به گزارش ایمنا، احمد وحیدی امروز_ جمعه بیستونهم مهرماه در حاشیه بازدید از «هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل، عمران و خدمات شهری شهر هوشمند، مدیریت جامع شهری، ماشین آلات و صنایع وابسته»، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران که تهران به هفت هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و اینکه آیا میتوان از ظرفیت بخشهای خصوصی برای تولید اتوبوس و تحویل آن به پایتخت استفاده کرد یا نه اظهار کرد: در حال حاضر بخش خصوصی مورد حمایت دولت واقع شده است. دولت قراردادهای متنوعی در بخش اتوبوس، مینی بوس، میدل باس و غیره با برخی شرکتهای تولید داخل منعقد کرده است.
وزیر کشور ضمن امیدواری به افزایش عمق بخشی بیشتر در تولیدات داخل یا افزایش درصد بومی سازی تولیدات عنوان کرد: به محض افزایش تولید داخل، حمایتهای دولت از بخش خصوصی بیشتر خواهد شد.
وحیدی به قرارداد خرید اتوبوس برای شهرهای کشور اشاره کرد و افزود: دولت برای خرید ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس با بخش خصوصی قراردادهای مختلفی منعقد کرده که این رقم تاکنون وجود نداشته است.
همچنین مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ابراز امیدواری کرد تا پایان سال بیش از هزار دستگاه اتوبوس به حمل و نقل عمومی تهران افزوده شود.
بهرام نکاحی افزود: طبق آنچه دولت و خودروساز قول دادهاند، میتوانیم انتظار داشته باشیم نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال تحویل شرکت واحد شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان داخلی امکان تولید اتوبوس دو کابین دارند یا نه گفت: در داخل کشور تولید اتوبوس دو کابین هم داریم؛ باید بهرهبردار به تولیدکننده سفارش دهد و بر اساس سفارش محصول، تولید کننده آن را خواهد ساخت.
نکاحی در مورد هجدهمین نمایشگاه حمل و نقل، عمران و خدمات شهری نیز افزود: نمایشگاه بسیار خوبی است و همین که نمایشگاه حمل و نقل و موضوعات وابسته برگزار شده به این معناست که توجه مسئولان و متولیان به موضوع حمل و نقل جدیتر از گذشته است.
وی با اشاره به انقلاب صنعتی و تحولات دنیا گفت: امروز زندگی مردم به صورت مستقیم با موضوع حمل و نقل پیوند خورده و امیدواریم این ظرفیتهای داخلی بتواند در مسیر بهبود کیفیت زندگی مردم نقش بسزایی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران افزود: حمل و نقل مثلثی است که سه ضلع شامل تولید کننده یا تأمین کننده سخت افزار، بهرهبردار و یک ضلع مردم به عنوان ذینفع یا استفاده کننده را دارد.
نکاحی بیان کرد: اگر تولیدکننده نتواند اتوبوس تولید کند، بهرهبردار قادر به تأمین اتوبوس نیست و اگر تولید کند و بهره بردار نتواند خرید کند، تولید کننده ضرر میکند و در هر ۲ صورت مردم دچار مشکل میشوند.
وی افزود: این اتفاق در دهه گذشته رقم خورده و بسیاری از تولید کنندهای کشور زمین گیر شدهاند و خطهای تولید آنها نیز تعطیل شده است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران افزود: امروز با توجه به وضعیتی که داریم نگاه مناسب به حملونقل ایجاد شده و همه به دنبال احیای ظرفیت داخلی هستند.
منبع: ایرنا
نظر شما