به گزارش ایمنا، سردار سرتیپ محمدباقر سلیمی در خصوص انضباط اجتماعی و رعایت مقررات راهنمایی و راهنمایی، اظهار کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی از مهمترین واحدهای فراجا است که سطح تماس بیشتری با مردم دارد و به لحاظ گسترش و حضور در حوزه درون شهری در روستاها و جادهها حضوری مؤثر دارد و با ۳۵۰ پاسگاه پلیس راه وظیفه نظارت بر حملونقل را عهدهدار است.
وی افزود: در قانون تشکیل نیروی انتظامی چهار وظیفه اصلی اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی، نظارت بر مقررات حملونقل، حفظ حریم راهها و رسیدگی به حوادث و تصادفات رانندگی برای پلیس راهنمایی و رانندگی تدوین شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی در ساماندهی حملونقل به عنوان واحد ناظر نقش دارد و وظیفه اصلی پلیس راهور مدیریت بر ترافیک و حملونقل است.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا خاطرنشان کرد: افزایش تعداد موتور سیکلتها در کشور رشد ۱۲ برابری و تعداد خودروها رشد ۳.۵ تا چهار برابری داشته است و در حال حاضر بیش از ۳۶ میلیون وسیله نقلیه فعال در کشور تردد دارند که از این تعداد ۲۴ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتور سیکلت است.
سلیمی ادامه داد: حملونقل زیرساخت توسعه است و در کنار مزایای بسیار خوب معضلات و مشکلاتی همانند آلودگی محیط زیست، آلودگی صوتی، مصرف بی رویه سوخت، ایجاد گرههای ترافیکی، حوادث رانندگی و تصادفات را دارد.
وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، اضافه کرد: طی ۲۰ سال گذشته ۴۳۱ هزار و ۶۹ نفر در حوادث رانندگی کشته شدهاند که به طور میانگین هر سال ۲۰ هزار و ۵۲۷ نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادهاند.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا با بیان اینکه پنج میلیون و ۹۵۸ هزار نفر طی ۲۰ سال گذشته در حوادث رانندگی مجروح شدهاند، تصریح کرد: به طور میانگین سالیانه ۲۸۳ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی مجروح شدهاند که بر اساس آمار ۱۰ تا ۱۵ درصد مجروحان تصادفات رانندگی قطع عضو یا قطع نخاع شدهاند.
سلیمی تاکید کرد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی و بر مبنای شاخص، وجود ۱۰ هزار وسیله نقلیه در اروپا دو تا سه کشته، در آسیا هشت تا ۹ کشته و در ایران ۵.۴ کشته در تصادفات رانندگی اتفاق میافتد که تعداد کشتههای ایران از میانگین آسیا پایینتر است.
وی کلید حل تصادفات و انضباط ترافیکی را عامل انسانی دانست و گفت: آموزش، مهندسی ترافیک، اجرای مقررات سه اصل و رکن مثلث ترافیک و عامل موفقیت پروژههای ترافیکی است.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا افزود: با توجه به آمار، ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها اتفاق میافتد؛ بنابراین رانندگان میتوانند برای کاهش تصادفات در این ۳۰ کیلومتر مقررات را رعایت و حواس خود را بر رانندگی متمرکز کنند.
سلیمی ادامه داد: ۴۰ درصد کشتهشدگان تصادفات موتور سیکلتها هستند که ۷۰ درصد آنها به دلیل ضربه به سر فوت میکنند؛ بنابراین استفاده راکبان موتور سیکلت از کلاه ایمنی میتواند بیش از ۸۵ درصد تصادفات این حوزه را کاهش دهد.
وی اظهار کرد: علت اغلب واژگونی وسایل نقلیه در سطح جادهها ناشی از خستگی و خواب آلودگی است و هموطنان باید برای حفظ جان خود و کاهش حوادث در جادهها در صورت خستگی و خواب آلودگی در استراحتگاههای کنار جادهها توقف و استراحت کنند.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا تاکید کرد: سرعت، سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از مهمترین عوامل تصادفات هستند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظر شما