حق‌شناس مطرح کرد: پیش‌بینی جابه‌جایی روزانه ۲۵ هزار مسافر با خط چهارم BRT

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود خط چهارم BRT در آینده روزانه ۲۵ هزار مسافر را جابه‌جا کند، گفت: با توجه به افزایش آلودگی هوا و ترافیک سنگین شهر که موجب ایجاد اختلال در آرامش روح و روان شهروندان شده است، حمل‌ونقل انسان‌محور در اولویت برنامه‌های این معاونت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین حق‌شناس امروز _چهارشنبه شانزدهم شهریورماه_ در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح دو پروژه حمل‌ونقل همگانی هستیم که نفع آن برای تمام شهروندان است.

وی با بیان اینکه رویکرد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان، «حمل‌ونقل انسان‌محور» با هدف کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و ایجاد حمل‌ونقل پاک است، گفت: در این رویکرد اولویت، توسعه حمل‌ونقل همگانی است که در مقابل حمل‌ونقل خودرومحور قرار دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: با توجه به افزایش آلودگی هوا و ترافیک سنگین شهر که موجب ایجاد اختلال در آرامش روح و روان شهروندان شده است، حمل‌ونقل انسان محور در اولویت برنامه‌های این معاونت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایجاد حمل‌ونقل ریلی هزینه‌بر و زمان‌بر است، توسعه خطوط BRT و هوشمند به عنوان ابزاری که در زمان کوتاه و هزینه مختصر می‌توان آن را ایجاد کرد در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

حق‌شناس با بیان اینکه ۱۲ خط اتوبوس تندرو برای شهر اصفهان پیش‌بینی شده است که نخستین خط آن در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: امروز نیز چهارمین خط BRT به صورت رسمی به عنوان خط شرقی-غربی به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

وی تاکید کرد: افتتاح این دو پروژه از نمادهای همگرایی شهری است و با اینکه قراردادهای آن در دوره قبل مدیریت شهر بسته شده است، اما ذی‌نفعان بسیاری برای تحقق آن در این دوره دخیل بودند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود خط چهارم BRT در آینده روزانه ۲۵ هزار مسافر را جابه‌جا کند، گفت: این خط از پایانه ترکیبی درون‌شهری و برون‌شهری جی آغاز و پس از عبور از خیابان‌های هشت‌بهشت شرقی، هشت‌بهشت غربی، فرشادی، میدان امام حسین (ع)، خیابان شیخ‌بهایی و آتشگاه به پایانه سه‌راه درچه ختم می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در ۱۰ سال عمر بهره‌برداری، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، افزود: برای خط چهارم BRT به ازای هر سفر دو هزار تومان هزینه سرمایه‌گذاری است که قیمت بلیت این خط نشانگر آن است که ۲۰ درصد هزینه را مردم و ۸۰ درصد را شهرداری و دولت تقبل می‌کند.

تمام اتوبوس‌های شهر مجهز به دستگاه کنسول GPS شده است

حق‌شناس تصریح کرد: اگر این عدد و رقم را با مترو مقایسه کنیم، آنچه هزینه می‌شود نزدیک به پنج درصد است که نشان می‌دهد تا زمانی که خطوط مترو تکمیل می‌شود، توسعه خطوط اتوبوس تندرو می‌تواند وظیفه حمل‌ونقل را بر عهده بگیرد.

وی با بیان اینکه مردم در نقاط مختلف شهر اصفهان با یک جابه‌جایی می‌توانند به خطوط اتوبوس تندرو متصل شوند، ادامه داد: در راستای بهره‌برداری سامانه موقعیت‌یاب اتوبوس که امروز به بهره‌برداری رسید دستگاه مانیتورینگ در ۵۰ ایستگاه سطح شهر پیش‌بینی شده است که مردم را از زمان رسیدن اتوبوس و خطوط فعال در این مسیر مطلع می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان اظهار کرد: تمام اتوبوس‌های شهر مجهز به دستگاه کنسول GPS شده است که پرداخت آنلاین کرایه و زمان‌بندی سفر به صورت هوشمند از مزایای آن است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح در ۱۰ سال عمر بهره‌برداری، ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، افزود: برای خط چهارم BRT به ازای هر سفر دو هزار تومان هزینه سرمایه‌گذاری است که قیمت بلیت این خط نشانگر آن است که ۲۰ درصد هزینه را مردم و ۸۰ درصد را شهرداری و دولت تقبل می‌کند.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه نصب ۵۰ دستگاه مانیتورینگ در ایستگاه‌ها به صورت محدود می‌تواند خدمت ارائه دهد، افزود: در این راستا نرم‌افزاری به نام «اصرو» طراحی و صحت‌سنجی شده است و قابلیت دانلود برای شهروندان را نیز دارد.

وی تصریح کرد: از طریق این نرم‌افزار ابتدا موقعیت مکانی شهروند نمایش داده می‌شود و سپس نزدیک‌ترین اتوبوس و زمان رسیدن آن به مسافر اطلاع‌رسانی می‌شود.

اصرو، مصداق حمل‌ونقل انسان‌محور

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به ارزیابی و بررسی‌های انجام شده از سوی سامانه ۱۳۷، در حال حاضر مهمترین دغدغه شهروندان دیر رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها است، بر این اساس از طریق این نرم‌افزار شهروندان می‌توانند از منزل و محل کار خود از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مورد نظر خود مطلع شوند و برنامه سفر خود را تنظیم کنند.

وی اظهار کرد: نرم‌افزار اصرو یکی از مصادیق حمل‌ونقل انسان محور محسوب می‌شود و نشان می‌دهد مدیریت شهری برای مردم و زمان سفر آنها ارزش قائل است.

حق‌شناس با بیان اینکه ۳۰۰ هزار مسافر از طریق اتوبوس جابه‌جا می‌شوند که پس از شیوع ویروس کرونا پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۵۰۰ هزار نفر در روز برسد، گفت: این آمار نشان می‌دهد به ۲۵ درصد مردم خدمات حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌شود، در این راستا امیدواریم این هوشمندسازی که از حوزه اتوبوسرانی آغاز شده است، به مترو، تاکسیرانی و سرویس مدارس نیز تسری یابد.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات هوشمند یک اقدام بین‌بخشی است که طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در حوزه حمل‌ونقل عمومی از اولویت خارج شده بود، افزود: در دوره مدیریت جدید شهر این اقدام روی میز هوشمندسازی آمد و شهردار اصفهان خود مدیریت آن را بر عهده گرفت؛ در این راستا پیگیری‌های لازم انجام و اشکالات طرح برطرف شد و امروز شاهد افتتاح آن هستیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه کلان‌شهر اصفهان پس از تهران بیشترین خطوط اتوبوس تندور را دارد، گفت: به لحاظ ارائه، کیفیت و فعالیت سامانه هوشمندسازی در کشور رتبه نخست را داریم.

وی افزود: برای مهرماه علاوه بر آماده سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل همگانی نوسازی و بازسازی اتوبوس‌ها نیز انجام می‌شود، همچنین با توجه به خرید میدل‌باس‌ها تعداد ناوگان اتوبوسرانی از ۶۰۰ دستگاه به هزار دستگاه می‌رسد.

حمل‌ونقل همگانی تقاضا محور در اصفهان

حق‌شناس با اشاره به تصویب نرخ کرایه سرویس مدارس و در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای رانندگان این حوزه، تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با آموزش‌وپرورش به‌منظور سیاست‎‌گذاری و برنامه‌ریزی برای ساعات بازگشایی مدارس و ایمن سازی اطراف مدارس انجام شده است تا شاهد ایمنی بیشتر عابران پیاده و رانندگان خودرو باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات جدید مدیریت شهری، حمل‌ونقل همگانی تقاضا محور است که بر این اساس برای نخستین بار مردم تقاضای خود را ثبت می‌کنند و سپس شهرداری به آنها سرویس ارائه می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان از شهروندان خواست اشکالات موجود در این حوزه را به خادمان خود در شهرداری اطلاع دهند تا با اصلاح آن، راه برای گرایش بیشتر مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی باز شود.

کد خبر 603199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.