سعید امامی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص دوره جدید تبلیغات شهروندی با موضوع سگ گردانی اظهار کرد: اداره توسعه فرهنگ شهروندی که یکی از زیرمجموعههای معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است، به موضوع سگ گردانی پرداخته است که این تبلیغات باهدف ارتقای فرهنگ شهروندی در این موضوع و اهمیت رعایت آن در فضاهای عمومی شهر و پارکها صورت گرفته است.
وی افزود: بهغیراز خواسته نهادهای نظارتی و حاکمیتی برای پرداخت به این موضوع که حاکی از اهمیت و بازخوردهای منفی آنان از سوی افراد جامعه بوده، پرداخت به این موضوع از زاویه حقوق شهروندی و نظم اجتماعی نیز حائز اهمیت است و در لایههای بعدی آن آسیبهای اجتماعی دیگری را در بلندمدت میتواند به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه جای گفتگو درباره برخی از معضلات شهری نظیر سگ گردانی در متن شهر است، به این نتیجه رسیدیم که دوره اخیر تبلیغات فرهنگ شهروندی را به موضوع سگ گردانی اختصاص دهیم.
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: هرچند تعداد افرادی که اقدام به سگ گردانی در اماکن عمومی شهر اصفهان میکنند، به نسبت جمعیت شهری قابلتوجه نیست اما همین تعداد، آسایش و آرامش شهروندان را به هم زده و تعدادی از شهروندان نسبت به این موضوع شکایت دارند.
وی ادامه داد: درواقع معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به جهت واکنش شهروندان و بر اساس مطالبه حقوق شهروندی، به موضوع فرهنگسازی در این پدیده برای فضاهای عمومی شهر ورود پیداکرده است.
امامی با تأکید بر اینکه ازلحاظ جامعهشناسی، عنصر نظم اجتماعی یک عنصر کلیدی است، اضافه کرد: ریشه بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی نبود نظم اجتماعی بوده و این مهم در فضاهای عمومی شهری یک اصل اجتنابناپذیر است و رعایت نکردن آن باعث تضییع حقوق سایر شهروندان میشود.
وی گفت: روشی که این دوره جهت این تبلیغات استفادهشده، روش استعاره سازی بوده است، بدین معنا که بهدوراز مناقشه در مثال و بدون ایجاد تناظر در تشبیههای مطرحشده با انتشار جملاتی که قبح و غیرعادی بودن آنها برای همه جامعه پذیرفتهشده است به دنبال انتقال این پیام به مخاطب بودیم که سگ گردانی در اماکن عمومی جامعه نیز امری ناهنجار است.
امامی با اشاره به تشکیل اتاقهای فکر متشکل از متخصصان حوزه روانشناسی، علوم اجتماعی، رسانه و تبلیغات و هنرمندان برای طراحی هر دوره از تبلیغات فرهنگ شهروندی ادامه داد، ارزیابی دقیق این دوره از تبلیغات و کلیت رسانه گالری شهر در دستور کار بوده و توسط گروههای متخصص در حال اجرا است که نتایج آن پس از حصول منتشر میشود.
وی برای گفتگو با متخصصان و منتقدان درباره فعالیتهای حوزه توسعه فرهنگ شهروندی اعلام آمادگی کرد.
نظر شما