بررسی موضوع قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان

وزیر راه‌وشهرسازی در نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان، به بحث و بررسی درخصوص تکمیل راه‌آهن تندروی تهران-قم-اصفهان پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رستم قاسمی در نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان که با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن، معاون حمل‌ونقل، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد، به موضوعات حوزه مسکن و شهرسازی و حمل‌ونقل استان اصفهان رسیدگی کرد.

رسیدگی به موضوع طرح نهضت ملی مسکن و پروژه‌های کلان زیرساخت‌های حمل و نقلی مربوط به استان اصفهان از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

راه‌آهن سریع‌السیر قم-اصفهان قسمتی از کریدور راه‌آهن تهران-قم-اصفهان، نخستین راه‌آهن سریع‌السیر کشور و یکی از راه‌آهن‌های کم نظیر در سطح منطقه است. طول کل مسیر پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر قم- اصفهان ۲۴۵ کیلومتر است.

ازجمله اهداف اجرای راه‌آهن تهران-قم-اصفهان، کاهش زمان سفر، دسترسی بهتر به شهرها و قطب‌های صنعتی، اشتغال‌زایی، کاهش مخاطرات در زمینه بروز سوانح و کاهش آثار نامطلوب زیست‌محیطی است.

سبک‌سازی هزینه قطار سریع‌السیر در دستور کار وزارت راه و سازمان برنامه

پیش از این، مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص قطار سریع‌السیر اصفهان تهران اظهار کرد: جلسه تأمین مالی پروژه قطار سریع‌السیر برای بررسی موضوعاتی مانند بازگشایی ال‌سی، هفته گذشته و با حضور استانداران اصفهان و قم، معاونان عمرانی و نمایندگان مجلس دو استان، مدیرعامل شرکت ساخت، معاون عمرانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) و کارشناسان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

وی با اشاره به تصمیمات این جلسه افزود: بانک مرکزی موظف شد که مذاکرات خود را با طرف چینی برای تمدید قرارداد ادامه دهد که این مذاکرات اکنون از طریق معاون وزیر امور خارجه و مدیر کل بین‌الملل بانک مرکزی در حال انجام است.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، سبک‌سازی و حداکثر صرفه‌جویی در اجرا را از دیگر تصمیمات گرفته شده برای ادامه اجرای پروژه دانست و یادآور شد: وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه باید در زمینه بازنگری در رقم کنونی بودجه پروژه قطار سریع‌السیر که مصوبه شورای اقتصاد است به جمع‌بندی برسند و تا اواخر شهریور و اوایل مهرماه جمع‌بندی اعتبار در بانک مرکزی انجام شود.

وی رقم ال‌سی این پروژه را ۱۳.۶ میلیارد یوآن برشمرد و افزود: تاکنون چهار میلیارد یوآن از این اعتبار هزینه شده است اما برآورد نهایی این پروژه به حدود ۳۳ میلیارد یوآن به‌جز هزینه‌های کارفرمایی، بیمه و مالیات می‌رسد.

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی زیرسازی مسیر

طغیانی درباره درصد پیشرفت این پروژه خاطرنشان کرد: درصد پیشرفت پروژه نسبت به کل آن زیاد نیست اما بخشی از پیشرفت فیزیکی مربوط به تأمین زیرساخت‌هایی مانند خرید قطار، ریل، سیگنالینگ و تجهیزات الکترونیکی و بخش دیگر شامل عملیات اجرایی و عمرانی می‌شود که پیشرفت این بخش قابل قبول بوده و ۷۰ درصد زیرسازی مسیر قم تا اصفهان تکمیل شده است.

وی این مسیر تکمیل شده را آماده روسازی و ریل‌گذاری دانست و ادامه داد: درصورتی‌که ۳۰ درصد باقی‌مانده مسیر نیز تکمیل و تجهیزاتی مانند قطار و سیگنالینگ نیز خریداری شود، این امکان وجود دارد که پروژه برای ساخت مسیر قم تا تهران متوقف نشود، بلکه شروع مسیر حرکت از دو خط برقی تهران صورت گیرد، از قم تا اصفهان روی خط جدید مسیر ادامه یابد و در آینده قسمت قم تا تهران نیز تکمیل شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنی‌های انجام شده برای تأمین اعتبار این پروژه گفت: معاون پارلمانی وزیر خارجه که برای انجام بعضی مذاکرات به چین سفر کرده است، موضوع همکاری چین برای تمدید ال‌سی قطار سریع‌السیر را نیز پیگیری می‌کند اما ازآنجاکه این اعتبار ۱۳.۶ میلیارد یوآنی برای تکمیل پروژه کافی نیست، مذاکرات تمدید ال‌سی و تکمیل پروژه به طور همزمان در حال انجام است.

کد خبر 618141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.