ تا ۱۴:۳۰ با حضور اکثریت اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاهها و برنامههای مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغهها، اولویتها و انتظارات خود را بیان نمودند.
طی نامه شماره ۸۷۷۰۴/۵۲/ در مورخ ۱۳/۰۹/۱۴۰۱ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی تأیید شد.
مهمترین برنامهها و تعهدات وزیر پیشنهادی در ارتباط با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:
۱) تسریع در اجرای قانون جهش تولید مسکن
۲) تعیین تکلیف طرحهای عمرانی نیمه تمام با واگذاری از طریق مشارکت دادن بخشهای خصوصی و عمومی غیردولتی در طرحهای عمرانی انتفاعی؛
۳) ایجاد فرصت برای عموم مردم در عرصه ساخت و سرمایهگذاری مسکن؛
۴) ارتقای کیفیت و سرعت ساختوساز با استفاده از فناوریهای نوین و ارتقای نظام فنی و اجرایی ساختمان؛
۵) اتخاذ تدابیر حمایتی از مستأجرین
۶) بهرهمندی از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در تنظیمگری بازار زمین و مسکن
۷) تثبیت بازار مسکن و زمین و جلوگیری از سفتهبازی با اعمال ابزارهای مالیاتی؛
۸) بهبود و توسعه نظام تأمین مالی مسکن و افزایش سهم تسهیلات بانکی و سایر ابزارهای مالی در تأمین مسکن و اجاره؛
۹) بازنگری در وظایف و نحوه مداخلات سازمان نظام مهندسی کشور؛
۱۰) مطلوبیتبخشی به حضور بخش خصوصی در نوسازی بافت فرسوده و ایجاد شهرکها
۱۱) توانمندسازی ساکنان بافتهای واقع در داخل محدودههای شهری با مشارکت آنها در چارچوب «سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیرمجاز»؛
۱۲) هماهنگی میان برنامههای بهسازی و نوسازی شهری و روستایی با برنامههای تأمین مسکن گروههای کمدرآمد؛
۱۳) بهبود طول عمر مفید ساختمان و صرفهجویی در مصرف انرژی؛
۱۴) فراگیر کردن نظام فنی روستایی و توجه به مسئله بیمه مسکن روستایی؛
۱۵) بازنگری در طرح تفضیلی کلان شهرها؛
۱۶) تغییر نگرش به شهرهای جدید از شهرهای جدید نسل اول به شهرهای جدید نسل نوین در راستای سیاستهای آمایش سرزمین؛
۱) افزایش سرعت سیر تجاری در حوزه حملونقل و ارتقای شاخص عملکرد لجستیکی (LPI)؛
2) استفاده از ظرفیتهای ایران بهعنوان غنیترین کشور غرب آسیا از حیث ظرفیتهای لجستیک و ژئوپلیتیک؛
۳) ایجاد مدیریت واحد و یکپارچگی ترانزیت کالا و مسافر از کشور و هماهنگی بین دستگاههای مداخلهگر؛
۴) اقدام آنی در تکمیل کریدورهای اصلی بینالمللی و بازآفرینی هابهای لجستیک منطقهای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام پروژههای با پیشرفت فیزیکی بالا بهمنظور بهرهبرداری سریع از سرمایهگذاری راکد در پروژهها؛
۵) اصلاح نظام قیمتگذاری خدمات بر اساس ضوابط مربوطه و با رویکرد رقابتی نمودن تعرفهها در مقایسه با کریدورهای رقیب؛
۶) بهبود بازرگانی و بازاریابی ترانزیت و گسترش مناسبات و مبادلات حملونقلی با سایر کشورها و توسعه همکاریهای صیانتی در معاهدات و عهدنامههای بینالمللی؛
۷) جلب مشارکت بخش خصوصی از طریق مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) و جذب سرمایهگذاری خارجی؛
۸) بهبود کیفیت خدمات حملونقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی؛
۹) افزایش ترانزیت بار و مسافر در شیوههای مختلف حملونقل؛
۱۰) افزایش سهم حملونقل عمومی در جابجایی مسافر؛
۱۱) ارتقای ایمنی در کلیه شقوق حملونقل و کاهش تلفات؛
۱۲) تقدم توسعه ریلی در طرحهای جدید و افزایش سهم حملونقل ریلی در حوزه ترانزیت؛
۱۳) ارتقای بهرهگیری از ظرفیتها و بهکارگیری فناوریهای نوین ریلی؛
۱۴) تقویت سامانههای عمومی بالاخص ریلی در کلانشهرها و شهرهای جدید به منظور کاهش مصرف انرژی؛
۱۵) اتصال شبکه ریلی به مراکز انبوه بار؛
۱۶) اهتمام بر تبدیل فرودگاه بینالمللی امامخمینی (ره) به یکی از قطبهای هوانوردی منطقه
۱۷) ارتقا نظام مدیریت سرمایه انسانی و صلاحیت حرفهای حملونقل هوایی؛
۱۸) افزایش بهرهوری مدیریت اقتصادی فرودگاهها، استفاده حداکثری از ظرفیتهای فرودگاههای کشور و برنامهریزی شرکت فرودگاهها برای اصلاح زیرساختهای فرودگاهی مورد نیاز؛
۱۹) همکاری با خطوط هواپیمایی بینالمللی و تعامل با سایر کشورها و تشویق به استفاده از آسمان کشور با بهرهبرداری از نظام نرخ ترجیحی؛
۲۰) بازنگری نظام نرخگذاری حملونقل هوایی؛
۲۱) تمرکز بر بهرهبرداری از سرمایه بخش خصوصی و منابع صندوق توسعه حملونقل در توسعه صنعت هوایی کشور؛
۲۲) احداث و تکمیل کریدورهای آزادراهی؛
۲۳) اصلاح شبکه جادهای با تأکید بر کریدورها و راههای شریانی؛
۲۴) نوسازی ناوگان حملونقل جادهای؛
۲۵) ایجاد منابع مالی پایدار نگهداری شبکه با عوارض متداول بر جاده و سوخت و وسیله نقلیه؛
۲۶) ارتقا ایمنی و انجام اقدامات پیشگیرانه بهمنظور جلوگیری از وقوع سوانح در بخش حملونقل؛
۲۷) تقویت زیرساختهای حملونقل دریایی؛
۲۸) افزایش سهم کشور از حملونقل دریایی منطقه؛
۲۹) افزایش سهم ناوگان ایرانی در تجارت دریایی؛
۳۰) افزایش اشتغال در بخش دریایی؛
۳۱) افزایش سهم کشور از بازار منطقهای سوخترسانی دریایی (بانکرینگ) و سوخترسانی به شناورها (با همکاری وزارت نفت).
در حدود ۱۹۰ عنوان برنامه در حوزه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری در برنامه پیشنهادی ایشان تدوین شده است که از لحاظ تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، جامعیت و آیندهنگری مطلوب و از لحاظ شفافیت، سنجش پذیری و زمانبندی متوسط ارزیابی میشود.
برنامههای تدوین شده ایشان از لحاظ انطباق با قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام، برنامه ششم توسعه و قوانین تکلیفی وزارتخانه ذیربط کاملاً همسو و مرتبط میباشد.
با توجه به سوابق تحصیلی و پیشینه اجرایی ایشان در سمت رئیس دیوان محاسبات، معاون رئیس جمهور و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و برنامههای پیشنهادی، کمیسیون ایشان را در خصوص قانونمندی و قانونگرایی، انتخاب و بکارگیری مدیران صالح و کارآمد، عدالت، مبارزهطلبی با فساد و افزونطلبی، سبک و شیوه مدیریتی و حکمرانی انقلابی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و مردمگرایی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی نمود.
کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داد.
کمیسیون انتظار دارد ایشان به صورت ویژه ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، توسعه، نگهداری و ایجاد راههای روستایی و توسعه حمل و نقل بینالمللی را در اولویت برنامههای اجرایی آن وزارتخانه قرار دهد.
در ادامه گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد صلاحیتها و برنامههای کمیسیون قرائت شد.
وزارت راه و شهرسازی فقط یک وزارتخانه نیست
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در خصوص بررسی صلاحیت و برنامههای ارائه شده مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی تنها یک وزارتخانه نیست بلکه به مثابه پیشران توسعه کشور است بنابراین از یک سو به موضوع راهها و حوزه پرحجم حمل و نقل (محصولات کشاورزی و غیره) و اداره بنادر که بخش بزرگی از فعالیتهای زیربنایی بوده، سروکار دارد، و از سوی دیگر مسئولیت ساماندهی مسکن شهروندان را برعهده دارد.
ذبیح الله اعظمی ساردوئی افزود: گستردگی حوزه وظایف این وزارتخانه است که نمایندگان مجلس را برای انتخاب فردی با تخصص و تجربیات مدیریتی ارزنده برای تصدی کرسی این وزارتخانه مجاب خواهد کرد بنابراین در اجرای ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه از جانب ریاست مجلس شورای اسلامی به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش جمع بندی این کمیسیون با حضور وزیر پیشنهادی در مورخ ۱۴/۰۹/۱۴۰۱ تشکیل و انجام گرفت.
وی در توضیح شرح استعلامات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی گفت: بذرپاش دانش آموخته رشته فنی مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و در مقطع دکترای تخصصی در رشته مدیریت تکنولوژی از دانشگاه علامه طباطبایی است همچنین از دیگر سوابق وی میتوان به عضویت در بسیج سازندگی رئیس بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، رئیس هسته مشاوران جوان شهرداری تهران، مدیر فرهنگسرای خاوران، مدیرمسئول روزنامه وطن امروز و استفاده از این رسانه در بصیرت افزایی و مقابله با فتنه گران در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد.
اعظمی یادآور شد: شایان ذکر است طی نامه شماره ۸۷۸۹۵ مورخ ۱۴/ ۰۹/ ۱۴۰۱ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدرک دکتری ایشان از دانشگاه علامه طباطبایی مورد تأیید قرار گرفت.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: طی جلسات برگزار شده با وزیر پیشنهادی، بر مواردی همچون حل مشکلات راههای روستایی، راههای اصلی و مواصلاتی به عنوان زیرساخت توسعه و امنیت غذایی کشور و توجه ویژه به بخش حمل و قل محصولات کشاورزی با نرخ کرایه عادلانه و همچنین توسعه و افزایش کامیونهای یخچال دار برای حمل میوه و تره بار به کشورهای همسایه بخصوص اتحادیه اوراسیا و هوشمندسازی حمل و نقل کشور با محوریت تأمین ایمنی راهها، ضرورت توسعه خطوط ریلی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی، تأمین مالی پروژهها از طریق روشهای ابتکاری، رفع تبعیض در اختصاص اعتبارات و امکانات و توجه به مناطق محروم تأکید کرد.
تاکید بر رفع معضل مسکن شهری و روستایی
وی با اشاره به تاکید وزیر پیشنهادی بر رفع معضل مسکن در نقاط شهری و روستایی با ملزم بودن به طرح جامع شهرها و طرح هادی روستاها و رعایت حفظ کاربری اراضی کشاورزی و رعایت قوانین زیست محیطی در احداث راههای روستایی و عشایری، یادآور شد: این مهم یکی از اولویتهای کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت أخذ رأی اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام شد.
نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی در توضیح برنامههای عمومی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: ارزیابی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از میزان انطباق برنامه وزیر پیشنهادی با معیارهای عمومی مقرر، نشان میدهد که با توجه به آنکه وی در خلال برنامه، توضیحات جامعی را در قالب نقاط ضعف و کمبودها، ارائه راهبردها و برنامههای عملیاتی مطرح کرد، میتوان این برنامه را از نظر جامعیت، تناسب، واقعگرایی، صراحت، شفافیت، انسجام و سنجشپذیری و سایر ویژگیها در حد مطلوبی ارزیابی کرد.
اعظمی با اشاره به انطباق برنامههای ارائه شده با اسناد بالادستی گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته و با استفاده از گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، ۵۶ درصد از برنامههای وزیر پیشنهادی کاملاً منطبق با اسناد بالادستی و ۳۰ درصد موارد نیز همسو است همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامهها با اسناد بالادستی یافت نشد.
وی با اشاره به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در این کمیسیون گفت: برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با عنوان «نهضت ساخت ایران قوی و پیشرفته: مسکن مردمی، حمل و نقل هوشمند، زیرساخت متوازن» طی چندین جلسه و عمدتاً با حضور وزیر محترم پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در همین راستا اعضای کمیسیون نقطهنظرات، سوالات و ابهامات خود را مطرح کردند و با توجه به برنامه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از نیروهای جوان، سالم، پرتوان و با انگیزه، کمیسیون وی فردی با روحیه عدالت طلبی و مبارز با فساد، مدیریت عادلانه و جهادی، قانونپذیر و معتقد به حاکمیت قانون، دارای سلامت اقتصادی، جوان، باانگیزه معتقد به درونزایی اقتصاد و متکی به توانایی داخلی و همراه با مردم، توانمند و شایسته ارزیابی شد.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به نظر نهایی کمیسیون اظهار کرد: با توجه به ارزیابیهای به عمل آمده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نظر به اینکه وزیر پیشنهادی در جلسات، توضیحات مناسب و منسجمی از برنامهها و اولویتهای کاری خود ارائه نمودند و همچنین با توجه به تجربیات قبلی مهرداد بذرپاش در زمینههای متعدد اجرایی همچون مدیرعاملی پارس خودرو و سایپا و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و عضویت در هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان ملی جوانان و رئیس دیوان محاسبات کشور بودهاند و هچنین ارائه به موقع گزارش تفریغ بودجه مرتبط با کمیسیونها مختلف از جمله: گزارش ویژه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در نهایت کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت راه و شهرسازی تشخیص داد.
لزوم توجه به تکمیل و ساخت پروژههای راهسازی
وی در ادامه یادآور شد: کمیسیون انتظار دارد وزیر پیشنهادی در فرایند کسب رأی اعتماد در مجلس توضیحات کاملی از برنامههای خود در محورهای زیر ارائه کرده و نسبت به اجرایی شدن آنها اهتمام جدی نماید به همین جهت به تکمیل و ساخت پروژه راههای روستایی، ایمنسازی و قطبهای گردشگری روستایی و کشاورزی و روستاهای هدف گردشگری توجه کند و نسبت به اصلاح آئیننامه نظام مهندسی ساختمان در رابطه با ساختمانهای مرتبط با فعالیتهای همه بخشهای کشاورزی اقدام و همچنین توجه جدی به ساماندهی و توسعه حمل و نقل بار (از جمله نهادههای دامی) و مسافر روستایی و عشایری داشته باشد.
اعظمی افزود: انتظار میرود وزیر پیشنهادی برنامهریزی در خصوص توسعه و نوسازی لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی به منظور ارتقا صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری به کشور داشته باشد و نسبت به اصلاح آئیننامههای مربوط به اراضی درجه یک و دو کشاورزی و همچنین اراضی ایستگاه تحقیقاتی کشاورزی اقدام کند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ویژه هواشناسی در بخش کشاورزی، گسترش، تجهیز، توسعه تقویت جایگاه هواشناسی کشاورزی(Agrometerology) به علم روز دنیا و چندجانبه بودن آنکه نقش اساس در تولیدات زراعی و حفاظت از منابع طبیعی در راستای تقویت توسعه پایدار، جبران کمبود نیروی انسانی و کارشناس متخصص با توجه به پستهای بدون تصدی برای تکمیل نیروی انسانی ایستگاههای موجود هواشناسی کشاورزی، تهیه و خرید تجهیزات مورد نیاز ازجمله دستگاههای سنجش رطوبت در اعماق خاک، ایستگاههای پرتابل هواشناسی کشاورزی و نرم افزار بومی محاسبه زمان مواجهه با سرما در باغات و مزارع کشور و اطلاع رسانی زودهنگام و به موقع به کشاورزان، کاربرد در بخشهای مختلف علوم زیست محیطی با قابلیت دسترسی و جهت پیش بینیهای جوی با الگوهای جوی مورد انتظار و نقش دادههای آب و هوایی در کشاورزی دقیق مورد توجه وزیر قرار گیرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل و نقل دریایی، ریلی و جادهای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالاهای اساسی از کشورهای هدف خصوصاً اتحادیه اوراسیا و آسیای میانه؛ راهاندازی بندر شهر شیلاتی در ۵ نقطه و شهرهای مولد سبز در سواحل بر پایه و محور شیلات، توسعه حمل و نقل هوایی و افزایش هواپیماهای کارگو (Cargo) (در حال حاضر فقط ۲ هواپیما در کشور فعال بوده و بقیه بهدلیل مشکلات فنی زمینگیر هستند.) را مدنظر داشته و در راستای تکمیل کریدورهای اصلی بینالمللی و بازآفرینی هابهای لجستیک منطقهای و تکمیل مسیرهای مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام طرحهای با پیشرفت فیزیکی بالا، بهمنظور بهرهبرداری سریع از سرمایهگذاری راکد در این طرحها تلاش کند.
در این گزارش آمده است: حل مشکلات راههای روستایی به عنوان زیر ساخت توسعه و امنیت غذایی کشور، توسعه کامیونهای یخچال دار برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه، توسعه حمل و نقل ریلی، توجه به مناطق محروم، حل مشکل مسکن در نقاط شهری و روستایی، رعایت حفظ کاربری زمینهای کشاورزی از تعهدات وزیر پیشنهادی به کمیسیون بود.
نظر شما