به گزارش ایمنا به نقل از معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش، صادق ستاری فرد در نشست مشترک معاونان تربیت بدنی و سلامت و رؤسای هیئتهای ورزشی زورخانهای و کشتی پهلوانی استانهای منتخب در راستای اجرای طرح شهید طوقانی، اظهار کرد: در طرح شهید سلیمانی یک نهضتی را بر مبنای ایجاد ۲۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای آغاز کردیم و تأمین منابع جذب مشارکت خیرین باعث شد کار بزرگی در طول تاریخ تعلیم و تربیت و زیرساختهای ورزشی ایجاد شود که در این راستا ۸۰۵ فضا در چهار ماه ایجاد شد.
وی افزود: این کار را فقط یک معلم میتواند انجام دهد که روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی دارد و عمر خود را وقف تعلیم و تربیت کرده است. در طرح شهید خرازی نیز عنوان شد مجموعههای آموزش و پرورش در روزهای پنجشنبه و جمعه در اختیار مردم قرار گیرد. این دو طرح در سند تحول دولت نیز مورد تاکید است در اجرای هر دو طرح نیز حوزه تربیت بدنی سربلند بیرون آمد که نتیجه تلاش شما دوستان است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در اجرای طرحها و برنامهها باید کار را مشارکتی پیش ببریم و از نظرات و راهکارهای دوستان همچنین دانش علمی همکاران استفاده کنیم.
ستاری فرد افزود: اجرای طرح شهید طوقانی در صبحگاه مدارس ابتدایی و نامگذاری طرحهای حوزه تربیت بدنی به نام شهدا برای ما برکت داشت به عنوان مثال در طرح شهید هادی ۱۴۰ هزار فرهنگی در مسابقات فرهنگیان شرکت کردند و این مسابقات بعد از چهار سال برگزار شد. در مسابقات دانشآموزی تحت عنوان طرح شهید شمسی پور ۱۵ رشته ورزشی برگزار شد که رشتههای پایه و مدالآور بودند. این شهدا به کار ما برکت دادند و با مجاهدت شما عزیزان کار به بهترین شکل ممکن پیش میرود.
وی افزود: شب گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش در منزل شهید طوقانی کسب اجازه کردیم، این طرح را به نام این شهید مزین کنیم. در کنار موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد شهدا با اجرای طرح شهید طوقانی به دنبال حفظ و احیای ارزشهای ملی مذهبی و فرهنگ عمومی کشور هستیم.
ستاری فرد اضافه کرد: مبتنی بر سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش این وظیفه را برعهده دارد که نسبت به کسب شایستگیهای عمومی دانشآموزان، انتقال مفاهیم ارزشی و ارزشهای هویت بخش، ملی و انقلابی اقدام کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: مبتنی بر سند تحول بنیادین، تمام فعالیتهای آموزش و پرورش باید رنگ و بوی تربیتی به خود بگیرد و از محل اجرای این برنامهها دانشآموز باید تجربیات تربیتی را کسب کند.
ستاری فرد ادامه داد: همکاری ما با فدراسیون ورزشهای زورخانهای مورد توجه سند تحول بنیادین است که آموزش و پرورش عوامل سهیم و مؤثر در تعلیم و تربیت را شناسایی کند و به کار گیرد در این صورت توفیقات زیادی کسب میشود.
ستاری فرد تصریح کرد: نیاز است که از ظرفیت سایر دستگاهها در اجرای برنامهها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم این طرح یا اجرای ورزش زورخانهای در مدارس هم میتواند به تحقق ساحت زیستی بدنی، و هم به تحقق ساحت زیباشناختی و هنری و تحقق ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی کمک کند. کمتر برنامهای داریم که سه ساحت سند را دربرداشته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تربیت تمام ساحتی سیاست دولت و آموزش و پرورش و تکلیف سند است. اجرای این طرح با تحقق اهداف این سه ساحت میتواند به تربیت تمام ساختی دانشآموز کمک کند.
وی اضافه کرد: ورزش ابزار هویت بخش یک محیط تربیتی است ورزش زورخانهای دارای یک ریشه کهن و فرهنگ بومی مذهبی قوی است این فرهنگ ملی و مذهبی در این سالها دستخوش چالشهای جدی است، بنابراین نیاز است که نهادهای متولی فرهنگ ساز در کشور از جمله آموزش و پرورش در راستای احیای این فرهنگ عمومی گام بردارند.
ستاری فرد تاکید کرد: بنابراین آموزش و پرورش از این فرصت به عنوان مدرسه کانون محله و یا از این تهدید به عنوان حضور رشتههای نوپدید در عرصه فرهنگی اجتماعی کشور استفاده تا بتواند نسبت به احیای این ورزش بومی اقدام کند.
وی تصریح کرد: زیربناهای سجایای اخلاقی در جامعه ورزش پهلوانی است. اجرای این طرح در راستای توسعه جوانمردی، فتوت، بزرگ منشی و اقتدا به مولای ورزشکاران و پهلوانان امیرالمومنین علی (ع) است که با توجه به شروع کار مدارس در صبحگاه، این طرح با اجرای ورزش باستانی و زورخانهای که با بسمالله شروع و با دعا ختم میشود، آثار تربیتی برای دانشآموزان به همراه دارد.
معاون وزیر ادامه داد: ذائقه جوانان امروز ما در عرصه ورزش دچار تغییرات جدی شده است؛ رشتههای ورزشی وجود دارد که سنخیتی با نظام فرهنگی کشور ندارند یا سلامت جوانان را تهدید میکنند؛ بنابراین حکمرانی کشور مکلف است از فرهنگ غنی بومی، ملی و ارزشهای دینی خود صیانت کند این صیانت برای نهادهای حاکمیتی یک تکلیف است.
ستاری فرد اضافه کرد: آموزش و پرورش نمیتواند نسبت به این تغییرات بیتوجه باشد؛ بنابراین اجرای این طرح حائز اهمیت است این طرح از جهت احیای فرهنگ عمومی کشور و اعتلای ارزش ملی و مذهبی کشور میتواند مؤثر باشد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح را از شهرهای مذهبی و دارای غنای فرهنگی شروع کردیم؛ اصفهان، یزد، مشهد، فارس، قم، شهر تهران و شهرستانهای استان تهران از جمله این شهرهاست. امیدوارم با شناختی که از همکارانم دارم این طرح در راستای کسب شایستگیهای فرهنگی و عمومی دانشآموزان به خوبی اجرا شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش درباره احیا و تقویت فعالیتها، گفت: این رشته باید با گفتمان سازی احیا و با اقدام جدی و مجاهدانه تقویت شود تا ورزش زورخانهای به روزهای اوج خود برگردد و فرهنگ ایرانی اسلامی تقویت شود.
نظر شما