وزارت صمت مبتکر قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا

دبیر انجمن خودروسازان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم می‌کند و قیمت‌های کاذب در بازار نیز تعدیل خواهد شد که برای سرعت بخشیدن به این مهم، نیاز است برای ورود خودروهای تولید بالا به بورس برنامه‌ریزی شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت صمت؛ احمد نعمت‌بخش درباره عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار کرد: بارها اعلام کرده‌ایم قیمت‌گذاری دستوری بلای جان صنعت خودرو و قطعه‌سازی کشور شده و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم موید همین مساله است.

وی افزود: آمارها نشان‌دهنده آن است که ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای امسال تاکنون هر یک، پنج هزار میلیارد تومان زیان داده‌اند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار را پیشنهاد کردیم که تجربه موفق آن در دهه ۷۰ نیز وجود داشته است.

دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: نتیجه قیمت‌گذاری دستوری، توزیع سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروهاست. همچنین بررسی‌ها نشان داده بین ۸۰ تا ۸۵ درصد افرادی که در قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند، به قصد سود و کسب رانت آن وارد می‌شوند.

نعمت‌بخش تاکید کرد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صمت مبتکر قیمت‌گذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروش‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ‌هایی که کشف می‌شود از قیمت‌های بازاری ارزان‌تر است.

وی با تاکید بر اینکه تداوم عرضه‌ها در بورس سبب می‌شود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان به‌تدریج از زیان خارج شوند و این مهم با ورود خودروهای تولید بالا (پر تیراژ) به بورس سرعت بیشتری خواهد یافت، گفت: در این صورت، خودروسازان می‌توانند مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت کنند و پس از آن است که می‌توانند از قطعه سازان مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: قیمت‌گذاری خودرو در بورس به‌تدریج به واقعی شدن قیمت‌ها و تک نرخی شدن خودرو خواهد انجامید و با کنار رفتن آن ۸۵ درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرح‌های قرعه‌کشی می‌شدند، کم‌کم خودروسازان باید به فکر ارائه طرح‌های تشویقی برای فروش محصولاتشان باشند.

کد خبر 623743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.