مهدی طغیانی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص قطار سریعالسیر اصفهان تهران اظهار کرد: جلسه تأمین مالی پروژه قطار سریعالسیر برای بررسی موضوعاتی مانند بازگشایی السی، هفته گذشته و با حضور استانداران اصفهان و قم، معاونان عمرانی و نمایندگان مجلس دو استان، مدیرعامل شرکت ساخت، معاون عمرانی قرارگاه خاتمالانبیاء (ص) و کارشناسان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.
وی با اشاره به تصمیمات این جلسه افزود: بانک مرکزی موظف شد که مذاکرات خود را با طرف چینی برای تمدید قرارداد ادامه دهد که این مذاکرات اکنون از طریق معاون وزیر امور خارجه و مدیر کل بینالملل بانک مرکزی در حال انجام است.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی سبکسازی و حداکثر صرفهجویی در اجرا را از دیگر تصمیمات گرفته شده برای ادامه اجرای پروژه دانست و یادآور شد: وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه باید در زمینه بازنگری در رقم کنونی بودجه پروژه قطار سریعالسیر که مصوبه شورای اقتصاد است به جمعبندی برسند و تا اواخر شهریور و اوایل مهرماه جمعبندی اعتبار در بانک مرکزی انجام شود.
وی رقم السی این پروژه را ۱۳.۶ میلیارد یوآن برشمرد و افزود: تاکنون چهار میلیارد یوآن از این اعتبار هزینه شده است اما برآورد نهایی این پروژه به حدود ۳۳ میلیارد یوآن بهجز هزینههای کارفرمایی، بیمه و مالیات میرسد.
پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی زیرسازی مسیر
طغیانی درباره درصد پیشرفت این پروژه خاطرنشان کرد: درصد پیشرفت پروژه نسبت به کل آن زیاد نیست اما بخشی از پیشرفت فیزیکی مربوط به تأمین زیرساختهایی مانند خرید قطار، ریل، سیگنالینگ و تجهیزات الکترونیکی و بخش دیگر شامل عملیات اجرایی و عمرانی میشود که پیشرفت این بخش قابل قبول بوده و ۷۰ درصد زیرسازی مسیر قم تا اصفهان تکمیل شده است.
وی این مسیر تکمیل شده را آماده روسازی و ریلگذاری دانست و ادامه داد: در صورتی که ۳۰ درصد باقی مانده مسیر نیز تکمیل و تجهیزاتی مانند قطار و سیگنالینگ نیز خریداری شود این امکان وجود دارد که پروژه برای ساخت مسیر قم تا تهران متوقف نشود بلکه شروع مسیر حرکت از دو خط برقی تهران صورت گیرد، از قم تا اصفهان روی خط جدید مسیر ادامه یابد و در آینده قسمت قم تا تهران نیز تکمیل شود.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنیهای انجام شده برای تأمین اعتبار این پروژه گفت: معاون پارلمانی وزیر خارجه که برای انجام بعضی مذاکرات به چین سفر کرده است، موضوع همکاری چین برای تمدید السی قطار سریعالسیر را نیز پیگیری میکند اما از آنجا که این اعتبار ۱۳.۶ میلیارد یوآنی برای تکمیل پروژه کافی نیست، مذاکرات تمدید السی و تکمیل پروژه به طور همزمان در حال انجام است.
نظر شما