ایمان فرهمندی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کاهش سن ناوگان اتوبوسرانی در شهر مشهد، اظهار کرد: اکنون سن فرسودگی ناوگان نداریم، اما از حدود ۱۰ سالگی ناوگان حملونقل همگانی وارد چرخه فرسودگی میشود. حدود پنج یا شش سالگی متوسط سن مطلوبی است که برای ناوگان حملونقل همگانی و اتوبوسرانی یک شهر در نظر گرفته میشود و به تناسب این ایدهآل شرایط خوبی نداریم و در وضعیت نگرانکنندهای به سر میبریم، اما به نسبت بسیاری از شهرهای کشور که میانگین سن ناوگان آنها بین ۱۳ تا ۱۵ سال است، وضعیت بهتری داریم.
وی ادامه داد: در زمینه تعداد اتوبوسها با کمبود مواجه هستیم؛ اگر چه در این حوزه نیز از سایر کلانشهرها جلوتر هستیم و وضعیت بهتری داریم. حدود ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس فعال در ناوگان حملونقل مشهد وجود دارد و به صورت نسبی حدود یک هزار دستگاه دیگر نیز اتوبوس نیاز داریم. اگر بخواهیم حملونقل مشهد را با تهران مقایسه کنیم، باید بدانیم اکنون تهران نیز همین تعداد اتوبوس فعال را دارد، اما با توجه به جمعیت سه برابری تهران نسبت به مشهد وضعیت بهتری را شاهد هستیم، البته میدانیم با نیاز واقعی مردم شهر مشهد فاصله داریم.
رئیس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در حوزه تاکسیرانی نیز از سالهای قبل اقدامات مؤثری انجام شده و شهرداری در این زمینه حمایتهایی داشته است، علاوهبر حمایتهای دولتی که در حد توان انجام شده، شهرداری نیز توان مضاعفی به کار برده و توانسته است هر سال بیش از ۴۰۰ دستگاه تاکسی را نوسازی کند.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تسهیلاتی برای بازسازی و تعمیرات اساسی تاکسیها در نظر گرفتیم و جهت نوسازی و تعمیرات اساسی هر تاکسی حدود ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ارزانقیمت در نظر گرفته شده است که در مجموع این اقدامات کمک میکند که حملونقل شایسته و در حد توان را در اختیار زائران و مجاوران حضرت علی بن موسیالرضا (ع) قرار دهیم.
نظر شما