شمار فوتی‌های سیلاب‌های اخیر/۶ تبعه عراقی میان جانباختگان سیل

معاون فنی و هماهنگی بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور از مرگ ۶۹ نفر در سیل‌های اخیر خبر داد و گفت که ۴۵ نفر نیز همچنان مفقود هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیل مردادماه در خاطره تاریخی ایرانیان همواره خسارت‌بار و بزرگ بوده است؛ از سیل سال‌های ۱۳۱۳ تبریز، ۱۳۶۶ تجریش، ۱۳۷۷ ماسوله، ۱۳۸۰ گلستان و تا سیل مخرب ۱۳۹۵ سیستان‌وبلوچستان همگی به مدد پدیده بارش‌های موسمی یا همان مونسون رخ‌ داده‌اند و با جاری شدن خود کاشانه هم‌وطنان را از بنیان کنده‌اند و جان‌های بسیاری را گرفته‌اند.

اکنون در مرداد نخستین سال قرن بیست‌ودوم بازهم بارش‌های موسمی این بار بخش وسیع‌تری از ایران را در برگرفته است؛ بارش‌هایی که همچنان ادامه دارد. اما سیل امسال با همه سیل‌های تابستانه یک‌صد سال اخیر کشورمان یک تفاوت اساسی داشت؛ آن‌هم حضور به‌موقع امدادرسانان و دستگاه‌های امدادی در مناطق سیل‌زده، حضور میدانی استانداران و مسئولان عالی‌رتبه برای مدیریت میدانی بحران و نیز بسیج همه امکانات برای به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از سیل بود

اقدام‌های مثبت برای مقابله باسیل

نگاهی به وضعیت مناطق درگیر سیل نشان می‌دهد که نه‌تنها استانداران به‌عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها در کنار مردم سیل‌زده کار امدادرسانی را رصد و نظارت می‌کنند، بلکه نیروهای بسیج، سپاه و ارتش نیز به کمک هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌های امدادی آمده‌اند تا پناهی برای جان مردم باشند.

با شدت گرفتن بارش‌ها، رئیس‌جمهور در سفر استانی همدان برای پیگیری امور سیل‌زدگان دستورات لازم را صادر کرد و به وزرا و استانداران دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند. در همین ارتباط معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار تهران برای اجرای دستورات آیت‌الله رئیسی در مناطق سیل‌زده استان تهران حاضر شدند. علاوه بر این وزیر کشور با سفر به استان یزد به‌طور میدانی کار امدادرسانی به این استان کویری را نظارت کرد.

رصد آخرین وضعیت استان‌های سیل‌زده نشان می‌دهد که در کنار آمادگی دستگاه‌های برای گذر از وضعیت پیش‌آمده، مردم در معرض خطر در مناطق امن اسکان داده شده‌اند و تلاش برای بازگشایی راه‌های مسدود شده، جست‌وجو برای یافتن مفقودان و کاستن از مخاطرات بارش‌های پیش رو ادامه دارد اما در کنار این اقدام‌های مثبتی که صورت گرفته است نمی‌توان از آمار بالای جان‌باختگان سیل صرف‌نظر کرد، اما متأسفانه مثل هر حادثه مهم کشور همیشه در ابتدا آمار ضدونقیضی از آمار جان بختگان در شبکه‌های اجتماعی اظهار می‌شود.

آخرین آمار رسمی تعداد جان‌باختگان سیلاب‌های اخیر کشور

بر همین اساس نژادجهانی، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: بر اساس آمار، تا این لحظه ۶۹ نفر در سیلاب‌های اخیر کشور (از اول تا نهم مردادماه) جانشان را از دست دادند.

وی با بیان اینکه ۲۴ استان کشور درگیر سیل و آب‌گرفتگی شد، افزود: استان تهران بیشترین تلفات انسانی را در این سیل داشته است و پس‌ازآن استان‌های کرمان، یزد، مازندران، مرکزی، سیستان و بلوچستان و لرستان قرار دارد. در این مدت ۲۰ هزار منزل مسکونی دچار آسیب شده است که ۱۳ هزار واحد به تعمیرات نیاز دارد و هفت هزار واحد نیز باید بازسازی کامل شود.

معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه از میان ۶۹ نفر فوتی شش نفر تبعه عراق هستند، اظهار کرد: از میان ۴۵ مفقودی نیز سه نفر عراقی هستند؛ همچنین در سیلاب‌های اخیر ۳۹ نفر مصدوم شدند که ۳ نفر از این تعداد نیز تبعه کشور عراق هستند.

سیلاب‌های ناشی از پدیده مانسون از تاریخ اول مرداد آغازشده و همچنان ادامه دارد؛ در این سیلاب ۲۴ استان کشور آذربایجان‌شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویرا حمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی هرمزگان، همدان و یزد درگیر شده است.

کد خبر 592517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.