سیدابراهیم علیزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بررسی سرویسدهی خطوط حملونقل عمومی به روستاهای محدوده شهرستان مشهد، اظهار کرد: بر اساس اساسنامه سازمان اتوبوسرانی، خدماترسانی ناوگان باید در محدوده شهر باشد و طبق آییننامه ساماندهی حملونقل روستایی، سرویسدهی در خارج از حریم شهرها برعهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی افزود: بر اساس قانون، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور موظف هستند، اعتبار مورد نیاز اجرای این آییننامه را پیشبینی و در قالب بستههای اجرایی به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور پیشنهاد دهند.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه حدود یک دهه قبل در سال ۹۲ در شهر مشهد ۲۰۱۳ دستگاه اتوبوس وجود داشت، این در حالی است که اکنون این آمار به ۱۷۳۸ دستگاه کاهش یافته است، گفت: برای خدماترسانی مطلوب در شهر مشهد نیازمند بیش از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم.
وی با اشاره به میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی در مشهد، تصریح کرد: سن این ناوگان از ۵.۶ سال در سال ۹۳ به ۹ سال در حال حاضر رسیده است، این در شرایطی بوده که بر اساس برآوردها عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی ۱۰ سال است.
علیزاده افزود: از سوی دیگر با فروکش کردن شرایط حاد ناشی از شیوع ویروس کرونا و افزایش هزینههای خدماترسانی سرویس مدارس، تقاضا برای استفاده از حملونقل عمومی به شدت افزایش یافته است که در ساعتهای ابتدایی روز شاهد گلایههای عمومی هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ خط، سرویسدهی در حریم و خارج حریم شهر مشهد را عهدهدار است، اضافه کرد: بر اساس گزارشهای دریافتی، تقاضای سفر در خطوط حومه ۴۰ درصد سایر خطوط بوده است و متوسط تراکنش روزانه هر دستگاه ناوگان مؤثر در خطوط عادی شهری ۵۸۴ تراکنش است.
نایب رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به رویکرد حمایتی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر در دوره ششم نسبت به پهنههای کمبرخوردار و حاشیه شهر، خاطرنشان کرد: تسهیل تردد از شهر مشهد به روستاهای حومه و بالعکس موضوع حائز اهمیتی است، از این رو موضوع سرویسدهی ناوگان حملونقل عمومی شهر مشهد به این روستاها باید در کارگروه ارزیابی نظارت بر اقدامات حوزه ترافیک شهری مطرح شود.
وی ادامه داد: امیدواریم با پای کار آمدن دستگاههای متولی و بررسی دقیق راهکارهای ممکن در کارگروه ارزیابی نظارت بر اقدامات حوزه ترافیک شهری بتوانیم گام سازندهای جهت ارائه خدمات حملونقلی به روستاهای واقع در حریم شهرستان مشهد برداریم، مدیریت شهری مشهد نیز با رویکرد حمایتی به این موضوع نگاه خواهد کرد و تسهیلات و تخفیفهای ویژه برای تخصیص اتوبوسهایی با عمر بالای ۱۰ سال در نظر خواهد گرفت.
نظر شما