۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
کسادی بازار نمد

هنر نمدمالی و نمدکاری در شهرکرد آن طور که باید رونق ندارد، هنرمندان این حوزه با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این در حالی است که سخن از ملی و جهانی شدن این هنر قدیمی در شهرکرد بر سر زبان‌ها است و مسئولان در تلاش برای رفع چالش‌های موجود هستند تا به این هدف برسند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمدمالی یکی از قدیمی‌ترین دستاوردهای بشر است که با هنر آمیخته شده و چشم‌نواز است. شهرکرد مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری و شهر ملی نمد، یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید محصولات نمدی سنتی در ایران و برخی محصولات پرکاربرد این هنر قدیمی است، از جمله دلایل رونق این هنر در این منطقه را می‌توان به زندگی متکی به دامپروری و شبانی، کوچ‌های طولانی، اقلیم سرد و کوهستانی، وفور ماده اصلی و مورد نیاز نمد، یعنی پشم مرغوب و ارتباط مستمر با عشایر بختیاری و تبادل محصولات نمدی با آنها در گذشته دانست، هنری که تا به امروز اصالت خود را حفظ کرده است و همچنان در جای‌جای شهر به چشم می‌خورد.

نقوش در نمدهای شهرکرد ضمن داشتن وجه تزئینی، در نگاه برخی مخاطبان جنبه تقدس و نمادین نیز دارد؛ موضوعی که ممکن است هنرمند نمدمال از آن آگاهی نداشته و به شیوه سنتی و اجدادی آنها را بر پهنه نمد نقش زده باشد؛ هنرمندان و کارآفرینان بومی شهرکرد همچنان در این زمینه نقش می‌زنند و نمدهای زیبایی را می‌سازند.

در این بین کارآفرینی بومی هنر به عنوان زیرمجموعه‌ای از کارآفرینی فرهنگی، یکی از مهم‌ترین پایه‌های اقتصادی در جهان کنونی است که کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه آن را مهم‌ترین اولویت اقتصادی خود دانسته‌اند و پایه‌های اقتصادی جامعه را با چشم‌اندازی بلندمدت، عزمی جدی و هدف‌گذاری مطلوب، بر توسعه و گسترش روزافزون آن استوار کردند. منظور از کارآفرینی بومی هنر، ایجاد اشتغال و راه‌اندازی کسب و کار در هنرهایی است که طی سال‌ها مأمن و سرچشمه زندگی و برآمده از بطن جامعه بوده است، به گونه‌ای که سبب رفع نیازها و ضرورت‌ها و باعث رونق اقتصادی می‌شود. همچنین کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی، می‌تواند یکی از راهبردهای اصلی رفع مشکلات و استفاده بهینه از منابع در مناطق مختلف کشور باشد. دنیای هنر و کارآفرینی بومی هنر نیز یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های مغفول مانده در حوزه کارآفرینی، اشتغال‌زایی و محیط کسب و کار است.

یکی از برجسته‌ترین پدیده‌هایی که امروزه در جوامع در حال توسعه جهت کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی در کانون توجه قرار گرفته است ظرفیت‌های کاربردی و کارآفرینی و رفع نیازهای بازار و مصرف‌کنندگان در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی است، در این بین هنر نمدمالی به صورت سنتی و نمدکاری به صورت صنعتی و امروزی یکی از دیرینه‌ترین صنایع هنری بومی ایران، استان چهارمحال‌وبختیاری و به طور خاص شهرکرد مرکز استان است که فرصت خوبی برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی است، در حالی که این هنر در شهرکرد آن طور که باید رونق ندارد و هنرمندان این حوزه این روزها باید خودشان به تنهایی به دنبال جذب بازار بروند تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، برای برخی که در گذر صنایع دستی شهرکرد مشغول به فعالیت هستند، این شغل از پدران به آنها ارث رسیده است و اکنون با گذشت سال‌ها فعالیت در این عرصه امکان تغییر شغل ندارد و این امر اهمیت جذب بازارهای فروش را به خوبی روشن می‌کند.

سایه بی‌رونقی بر سر نمد شهرکرد

ضرورت راه‌اندازی دبیرخانه شهرکرد شهر ملی نمد

محمدرضا بیاتی، عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد، در خصوص هنر نمدمالی و نمدکاری در این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: تقویت دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" در دستور کار مجموعه مدیریت شهری به‌ویژه در شورای اسلامی و شهرداری شهرکرد قرار دارد تا چالش‌های موجود در این زمینه رفع شود و هنرمندان با دغدغه کمتری به فعالیت خود بپردازند.

وی می‌افزاید: شهردار شهرکرد به‌عنوان دبیر "شهر ملی نمد" باید برنامه‌های لازم برای انسجام و سامان‌دهی فعالیت‌های مرتبط با هنر-صنعت نمد در مرکز چهارمحال‌وبختیاری را تعریف و اجرایی کند؛ تجاری‌کردن محصولات تولیدی هنر-صنعت نمد ضروری است و در این راستا و برای موفقیت در این حوزه می‌توان از توان استادکاران این حرفه بهره‌گیری کرد.

عضو شورای اسلامی شهر شهرکرد حمایت از استادان هنر_صنعت نمد در مرکز چهارمحال‌وبختیاری را ضروری می‌داند و اضافه می‌کند: ایجاد فضای مناسب کارگاهی و فروشگاهی در راسته نمدمالان شهرکرد و معرفی این منطقه به‌عنوان کانون نمد در دستور کار مدیریت شهری مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد، همچنین پاسخ‌گویی به نیازهای شهروندان، هم‌وطنان و مردم دنیا در خصوص کیفیت مطلوب نمد شهرکرد نسبت به سایر نقاط کشور نیز باید در دستور کار دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه پایدار شهری، می‌گوید: برندسازی‌هایی در سطح شهری، استانی، ملی و بین‌المللی به حفظ فرهنگی، اقتصادی و هنر-صنعت نمد در آینده کمک می‌کند؛ تقویت تبلیغات در این حوزه و تلاش برای توسعه پایدار شهری با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به‌منظور ارزش‌آفرینی در رشد اقتصادی شهر و افزایش سرانه درآمدی شهروندان ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد.

بیاتی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا مشکلات هنرمندان حوزه نمدمالی و نمدکاری رفع شود، خاطرنشان می‌کند: در تلاش هستیم تا شهرکرد در عمل نیز شهر جهانی نمد شود.

هنر نمدسازی شهرکرد پیشرفت چشمگیری داشته است

علی‌اکبر راستین، رئیس دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" با اشاره به اهداف این دبیرخانه در راستای جهانی شدن هنر نمد شهرکرد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اقتصاد هویت‌بنیان با هدف معنادار کردن حلقه اقتصاد و فرهنگ مورد توجه مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سطح ملی و استانی است، هنر نمد شهرکرد پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و در حوزه نمدمالی، نمدسازی و نمدکاری به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان در حوزه نمدمالی و نمدکاری شهرکرد با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تاکید می‌کند: کیفیت نمد شهرکرد در تمام جهان بی‌نظیر است، هنری که از گذشتگان به مردمان امروز به ارث رسیده است و در تلاش هستیم تا ثبت جهانی شود و برای همیشه ماندگار بماند.

سایه بی‌رونقی بر سر نمد شهرکرد

هنر نمد چهارمحال‌وبختیاری باید جهانی شود

علیرضا جیلان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال‌وبختیاری در خصوص تلاش برای جهانی شدن هنر نمد شهر کرد به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" در موزه باستان‌شناسی مرکز استان فعال شد، اکنون ۵۰۰ هنرمند فعال در هنر-صنعت نمد مشغول به فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم هنر نمد شهرکرد را در بازارهای جهلانی عرضه کنیم، اظهار می‌کند: فعال کردن دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" با هدف بهره‌مندی از توان مدیریت شهری و فعالان هنر-صنعت نمد فعال شد؛ تلاش برای جهانی شدن نمد چهارمحال‌وبختیاری و تبدیل شهرکرد به‌عنوان "شهر جهانی نمد" از مهم‌ترین برنامه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان است؛ حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و وصل شدن فعالان این حوزه به بازارهای جهانی و اقتصادی کردن فروش تولیدات نقش مهمی در حفظ هنر و صنعت نمد دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به لزوم استفاده از المان‌های شهری برای معرفی بهتر هنر نمد در شهرکرد، تصریح می‌کند: ساخت و نصب نمادهای مرتبط با انواع تولیدات نمدی در نقاط مختلف استان به‌ویژه شهرکرد و ورودی‌های مرکز آن می‌تواند به معرفی بهتر این هنر و صنعت در استان کمک کند، بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف به‌منظور ارتقای کمی و کیفی تولیدات نمدی در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد.

گزارش از: فریبا باقری، خبرنگار سرویس شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 595741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.