به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «فلسفه تربیت و فلسفه مدنیت درباره انسان و اجتماع» اثر یحیی کبیر به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۵۲۸ صفحه منتشر شد.
شناخت علمی انسان و تربیت و مدنیت او، یعنی گام برداشتن در مسیری که انسان را به انسانیت خود پیوند دهد و راه را برای ساختن جهانی انسانی، الهی، معنوی و اعتدالی هموار سازد.
نگارنده در این کتاب کوشیده است با نقد و بررسی آثار بسیاری از متفکران و فیلسوفان، فلسفه تربیتی توأم با فلسفه مدنیت را در باره انسان و اجتماع مطرح کند.
هدف این نوشتار، ارائه «نظامی فلسفی، عرفانی، ادیانی تربیتی و مدنیتی» برای فراگیری نقشه کامل و تربیت انسانی و اجتماع است.
ساختار اثر
این اثر در دو بخش و هفت فصل تألیف شده است؛ در بخش اول که به «فلسفه انسان شناسی و فلسفه تربیت» اختصاص یافته، شامل پنج فصل «فلسفه تربیت و فلسفه انسان شناسی»، «فلسفه تربیت و آموزش و پرورش»، «مکاتب فلسفی تربیتی و اخلاقی»، «فلسفه تربیت»، «بررسی و نقد و نظر آرای فلسفه تعلیم و تربیتی و اخلاقی ایزرایل شفلر» است.
«فلسفه انسانی شناسی و فلسفه مدنیت» عنوان دومین بخش از کتاب مذکور است که در این فصل به «انسان شناسی اجتماعی» و «انسان شناسی سیاسی در فلسفه مدنیت» پرداخته شده است.
برشی از اثر
ویژگیهای معرفت فطری خدا
معرفت خدا به گونهای که ادیان مطرح میکنند از خصایص و امتیازات خودشان به شمار میآید. تعریف خدا به انسانها در مکتب وحی و رسالت، ویژگیهایی دارد که در مکتب فلسفی و کلامی و عرفانی معاصر و غیرمعاصر، یا اصلاً یافت نمیشود و یا کمتر میتوان زا آنها سراغ گرفت.
شناخت انسانها از خدا در ادیان، برتر و والاتر از علوم عادی بشری است و از روشنترین، عمیقترین و پایدارترین علوم انسانی است. مهمترین امتیازات و ویژگیهای معرفت فطری خدا در ادیان عبارتند از: معرفت موهبتی، معرفت غیرحضوری، معرفت فعلی، معرفت پایدار.
نظر شما