به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش قیمت دلار و تأثیر آن بر بازار، از اتفاقات این روزهایی است که خرید هر کالا را برای خانوادهها دشوارتر از همیشه کرده است.
به عبارتی دستوپنجه نرمکردن اقتصاد ایران با ابرتورم از موضوعاتی است که خانوادهها را برای تأمین هزینهها با مشکل روبهرو کرده و در این میان، خرید جهیزیه یکی از عمدهترین و شاید بزرگترین هزینههایی است که بنا بر رسوم ایرانی، هر خانوادهای را کموبیش زیر بار سنگین خود میبرد.
رسمی دیرینه که طی چند سال اخیر با وجود افزایش چندبرابری قیمتها موجب دردسرهای فراوانی شده است. به نظر میرسد بزرگترین دلیل برای این میزان از گرانی، افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی باشد، دلایلی که در شرایط فعلی، خرید جهیزیه را به یک دغدغه بزرگ تبدیل کرده است.
تأمین بودجه کافی برای خرید جهیزیه با توجه به افزایش شدید قیمتها کاری دشوار است، زیرا نسبت به گذشته نهتنها قیمتها افزایش داشته بلکه اقلام جدیدی هم بر اقلام جهیزیه افزوده شده که به علت تبلیغات و گاه چشموهمچشمی خریده میشود اما بدون استفاده میماند.
ارتباط مستقیم ضروریات اصلی یک جهیزیه با دلار
واقعیت آن است که با وجود گرانی همه کالاها اما باز هم هزینه یک جهیزیه به میزان کالا و برندهای انتخابی افراد بازمیگردد. بر این اساس نمیتوان از قیمت واحدی برای تهیه یک جهیزیه نام برد. این مورد همبستگی زیادی با انتخاب برندهای گرانقیمت خارجی یا کالای داخلی دارد که هرکدام هزینهای متفاوت را رقم میزند، به طوری که در یک جمعبندی کلی فعالان این حوزه خرید یک جهیزیه در حد متوسط را با کالای ایرانی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون و با کالای خارجی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تخمین میزنند.
اما در میان همه اقلام مورد نیاز جهیزیه، کالای آشپزخانه به ویژه کالای برقی از اقلام ضروری است و گویا سهم بیشتری از هزینهها را به خود اختصاص میدهد؛ حوزهای که حتی اگر اجناس داخلی هم خریداری شود، ارتباط کاملاً مستقیمی با نرخ دلار دارد، اینچنین که با رشد قیمت دلار و افزایش هزینههای تولید، بازار لوازمخانگی به صورت مستقیم از این موضوع تأثیر پذیرفته و جهش قیمتها به حد باورنکردنی رسیده است.
در این میان، عدهای در انتظار کاهش نرخ دلار از خرید دست کشیدهاند و منتظر افت قیمتها هستند. اگرچه به گفته مسئولان، این اتفاق دور از انتظار است؛ از سوی دیگر تولیدکنندگان نیز نگران از رکود این بازار هستند و امیدی هم به ارزانتر شدن مواد اولیه و در کل، کاهش هزینههای تولید ندارند.
لوازم آشپزخانه، در اولویت است
اما چه اقلامی از مهمترین ضروریات آشپزخانه است و با چه قیمتی تمام میشود؟ اقلامی چون یخچال، فریزر، گاز، جارو برقی، ماشین لباسشویی، آبمیوهگیری و چرخ گوشت از اصلیترین هستند و طی سالهای اخیر هم اجناسی مانند ماشین ظرفشویی، مایکروفر، سرخکن و قهوهساز نیز اضافه شده است.
این اجناس با برندها و مدلهای مختلف و در تنوع زیادی عرضهشده که هرکدام، قیمتی متفاوت از برندی دیگر دارد اما کلیت قیمت برخی از لوازم برقی مورد نیاز آشپزخانه، برای جهیزیه بنا به گفته فعالان بازار این چنین است.
در این خصوص محمدجواد روغنی، نایبرئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار میکند: برای خرید لوازم برقی اگر خانوادهها به چند کالای اصلی و مورد نیاز ایرانی که شامل یخچال، فریزر، اجاق گاز و لباسشویی میشود اکتفا کنند، حدود ۳۵ میلیون تومان تمام میشود.
وی اضافه میکند: اما اگر همین اقلام ایرانی بهطورکاملتر در نظر گرفته شود و جارو برقی، مایکرو، پلوپز، چرخگوشت، آبمیوهگیری و اقلام دیگر اضافه شوند، تقریباً ۱۱۰ میلیون تومان میشود؛ حال اگر از اجناس خارجی خریداری شود و اقلامی مانند ماشین ظرفشویی هم اضافه شود، مبلغی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون نیاز است.
به گفته این فعال، خوشبختانه تعداد زیادی از خانوادهها جهت حمایت از کالای ایرانی، در حال اعتماد به اجناس تولید داخل هستند، زیرا این اجناس با برندها و کیفیت خوبی عرضه میشود و به عبارتی امتحان خود را برای مردم پس دادهاند.
سرویس چوب از کالاهای مورد نیاز جهیزیه
لوازم چوبی مانند مبل، میز ناهارخوری و سرویس خواب از دیگر کالاهایی است که معمولاً در جهیزیههای ایرانی به آن توجه میشود و بار سنگینی را بر دوش خانوادهها تحمیل میکند. درواقع پس از لوازم برقی، خرید سرویس چوب جهیزیه عروس، یکی از پردغدغهترین قسمتهای خرید جهیزیه محسوب میشود.
درحالحاضر بیشتر لوازم چوبی موجود در بازار از برندهای ایرانی هستند که معمولاً باکیفیت بالایی تولید میشوند، هرچند به طور موردی برندهای خارجی هم یافت میشود. اگر افراد بخواهند مبلمان و سرویس خواب را در سطحی قابل قبول و باکیفیت تهیه کنند، بنا به گفته فعالان بازار، باید از ۵۰ میلیون تومان به بالا هزینه کنند.
حجتالله پورحقانی، رئیس سابق اتحادیه مبل اصفهان و فعال بازار در گفتوگو با خبر نگار ایمنا اظهار میکند: سرویس چوب با قیمتهای متفاوتی در بازار موجود است، حتی سرویسهایی با قیمت ۲۰ میلیون تومانی هم وجود دارد اما کیفیت ندارد.
وی تصریح میکند: خانوادهها اگر به دنبال جنس آبرومندانه باشند که شامل مبل، سرویس خواب، ویترین و ناهارخوری میشود، از ۵۰ میلیون تا ارقام بالاتر هزینه کردن، لازم است.
به گفته این فعال، به طور معمول افراد خرید خود را از ۷۰ میلیون آغاز میکنند و بستگی به توان مالی خود، پیش میروند.
خرید جهیزیه دشوارتر از همیشه
قابل ذکر است که تهیه یک جهیزیه کامل، اقلامی بسیار فراتر را شامل میشود. بهعنوانمثال در یک آشپزخانه جدای از وسایل برقی، ظروف چینی و آرکوپال، انواع ظروف پختوپز با اجناس گوناگون چدن، سرامیک، استیل، ظروف پلاسکو به علاوه دیگر خردهریزهای یک آشپزخانه همگی بر دوش خانوادههایی است که مشغول تهیه جهیزیه هستند.
همچنین بهغیراز خرید سرویس چوب، فرش، لوستر، انواع کالاهای تزئینی از دیگر بخشهای یک جهیزیه است که این روزها با توجه به رکود بازار، ناتوانی مالی مردم و نوسانات نرخ دلار بسیاری از خانوادهها را درگیر خود کرده است و هر روز هم برندی تازه، جنسی جدیدتر و متنوعتر به بازار میآید و پس از مدتی تبدیل به یکی از ملزومات جهیزیه میشود. درصورتیکه خرید هرکدام از این اقلام، حتی خردترین که شاید به چشم هم نیاید هزینهای را میطلبد که تأمین آن با شرایطی فعلی اقتصادی بسیار دشوار شده است.
گزارش از نفیسه زمانینژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا
نظر شما