به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، سال گذشته برنامه تلویزیونی «کارویا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تولید و از شبکه یک سیما پخش شد که در آن شرکتهای دانشبنیان در قالب یک مسابقه تلویزیونی طرحهای دانشبنیان خود را ارائه دادند و پس از تأیید هیئت داوران، وارد فرآیند جذب سرمایه از طریق روش تأمین مالی جمعی شدند.
یکی از ویژگیهای این روش تأمین مالی در برنامه کارویا تضمین اصل سرمایه مردم که با حداقل ۵۰۰ هزار تومان در طرحهای دانش بنیان سرمایه گذاری کردند. حال پس از گذشت کمتر از یک سال از پخش برنامه «کارویا» اکنون سه شرکت دانشبنیان توانستهاند میزان سود پیشبینیشده را محقق کنند و اصل و سود پیشبینی شده را به سرمایهگذاران خود بپردازند.
جلب اعتماد مردمی، از عناصر مهم در موفقیت تأمین مالی جمعی
علی وحدت ضمن ابراز خشنودی از موفقیت طرحهای مذکور در تحقق سود پیشبینیشده، اظهار کرد: یکی از ابزارهای مهم تأمین مالی نوآوری بهویژه برای طرحهای بهنسبت کوچک، «تامین مالی جمعی» است. در قالب این ابزار، اشخاص علاقهمند، اعم از حقیقی و حقوقی، فارغ از سن، جنس و موقعیت جغرافیایی میتوانند از طریق سکوهای معتبر و مورد تأیید فرابورس ایران در تأمین مالی طرحهای نوآورانه مشارکت کنند و در سود و زیان آنها شریک شوند.
وی افزود: این روش تأمین مالی به ویژه از آن جهت حائز اهمیت است که منابع تازهای، فراتر از منابع بخش دولتی یا عمومی موجود و با ماهیت بخش خصوصی و مردمی به زیستبوم دانشبنیان و استارتآپی کشور تزریق میکند.
وحدت همچنین بر این نکته تاکید کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی نیز بهعنوان مهمترین نهاد تأمین مالی زیستبوم فناوری و نوآوری کشور، علاوه بر بیمه اصل آورده سرمایهگذاران، مسابقه تلویزیونی «کارویا» را با هدف فرهنگسازی و تشویق سرمایههای مردمی به سمت طرحهای نوآورانه و توسعه اقتصاد دانشبنیان تولید و پخش کرده است.
وی ادامه داد: در این مسابقه، شرکتهای دانشبنیان و فناور به عنوان «سرمایهپذیر»، طرحهای نوآورانه خود را ارائه میکردند و علاقهمندان میتوانستند در طرحهای منتخب داوران مسابقه سرمایهگذاری کنند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: یکی از عناصر مهم در موفقیت تأمین مالی جمعی، جلب اعتماد مردمی است که قرار است در طرحها سرمایهگذاری کنند چون در این ابزار، سرمایه مردم در معرض ریسک قرار میگیرد و به هر دلیل، ممکن است طرح سرمایهپذیر به موفقیت نرسد و سرمایهگذاران دچار زیان شوند. به خصوص در روزها و ماههای اول که هنوز تأمین مالی جمعی برای مردم ما جدید است، جلب اعتماد آنها اهمیت بیشتری دارد. به همین خاطر ما در صندوق نوآوری و شکوفایی برای تشویق مردم به سرمایهگذاری در طرحهای فناورانه و نوآورانه به تضمین سرمایه مردم فکر کردیم و توانستیم با ابزار بیمه اصل سرمایه، خیال سرمایهگذاران را راحت کنیم.
وحدت از سوی دیگر خاطرنشان کرد: بررسی ما نشان داد که برای جلب مشارکت مردم در تأمین مالی جمعی شرکتهای دانشبنیان و فناور، تنها بیمه سرمایه آنها کافی نیست. ما باید میتوانستیم با ابزارهای رسانهای، تأمین مالی جمعی را به مردم بشناسانیم و فرهنگ آن را ترویج کنیم؛ بنابراین به سراغ تولید و پخش یک مسابقه تلویزیونی به نام «کارویا» رفتیم.
وی همچنین تصریح کرد: آنچه در کارویا عرضه شد این بود که مردم دانستند سرمایهگذاری بر توسعه کسبوکارهای دانشبنیان، فناور و نوآور و برای اشتغال جوانان مؤثر واقع میشود و از سوی دیگر مطمئن شدند که سود سرمایهگذاری در این نوع طرحها، بیش از سود متعارف نظام بانکی است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خبر داد: اخیراً دو طرح دانشبنیان که در برنامه «کارویا» موفق به جذب سرمایه از طریق تأمین مالی جمعی شده بودند، توانستند سود پیشبینیشده را محقق سازند.
وحدت افزود: یکی از این شرکتها، پس از جذب یک میلیارد تومان سرمایه توانست طرح خود را با موفقیت به اتمام برساند و سود پیشبینیشده برابر با ۵۰ درصدی سالانه را نصیب سرمایهگذاران خود کند. دومین شرکت که موفق به جذب چهار میلیارد تومان سرمایه شد و توانست سود پیشبینی شده برابر با صددرصدی سالانه به اضافه بازگرداندن اصل سرمایه را برای سرمایهگذاران را محقق سازد.
رئیس صندوق نوآوری ادامه داد: سومین شرکت دانشبنیان که موفق به جذب بیش از یک میلیارد تومان سرمایه شد و توانست سود پیشبینی شده برابر با ۶۶ درصدی سالانه را محقق و نصیب سرمایهگذاران کند.
لازم به ذکر است در برنامه تلویزیونی کارویا که از شبکه یک سیما در سال گذشته پخش شد، ۱۸ طرح دانشبنیان با روش تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) توسط ۱۶۲۷ سرمایهگذار حقیقی و حقوقی به میزان ۳۹ میلیارد تومان تأمین سرمایه شد و در این میان صندوق نوآوری نیز اصل پول مردم را بیمه کرده بود. میانگین دوره این طرحها ۱۰ ماه و میانگین سود سالانه آنها نیز ۵۰ درصد اعلام شده بود.
نظر شما