واردات گسترده قطعات موتورسیکلت، مانعی بر سر راه داخلی‌سازی این صنعت

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت موتورسیکلت وضعیت مغشوش‌تری نسبت به صنعت خودرو دارد و در مجموع برپایه مونتاژ شکل گرفته است، همین مساله و واردات قطعات مختلف از منابع متنوع، مانعی بر سر راه داخلی‌سازی این صنعت در سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش ایمنا، عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت‌وگویی بر لزوم هم‌افزایی در تولید برخی اجزای موتورسیکلت مانند موتور (Engine) و گیربکس تاکید و اظهارکرد: اکنون واردات اجزا و قطعات مختلف این صنعت از سورس‌ها و منابع مختلف و متنوع انجام می‌شود که همین مساله مانعی بر سر راه توسعه داخلی‌سازی این صنعت است.

این مقام مسئول وزارت صمت خاطرنشان کرد: اکنون یکی از شرکت‌های داخلی موضوع داخلی‌سازی موتور محرکه موتورسیکلت‌ها را دنبال می‌کند و به‌محض موفقیت و تولید انبوه، جلوی واردات بی‌رویه آن گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: برنامه وزارت صمت، دستیابی به یک پلتفرم مشترک، همچنین استانداردسازی و داخلی‌سازی یک سری اجزا و قطعات در موتورسیکلت‌های پرتیراژ است.

توکلی لاهیجانی اظهارکرد: صنعت موتورسیکلت با وجود پیچیدگی کمتر نسبت به صنعت خودرو، اما ازنظر داخلی‌سازی و رسوخ فناوری وضعیت خوبی ندارد.

وی، یکی دیگر از رویکردهای وزارتخانه در این صنعت را تلاش برای بالا بردن سهم موتورهای برقی از سبد تولید تولیدکنندگان برشمرد.

رشد ۲۸۴ درصدی تولید خودروی کامل تا ۲۹ شهریورماه

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در ادامه با اشاره به آمار تولید خودرو (تا ۲۹ شهریورماه)، گفت: مطابق این آمارها، در بخش خودروی سواری رشد ۲۸۴ درصدی در تولید خودروهای کامل شاهد هستیم.

وی یادآور شد: حتی اگر مجموع تولید خودروهای ناقص و کامل (که تا سال گذشته در آمارنامه‌ها به چشم می‌خورده) را در نظر بگیریم، در این مدت رشد ۶ درصدی نسبت به سال گذشته به ثبت رسیده است.

توکلی لاهیجانی افزود: همچنین این آمارها حاکی از وضعیت خوب تولید توسط خودروسازان خصوصی است، به‌طوری که سهم آنها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده و از هفت درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ درصد در سال جاری رسیده است.

کد خبر 608654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.