به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی خضری امروز سهشنبه پانزدهم آذر، در نشست مشارکت دانشگاهها، استانداری و مراکز علمی با موضوع توسعه و بهبود وضعیت استان اصفهان اظهار کرد: برگزاری نشستهای مشترک نقش موثری در بهبود و ارتقای شاخصهای مختلف توسعهای دارد.
وی افزود: میان دانشگاه با صنعت و مسئولان فاصله است و برگزاری چنین نشستهایی تاثیر زیادی در کمتر شدن این فاصله و شنیده شدن سخن دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران دارد.
معاون توسعه، مدیریت و منابع انسانی استانداری اصفهان با گرامیداشت هفته پژوهش خاطرنشان کرد: باید فضایی ایجاد شود که مسئولان حرف دانشجو را بشنوند و مشکلات و موانع را بگویند تا دانشگاه و پژوهشگر راهکار ارائه دهند و با تفکر و تدبیر بهدنبال حل مسئله باشند.
خضری با بیان اینکه با وجود همه مشکلاتی که در حوزه پژوهش وجود دارد، بزرگترین فرصت برای جهش علمی در کشور فراهم است، تاکید کرد: لازم است پژوهشگران در زمینههای مختلف فعالتر و پویاتر عمل کنند.
وی اضافه کرد: اگر دانشگاه در موضوع کاربردی کردن پژوهشگاه سهیم باشد و بتواند در تولید ثروت نقشآفرینی کند، بخش خصوصی، دولت و صنعت مجبور است از این فرصت بهره ببرد.
مصلحت استان و کشور در گرو انجام پژوهشها و اجرای برنامههاست
در ادامه، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: مدیریت یک دانش مهم در دنیای امروز است و بخش مهمی از آن با تخصیص منابع سروکار دارد. منابع همیشه نادر و کمیاب است. بنابراین مدیر مجموعه باید این منابع را بهصورت بهینه هزینه کند تا بهترین نتیجه را بگیرد.
وی اضافه کرد: صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان باید در اولویت پژوهشی همه مدیران در بخشهای مختلف باشد تا از پراکندگی کارها جلوگیری شود و اقدامات به شکلی منسجم و دقیق به نتیجه برسد.
رئیس دانشگاه اصفهان گفت: آنچه اهمیت دارد مصلحت استان و کشور در برنامهریزیها و پژوهشهاست. بنابراین پس از هر اقدامی، باید به ارزیابی پرداخت و بر اساس اولویتها طرح و ایده داد و آن را به مرحله اجرا رساند.
باید مرجعیت علمی دانشگاه را بپذیریم
محسن صراف، عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی و مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه اصفهان، نیز در این نشست خاطرنشان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهمنظور ارتباط موثر دانشگاه و صنعت راهبردهایی را تعریف و تبیین کرده است.
وی تاکید کرد: ماموریتگرایی دانشگاه مهمترین بخش است که باید با همافزایی و همگرایی همراه باشد. دانشگاه میتواند در همان منطقه استقرار فعالیت و نقش پژوهشی داشته باشد و در سطح ملی بر اساس توان و ظرفیتی که دارد، روی حل مسائل متمرکز شود.
مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه اصفهان ادامه داد: این همگرایی و همافزایی در اصفهان شکل گرفت و تمام دانشکدهها در یک مسیر پژوهشی بر اساس اولویتهای کلانی که تعریف شده بود مطابق با پژوهشهای انجامشده فعالیت کردند و گزارش نهایی به استانداری ارسال شد.
صراف ادامه داد: با وجود گذشت چهار ماه از ارسال این پژوهش مدون و دانشگاهی، هنوز هیچ پاسخ و بازخوردی از طرف استانداری اصفهان دریافت نکردهایم.
وی افزود: از مدتها پیش، قرار بر این بود که مسائل اصلی استان اصفهان شناسایی، به ریزپروندههای مجزا تبدیل و سپس مذاکره با دانشگاه انجام شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی و مدیر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه اصفهان تاکید کرد: باید مرجعیت علمی دانشگاه را بپذیریم و بهدنبال توزیع متناسب امکانات و تربیت متخصصان در بخشهای مختلف باشیم. باید بدانیم که در موضوع تربیت متخصصان در استان ضعف داریم.
صراف گفت: این دانشگاه در رشتههای علوم انسانی فعال و پویا ظاهر شده و شورای عالی اشتغال با مشارکت دانشکده ادبیات و علوم انسانی پیشنهادهای خوبی برای حل چالش اشتغال در استان اصفهان ارائه کرده است.
نظر شما