به گزارش ایمنا، گوهر یسنا انزانی، غریبه بودن دانشآموزان با فضای مدرسه را از جمله چالشهای امروزی والدین و معلمان دانست و با تاکید بر اینکه معلمان باید به دانشآموزان کمک کنند تا با فضای مدرسه و محیط آن آشنا شوند و ارتباط برقرار کنند، اظهار کرد: در شرایط کنونی که به علت پاندمی کووید ۱۹ دانشآموزان از محیط مدرسه دور بوده و با آن غریبه شدهاند، معلمان باید کمک کنند تا بچهها در ساعات زنگ تفریح با همکلاسیهای خود به خوبی ارتباط بگیرند و احساس امنیت را از محیط مدرسه، معلم و همکلاسیهای خود دریافت کنند.
وی با بیان اینکه معلمان باید با تفاوت میان دانشآموزان آشنا باشند و استعدادهای مختلف آنها را بشناسند، ادامه داد: معلمان باید با تشویق مثبت و نوازش مثبت کلامی، دانشآموزان را برای درس خواندن تشویق کنند. توأمان کردن آموزش با لذت نظیر آموزش همراه با بازی به ویژه برای پایههای اول تا سوم ابتدایی میتواند در انتقال حس امنیت به دانشآموزان مؤثر باشد؛ همچنین برای مانوسشدن دانشآموزان با محیط مدرسه، میتوان آنها را تشویق به بازی کردن با یکدیگر در ساعات تفریح کرد.
این روانشناس افزود: خوردن خوراکیهای مورد علاقه و تقسیم آن با همکلاسیها، حرف زدن با همکلاسیها در ساعات زنگ تفریح، درست کردن کاردستی در کنار همکلاسیها و انجام کارهای گروهی و فعالیتهای تیمی بدون درنظرگرفتن برد یا باخت، میتواند به دانشآموزان حس آرامش را انتقال دهد تا حس غریبه بودن آنها با فضای مدرسه از بین برود. نقاشی کردن، نوشتن و کتاب خواندن نیز میتواند استرس دانشآموزان را کاهش دهد.
وی تصریح کرد: هرچه دانشآموزان در خانه والدین خود را در حال مطالعه ببینند، علاقه آنها به کتاب و کتابخوانی بیشتر میشود و هرچه والدین چرخه افکار فرزند خود را به خوبی بشناسند و بدانند فرزندانشان در موقعیتهای مختلف چه افکار، احساس و رفتاری دارند، میتوانند برای آرام شدن و کاهش استرس به بچهها بیشتر کمک کنند.
انزانی اضافه کرد: با توجه به اینکه دو، سه سال فرزندان رفتن به مدرسه را به علت پاندمی کووید ۱۹ تجربه نکردهاند و ممکن است رفتارهای خارج از هنجارهای مدرسه بروز دهند و با محیط مدرسه غریبه باشند، معلمان باید صبور باشند و با صبوری با دانشآموزان رفتار کنند؛ والدین نیز باید مهارت ارتباط مؤثر را بلد باشند و این مهارت را به فرزندان خود منتقل کنند. اگر اضطراب دانشآموز به مواردی همچون کابوسهای شبانه، شبادراری یا آسیبهایی مثل ناخن جویدن و مو کندن انجامید، والدین باید به سرعت با مشاوران و روانشناسان این موضوع را در میان بگذارند. توصیه میشود مدارس نیز برای حل این چالشها حتماً از روانشناسان متخصص کمک بگیرند.
منبع: ایسنا
نظر شما