به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اثرات مخرب مالی گسترش ویروس کرونا از یکسو و لزوم افزایش برابری میان مردم و به حداقل رساندن انتشار کربن در شهرهای جهان از سوی دیگر، ضرورت بهبود شیوه تردد را به تصویر کشید و مدیران را به اعمال اقداماتی کارآمد در این زمینه سوق داد. در این راستا، تحولات زیادی در زیرساختهای شهری اتفاق افتاد و مسیرهای پیادهروی و دوچرخهسواری جای بسیاری از خیابانهایی را گرفت که تاکنون تا حد زیادی در مالکیت خودروهای موتوری قرار داشت. اثرات مثبت تغییرات به وجود آمده در حملونقل مدیران را به تأمل در مورد ایجاد تحولاتی دائمی در نحوه عبور و مرور شهری سوق داد که به نوآوریهای بسیاری در این زمینه منجر شد.
شهرهای ایالات متحده آمریکا پیش از شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز اقدامات بسیاری برای بهبود وضعیت تردد در شهرها و در نتیجه افزایش برابری میان شهروندان اعمال کرده بودند که تبعات مثبت زیادی را در پی داشت. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶، برنامهریزان کلمبوس مرکز ایالت اوهایو به خاطر نوآوریهای خود در زمینه تردد و افزایش برابری میان شهروندان توانستند جایزه ۵۰ میلیون دلاری چالش حملونقل شهر هوشمند آمریکا را از آن خود کنند. آنها در پروژه خود به ایجاد نرمافزاری پرداختند که از قابلیت پرداخت اینترنتی هزینه استفاده از وسایل نقلیه عمومی برخوردار بود، ضمن اینکه کاربران را قادر میکرد سفر خود را طراحی کنند. سایر پروژههایی که برای رقابت توسط گروههای خلاق دیگر ارائه شد، مدیریت هوشمند پارکینگها، ارائه خدمات خودکار شاتل، نوآوریهایی جهت اتخاذ تردد از طریق وسایل نقلیه الکتریکی و کیوسکهای مجهز به اینترنت پرسرعت رایگان را در بر میگرفت.
اگرچه این پروژهها به طور گسترده در حال پیادهسازی در شهرهای مختلف ایالات متحده آمریکا بود، با این حال اغلب آنها در میانه راه به علت شیوع بیماری کووید -۱۹ متوقف شد. البته زمان زیادی نگذشت که مدیران و خود مردم از اهمیت تردد سبز طی دروان شیوع کرونا آگاه شدند و هر یک کوشیدند نقش مهمی در ترویج آن ایفا کنند.
طرح هوشمندسازی کلمبوس در ژوئن سال ۲۰۲۱ آغاز شد و تبعات مثبت و منفی بسیاری را به دنبال داشت، با این حال اغلب مدیران تجربه آن را بسیار ارزشمند تلقی کردند؛ چرا که طرحهای متعددی در زمینه اشتراک خودرو و افزایش دسترسی مردم به وسایل حملونقل الکتریکی را در بر میگرفت. پس از آن، طرح نوآوری حملونقل کلمبوس به طور گستردهای میان خلاقان شهر ترویج یافت و به ایجاد پروژههای مختلفی منجر شد که در ادامه به معرفی چند مورد از آنها پرداخته میشود.
پروژه LinkUS
ایجاد یک اکوسیستم حملونقل ایمن و با قابلیت دسترسی برابر به تمام شهروندان یکی از مهمترین شعارهای خلاقان پروژههای ارائه شده در سراسر شهر بهشمار میرود که تاکنون اقدامات بسیاری برای تحقق آن انجام شده است.
بر اساس پیشبینیهای انجام شده توسط محققان اوهایو، تا سال ۲۰۵۰ بیش از یک میلیون نفر به جمعیت کلمبوس افزوده خواهد شد که این امر میتواند فشار زیادی بر حملونقل شهری و زیرساختهای مربوطه وارد کند. مدیران کلمبوس با در نظر گرفتن این اتفاق محتمل به همکاری با نهادهای حملونقل در سایر شهرهای ایالت پرداخته و برنامهای تحت عنوان LinkUS توسعه دادهاند که پیادهسازی آن میتواند به طور قابل توجه وضعیت تردد در معابر شهری را بهبود ببخشد و تبعات مثبت آن را برای شهر و شهروندان به ارمغان بیاورد.
پیادهسازی این طرح به افزایش برابری در بخش حملونقل شهری میان شهروندان منجر خواهد شد، دسترسی راحتتر و ایمنتر آنها را به مکانهای عمومی مختلف و مشاغل در پی خواهد داشت و در نهایت به رشد اقتصادی و بهبود پایداری شهری کمک زیادی خواهد کرد.
توسعه دهندگان طرح LinkUS ادعا کردهاند که در آینده نهچندان دور، این برنامه را ارتقا خواهند داد و بهبودهایی در مسیرهای دوچرخهسواری شهری، فضاهای سبز، جادهها و پیادهراهها به وجود خواهند آورد.
رویکرد صفر
امنیت جاده از دیگر نگرانیهای شهروندان و مدیران شهری به حساب میآید زیرا همواره بسیاری از مردم جان خود را در سوانح خیابانی از دست میدهند و بسیاری نیز راهی بیمارستانها میشوند.
در این راستا، مدیران کلمبوس در مارس ۲۰۲۰ کمپین رویکرد صفر سوانح خیابانی را آغاز کردند تا از طریق آن، تردد خودروهای موتوری را در شهرها به حداقل برسانند و از طریق جایگزین کردن پیادهروی و دوچرخهسواری، ایمنی تردد را در سراسر شهر به طور قابل توجهی افزایش دهند.
اقدامات برنامهریزان کلمبوس در زمینه رویکرد صفر سوانح خیابانی از اول آوریل ۲۰۲۱ آغاز شد و بودجهای ۱۰ میلیون دلاری برای آن مورد استفاده قرار گرفت که در نتیجه آن، تقاطعهایی برای ایجاد توقف توسط رانندگان نصب شد و همچنین گسترش خیابانهای دوطرفه به شکل گستردهای انجام گرفت.
نظر شما