امرالله احمدجو، کارگردان و پیشکسوت سینما در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امیدوارم پرداختن به چالشهای سینما کمکحال تولید بهتر باشد و تنها در حد حرف نباشد. در هر دهه فرازوفرودهای فراوانی در این حوزه داشتهایم که امیدوارم سینمای ایران به سمت حرفهای شدن و تولید پرمحتوا بیش از گذشته باشد.
وی با بیان اینکه ما در مسئله آموزش ضعفهای بسیاری در سینما داریم، افزود: این مسئله در سینمای کشور بسیار نابسامان شده و آموزشگاههایی به وجود آمده است که بههیچعنوان مشخص نیست مدرسانشان را چه افرادی و با چه رزومههایی شکل میدهند. هر کدام دکانی برای این موضوع باز کردهاند بدون اینکه برنامهای مشخص و مدون و مدرسان قابلی برای این موضوع داشته باشند.
این کارگردان سینما تصریح کرد: در گذشته که فیلمها در تلویزیون نمایش داده میشد برای عنوان میهمان برنامه که قرار بود در مورد فیلم صحبت کند از واژه تحلیلگر یا منتقد سینما، استفاده میشد اما از جایی به بعد، عنوان مدرس سینما به این عناوین اضافه شد، که بهجرئت میگویم برخی از این افراد که در رسانه ملی از آنها بهعنوان مدرس سینما یاد میشود، قابلیت شاگردی سینما را هم ندارند؛ زیرا نوشتهها، لفاظیها و پرتگوییهای این عده در مورد انواع فیلمهای داخلی و خارجی بیانگر سطح سواد و دانششان نسبت به حوزه سینما است. میزان درک، سواد، هوش و دریافت این افراد بهشدت پایین است و امروز همین افراد به دلیل نبود مدرس حرفهای و توانا مدرس سینما شدهاند.
خروجی فارغالتحصیلان سینما مشخص نیست
وی اضافه کرد: فارغالتحصیلان دانشگاهها در حوزه سینمایی میتوانند آینده سینمای کشور باشد اما متأسفانه خروجی این میزان فارغالتحصیلان سالانه مشخص نیست، مانند همیشه برخی افراد با هوش و استعداد خدادادی بهصورت خودجوش و فردی به حوزه سینما ورود پیدا میکنند که تعدادشان بسیار اندک است. امیدوارم به این موضوع توجه بسیار جدی شود زیرا پیشرفت و توسعه سینمای کشور از آموزش نشئت میگیرد.
احمدجو با بیان اینکه جشنواره فیلم همانطور که از اسم آن مشخص است جایی برای برداشت محصول است، تأکید کرد: جشنوارهها به شکل سنتی در جوامع مختلف برگزار میشود و فیلمها به سلیقه چند نفر نمرهدهی میشود و نمیتواند ملاک صحیحی برای انتخاب فیلم خوب باشد زیرا سلیقههای شخصی در آن دخیل است.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود برگزاری جشنواره لازم است زیرا در این جشنوارهها فیلمهای مختلف حتی از افراد تازهکار اما مستعد دیده میشود که جایی برای نمایش آنها وجود ندارد. بهطور مثال جشنواره «حسنات» بسیار مثبت، آبرومندانه و قابلقبول و پیشرو برگزار میشد اما همین جشنواره نیز به دلایل نامعلوم تعطیل شد و چند سالی است که دیگر برگزار نمیشود.
این کارگردان پیشکسوت سینما تصریح کرد: در جشنوارههای خارجی مشخص نیست چه نگاهی به فیلمها وجود دارد، در این جشنوارهها فیلمهای بسیار خوب و در عین حال فیلمهای بسیار بد نیز وجود دارد، بسیاری از فیلمها در این جشنوارهها دیده میشود که برای این جشنوارهها امتیاز محسوب میشود.
جهتدار بودن جشنوارههای خارجی آسیبرسان است
وی با بیان اینکه جهتدار بودن بسیاری از این جشنوارهها آسیبرسان است، افزود: فیلمهای شعاری و بیمحتوا در جشنوارههای خارجی پررنگ میشود و تبلیغات فراوانی روی بسیاری از این آثار صورت میگیرد که همه این موارد آسیبرسان است؛ با این وجود امیدوارم بخش مثبت این جشنوارهها غالب شود.
احمدجو با اشاره به نقاط ضعف سینمای ایران، اضافه کرد: باید روی آموزش صحیح، سرمایهگذاری مناسب، جهتدهی به سمت بخش خصوصی و دور شدن از سینمای دولتی کار شود که متأسفانه ما در این بخشها ضعف داریم.
وی با اشاره به عوامل خالی شدن سینما از مخاطبان، تصریح کرد: عوامل متعددی باعث این قضیه شده که بعضی ذاتی و بعضی عارضی است از جمله اینکه هماکنون سینما رفتن بسیار گران شده است، از طرفی با ورود تلویزیونهای بزرگ و حتی پروجکشنها به منازل، لذت مشاهده فیلم روی پرده بزرگ به خانهها آمده است با این وجود دیدن فیلم بهصورت دستهجمعی در تاریکی لذت دارد و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا مردم بهراحتی بتوانند در سینماها حضور پیدا کنند.
نظر شما