به گزارش ایمنا، الهام یاوری درباره تربیت تمامساحتی دانشآموزان در مدارس سمپاد، اظهار کرد: کارسوقهای علمی، جشنواره هنری، جشنواره فردوسی، المپیادهای ورزشی و چند برنامه مناسب در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی برای دانشآموزان برگزار شده که هر کدام از جنبه اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان را در این حوزهها توانمند میکنند.
وی افزود: برنامههایی که برای دانشآموزان برگزار میشود، هرکدام یک ساحت هنر و زیباشناختی، اعتقادی، اخلاقی، ورزشی و زیستی در سند تحول بنیادین را پوشش میدهد.
رئیس سازمان ملی پرورش استعداد درخشان گفت: یکی از ملاکهای جدی سنجش موفقیت در مدرسه، ارزیابی ایجاد توازن میان ساحتهای متفاوت سند است که این موضوع به دفعات به مدیران مدارس تاکید شده است.
وی خاطرنشان کرد: در واقع تاکید شده که با فرهنگسازی و توانمندسازی معلمان و ارتباط شبکهای میان دانشآموزان با فارغالتحصیلان توازن میان ساحتهای سند تحول بنیادین به درستی ایجاد شود.
یاوری، درباره تعداد دانشآموزان در مدارس سمپاد تصریح کرد: در مجموع دانشآموزان سمپاد حدود ۱۲۰ هزار نفر هستند که نیمی از آنها دختر و نیمی دیگر را پسران تشکیل میدهند.
کارشناسان نظام تعلیم و تربیت کشور با توجه به ضرورت پرورش نیروی انسانی برای حضور در ابعاد مختلف جامعه، سند تحول بنیادین را به عنوان نقشه راه تدوین کردند. براساس محتوا و متن این سند، پرورش دانشآموزان در شش ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفهای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیباییشناختی و هنری میتواند انسان و در نهایت جامعه را برای رسیدن به کمال مطلوب هدایت کند.
عدهای از کارشناسان نظام تعلیم و تربیت پس از تنظیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مشخص شدن این ساحتهای ششگانه با انتقاد به نظام آموزشی آموزش محور، دانشآموزان را به انجام کارهای گروهی و خارج از کتاب درسی ترغیب میکنند. آنها معتقدند که باید برای دانشآموزان زمانی قائل شد که بتوانند به جز فراگیری مطالب کتاب درسی در سایر ابعاد اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، سیاسی، زیستی و زیباشناختی هم پرورش یابند و به نوعی زندگی در اجتماع را در تشکل و سایر برنامههای غیردرسی تمرین کنند.
منبع: ایرنا
نظر شما