به گزارش ایمنا، شاعر «خدا خیرت دهد ای زیبا روی» در مراسمی که عصر امروز، بیست و پنجم شهریورماه، به مناسبت رونمایی از تازهترین اثرش در هنرخانه بنبست برگزار شد به بیان چند جمله درباره زبان فارسی اکتفا کرد و گفت: ما به زبان فارسی عشق میورزیم. زبان فارسی به واسطه گرد هم آمدن شاعران در سالهای اخیر، پس از مدتها دارد گسترش پیدا میکند که اتفاق خوبی است و من نسبت به این موضوع خوشبین هستیم. در این مراسم همچنین تعدادی از شاعران مطرح مشهدی چند کلامی درباره استاد و تازهترین اثرش صحبت کردند.
قرابت نقاشی و شعر
ابتدا، شهناز علیپوری، طراح جلد کتاب، درباره اهمیت طراحی جلد کتابهای شعر سخن گفت؛ اینکه بهتر است طراحی جلد کتابهای شعر به افرادی سپرده شود که نقاشی میدانند زیرا شعر و نقاشی خیلی وقتها با هم قرین هستند و بسیاری از شاعران همچون سهراب سپهری نقاش هم بودهاند.
او درباره طراحی جلد کتاب «خدا خیرت دهد ای زیبا رو» توضیحاتی داد و از طراحی کاراکتری بر روی جلد سخن گفت که برگرفته از کاراکتر نفر سومی است که در شعرهای استاد کلاهی اهری وجود داشته است.
دردهای انسان امروز
بخش بعدی مراسم به صحبتهای ابوطالب مظفری شاعر مطرح افغانستانی اختصاص یافت تا با بیان چند نکته ویژگیهای مهم استاد را بیان کند. نکته اول مظفری درباره شعری در صفحه ۱۳۵ کتاب بود و داستان طوطی در قفس که به گفته او این شعر به همان طوطی سنت عرفانی ما که مولانا هم در اشعارش از آن استفاده کرده، نقبی زده است.
مظفری به این نکته هم اشاره کرد که استاد کلاهی اهری از طوطی به عنوان یک نماد انسان معاصر استفاده کرده است: در این شعر که هر مصراع آن با فعلی سفارشی تمام میشود دستوراتی از نوع آداب معمولی زندگی، به طوطی داده میشود. با اینکه این شعر فعلهای بسیاری دارد که طبق روال کارکرد فعل، باید کاری به انجام برسد، کاری انجام نمیشود و این نشان دهنده همان انسان معاصر گرفتار در آداب شهری و روزمره است که هیچ حرکتی انجام نمیدهد.
نکته دیگری که مظفری به آن اشاره کرد استفاده از واژگان فضاهای مختلف ادبی و چینش آنها در کنار یکدیگر است که به عقیده او استاد کلاهی اهری به خوبی از پس از آن برآمده است: این ویژگی، شعر را نه چندان بیگانه میکند و نه چندان پیش پا افتاده. زبان شعر معمولاً در جایی افت میکند که شاعر از زبان یک فضای خاص استفاده میکنند اما در شعر استاد کلاهی اهری چینش هنرمندانهای از واژگان مختلف به چشم میخورد که از فضاها و دورههای مختلف گرفته شده است.
مظفری همچنین روی موضوع مهمی در شعر کلاهی اهری به ویژه در تازهترین اثرش دست گذاشت که به مسئله مخاطب برمیگردد. به گفته او مخاطب بسیاری از شاعران، انسانی کلی یا موجودی است که از درون اسطورهها گرفته میشوند اما مخاطب شعر استاد کلاهی اهری، انسان امروزی است. انسانی که من و شما هستیم و این ویژگی مهمی برای شعر معاصر محسوب میشود.
شاعر داستانگو
روایت داستانگونه، زبان شعر صمیمی، فضای شفاف و روان بودن کلمات ویژگیهایی هستند که زهره شجیعی، دیگر شاعر حاضر در این مراسم درباره شعر استاد کلاهی اهری بیان کرد.
او در اینباره گفت: استاد کلاهی اهری به خوبی کلمات را میشناسد و میداند در چه فضایی از آنها استفاده میکند. شاعر به آرایشهای زبانی و معنایی توجه دارد و در عین حال بازیهای زبانی در آن کمتر به چشم میخورد.
به گفته شجیعی، استاد کلاهی اهری سبک زبانی مخصوص به خود را دارد و در شعرهایش، هرگز تلاشی تصنعی برای ایجاد فرم دیده نمیشود.
استادی که باید کشف شود
در ادامه قاسم رفعتحسینی برای بیان ویژگیهای استاد کلاهی اهری با بیان مثالی صحبتهایش را به جایی رساند تا تاکید کند استاد کلاهی اهری فردی است که باید کشف شود و در صورتی که این اکتشاف رخ دهد برکات خوبی برای شعر فارسی خواهد داشت.
آبروی شعر خراسان
«محمد باقر کلاهی اهری آبروی شعر خراسان است. او بی هیچ هیاهو سمت درست کلمات ایستاده است. سمتی که شاید اکنون و امروز نگاههای زیادی متوجه آن نباشد. اما او یعنی شاعر ما، سالها در کنارهای بدون توجه به غوغاییان راه خودش را رفته و میرود. بیش از پنج دهه شاعر بودن و انسان بودن و ماندن کاری سخت است.»
اینها را سلمان نظافت یزدی، دیگر شاعر حاضر در مراسم بیان کرد که بخشی از مطالب پایاننامه کارشناسی ارشد او با موضوع فرم و محتوا در آثار استاد کلاهی اهری بوده است.
این نشست با رونمایی و امضای کتاب «خدا خیرت دهد ای زیبارو» پایان یافت.
منبع: شهرآرانیوز
نظر شما