علی خضریان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. در طول ۱۱ سال گذشته مقام معظم رهبری در فرمایشات مختلف و متعدد بر اجرای این سند تاکید فرمودند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، افزود: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۱ فرمودند «برنامهریزی دقیق بر اساس بند به بند این سند باید انجام شود.» بیتوجهی به اجرای این سند موجب شد تا ایشان در سخنرانیهای دیگر بفرمایند که «اگر ایراداتی در سند تحول بنیادین وجود دارد، آن را بهروز کنید.» رهبری بارها بر سنجش پیشرفت شاخصهای این سند تاکید کردند اما متأسفانه توجهی به این مسئله نشده است.
خضریان ادامه داد: افق اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال ۱۴۰۴ است و در بعضی گزارشها آمده که تاکنون ۱۰ درصد این سند تحقق پیدا کرده است که بر اساس پیگیریهای به عمل آمده، مشخص شد این گزارشها دقیق نبوده است و به نظر میرسد که هیچکدام از بخشهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق نیافته است.
وی با تاکید بر تعیین شاخصهای کمی برای سنجش و ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: سیاستگذاریها در آموزش و پرورش باید بررسی شود. متأسفانه نمایندگان در جریان بررسی لایحه بودجه متوجه شدند که برای سند ۲۰۳۰ ردیف بودجهای تعریف شده است. لذا ما متوجه شدیم که این سند را دولتهای قبل اجرا میکردند اما برای سند تحول ردیف بودجهای تعریف نشده و این نشان میدهد که ارادهای برای اجرای این سند وجود ندارد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: شش زیر نظام برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تعریف شده اما برنامه عملیاتی این نظامات مشخص نیست. حداقل ۱۷ لایحه در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به مجلس ارسال میشد که تاکنون تنها یک لایحه مرتبط با نظام پرداخت معلمان تهیه و ارسال شده است که مسئله اصلی این لایحه هم تحول نبود.
خضریان با اشاره به مسائل مختلف وزارت آموزش و پرورش، گفت: دستگاههای دیگر هم باید برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کنار این وزارتخانه قرار گیرند، لذا ما آمادهایم تا این دستگاهها را احضار و آنها را نسبت به تکلیفی که دارند، آگاه و در نهایت برخط کنیم.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی افزود: نمایندگان حاضر در این جلسه نیز به آثار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از جمله تربیت دانشآموزان در تراز جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند، همچنین اضافه شدن طرحهای آموزشی عقیدتی دارای مبنای درست به نظام و ساختار آموزشی دانشگاه فرهنگیان را از ملزومات اجرای این سند دانستند. نمایندگان تاکید کردند که متولی در آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین مشخص شود. برنامه هفتم توسعه را هم یکی از ابزارهای مناسب تحقق این سند برشمردند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه به برنامهریزیهای انجام گرفته برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و مقرر شد قرارگاهی برای اجرای این سند در وزارتخانه فعال شود و بر اساس اولویتهای مشخص شده، اجرای سند پیگیری شود. همچنین نوری بر پیگیری موضوعات مرتبط با این سند از سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد و یکی از موانع جدی در اجرای سند را تخصیص نیافتن به موقع منابع دانست که قرار بر پیگیری موضوع در کمیسیون شد.
وی در ادامه یادآور شد: معاونان و سایر مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز با ارائه گزارشهایی اذعان داشتند که مشکلاتی در طراحی، اجرا و نظارت مرتبط با حکمرانی در اجراییسازی سند وجود دارد که بخشی از این اشکالات به نبود بودجهریزی، گسست فعالیتها و برنامهها، نیروهای تحمیل شده به آموزش و پرورش، سیاستزدگی آموزش و پرورش و فقدان فهم مشترک از اجرای سند بازمیگردد.
خضریان گفت: در نهایت قرار شد با اشاره به اظهارات وزیر و مسئولان آموزش و پرورش دو گزارش مجزا از اجرای سند تحول بنیادین در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تهیه شود. یک گزارش از وضعیت نیروی انسانی و رویکرد آموزش و پرورش نسبت به موضوع تربیت دانشآموزان با توجه به سند تحول خواهیم داشت و گزارش دیگری در خصوص وضعیت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلمان و مشکلاتی که در این زمینه مانع اجرای سند تحول بنیادین شده است را طبق گزارش مسئولان ذیربط و بررسیهای کمیسیون تهیه خواهیم کرد.
نظر شما