به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بنیاد خیریه بلومبرگ، شهرهای اروپایی برنده در برنامه ابتکاری خود موسوم به «هنر آسفالت» را معرفی کرد. این ابتکار باعث میشود که شهرها بودجه و تخصص ویژهای دریافت کنند تا با استفاده از نقاشیها و طرحهای رنگارنگ، اقدامات زیباسازی خیابانها را توسعه دهند.
این ابتکار با هدف گسترش طرح مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک بین سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳، برای استفاده از طرحهای پیچیده و پر جنب و جوش و به منظور تغییر چهره فضاهای عمومی و زیباسازی مناطق انجام میشود. این اقدام ابتدا در تعدادی از شهرهای ایالات متحده آمریکا مانند پیتسبورگ و کانزاسسیتی اجرا شد و اکنون در اروپا گسترش یافته است.
برندگان جدید اروپایی شامل ۱۱ شهر هستند که میخواهند زیبایی فضاهای محلی عابر پیاده را احیا کنند. بروکسل بلژیک، زاگرب کرواسی، برنوی چک، هلسینکی فنلاند، ریکیاویک ایسلند، فلورانس، پراتو و رم ایتالیا، فریزاج کوزوو، کلوژ-ناپوکای رومانی و مادرید اسپانیا شهرهای برگزیده این جایزه هستند.
پنج شهر نیز میخواهند اقدامات ایمنی عابران پیاده را افزایش دهند که شامل تیرانای آلبانی، گدنیای لهستان، براتیسلاوای اسلواکی، کوشیتسه اسلواکی و لئون اسپانیا است. گروه دیگر شامل سه شهر است که قصد دارند تکنیکهای نقاشی دیواری عابر پیاده را اجرا کنند و شامل وارنای بلغارستان، آتن یونان و استانبول ترکیه میشود.
مقامات محلی برنده، ۲۵ هزار دلار برای توسعه و تکمیل پروژههای خود در سال ۲۰۲۳ دریافت خواهند کرد. همه پروژهها از عناصر هنر و طراحی برای بهبود ایمنی عمومی، احیای فضاهای عمومی و تعامل با جوامع محلی استفاده میکنند و ویژگیهای زیادی را به ارمغان میآورند.
بنیاد بشردوستانه بلومبرگ، قبلاً ۴۲ کمکهزینه ابتکار هنر آسفالت را به شهرهای ایالات متحده و همچنین سه پروژه آزمایشی در آمستردام، لندن و گلاسکو اعطا کرده است. در حال حاضر ۳۱ مورد از این پروژهها تکمیل شده است که مجموعاً ۳۰ هزار و ۶۰۰ متر مربع مناظر شهری را دگرگون کرده است.
یک مطالعه موردی جالب برای نشان دادن اثربخشی این پروژه شامل بررسی تقاطعی در شهر کانزاس میشود که پیش از اجرای طرح، مملو از اتومبیلهای تندرو بود. با اجرای برنامههای بازطراحی هنری، این تقاطع شاهد کاهش ۴۵ درصدی در سرعت متوسط خودروها بود.
یکی دیگر از پروژهها در گلاسکو اجرا شده است که بر اساس آن، حدود دو هزار متر مربع از فضای شهری فراموششده در منطقه وسیع زیرین یک بزرگراه، دوباره طراحی شد. این فضا در ورودی یک ایستگاه راه آهن اصلی و یک مسیر مشترک شلوغ عابر پیاده و دوچرخهسواری قرار داشت و با اجرای عملیات زیباسازی برای شهروندان عادی که در خیابانها قدم میزدند تفاوت چشمگیری ایجاد کرد.
نظر شما