افزایش ۱۴ برابری مبتلایان کرونا/وضعیت اضطراری شیوع آبله میمون در جهان

تصویب آئین‌نامه صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، افزایش آمار پیوند عضو، اعلام «وضعیت اضطراری جهانی» درباره شیوع آبله میمون، جلوگیری از قاچاق معکوس دارو با "دارویار"، خلف وعده بیمه‌ها به داروخانه‌ها و افزایش ۱۴ برابری مبتلایان کرونا در ایران را در بسته سلامت خبرگزاری ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درباره تصویب اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در هیئت دولت اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگ دولت سیزدهم این است که برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، برنامه و پوشش خاصی را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه بیماران خاص مبالغ خیلی سنگینی را برای داروها و تجهیزات می‌پردازند، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی امسال پنج هزار میلیارد تومان برای این بیماران مصوب کرده است. اما ما آن را به شکل یک صندوق مشخص در می‌آوردیم که این صندوق با تشکیلات منسجم بتواند مخارج بیماران خاص را تأمین کند.

عین اللهی ادامه داد: خوشبختانه روز چهارشنبه در هیئت دولت، آئین نامه بیماران خاص به تصویب رسید و با این آئین نامه و با بودجه‌ای که داریم امیدواریم بتوانیم خدمات ویژه‌ای به این بیماران ارائه دهیم. از همکارانم انتظار دارم برای بیماران خاص، وضعیت ویژه ای ایجاد کنند تا این بیماران معطل دارو و تجهیزات خاص نشوند.

افزایش آمار اهدای عضو در ۴ ماهه ابتدایی سال

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت گفت: براساس بررسی‌های آماری صورت پذیرفته، تعداد اهدا و پیوند عضو طی چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: با ایثارگری و اعلام رضایت خانواده‌های اهداکننده مرگ مغزی و فعالیت‌های شبانه‌روزی همکاران دلسوز و خدوم اهدا در وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و واحدهای شناسایی و فراهم‌آوری اعضای پیوندی در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۶ نفر به اهدای عضو رسیده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: شاخص تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر در سال ۱۴۰۱ ۱۲.۸ بوده است. این در حالی است که در زمان مشابه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، ۱۵۱و ۲۸۳ نفر بوده است یعنی تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵.۴ و ۱۰.۲ بوده است.

وی اظهار کرد: تعداد شش انتقال هوایی ارگان حیاتی شامل قلب، کبد، کلیه و روده به بیمارانی که حیاتشان منوط به پیوند بوده است، انجام شده که در حال حاضر به زندگی عادی خود برگشته‌اند.

کریمی ادامه داد: در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ با رشد ۲۰ درصدی اهدا و در تیرماه ۱۴۰۱ با رشد ۳۰ درصدی اهدای عضو نسبت به سال ۱۴۰۰ روبرو بود یم که این رقم در تهران در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۵ نفر و در سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۳۰ و ۳۳ نفر بوده است که نشان از حرکت رو به جلو و نتیجه اقدامات صورت پذیرفته در حوزه‌های مختلف مدیریت پیوند است.

اعلام «وضعیت اضطراری جهانی» درباره شیوع آبله میمون

آبله میمون که اکنون به ۷۵ کشور سرایت کرده و دست کم ۱۶۰۰۰ نفر را مبتلا کرده است، از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام شد. براساس نقل از مدیسن نت، دکتر «تدروس آدهانوم گبریسوس»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، گفت: «ما با شیوع بیماری ای مواجه هستیم که به سرعت از طریق روش‌های جدید انتقال در سراسر جهان گسترش یافته است. ما در مورد آن خیلی کم می‌دانیم.»

به گزارش نیویورک تایمز، هیئت سازمان جهانی بهداشت در بیان این اعلامیه مردد بود زیرا ویروس همچنان در گروه در معرض خطر اولیه، یعنی مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، در حال گسترش است و نه در میان گروه‌های آسیب‌پذیرتر از جمله زنان باردار، افراد مسن یا کودکان.

فقط کووید ۱۹ و فلج اطفال، عنوان "وضعیت اضطراری جهانی" را دریافت کرده‌اند. اعلام این وضعیت می‌تواند به کشورهای عضو کمک کند تا منابعی را برای کمک به مهار شیوع آن سرمایه‌گذاری کنند و واکسن‌ها و درمان‌ها را به اشتراک بگذارند.

دکتر «جیمز لاولر»، یکی از مدیران مرکز جهانی امنیت بهداشتی دانشگاه نبراسکا، گفت: «مهار شیوع بیماری ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.»
با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند که واکنش در سطح جهانی همچنان از فقدان هماهنگی رنج می‌برد، زیرا کشورهای مختلف با سرعت‌های بسیار متفاوتی برای رسیدگی به این مشکل عمل می‌کنند.

علائم در آخرین شیوع آبله میمون شامل ضایعات در گلو، مجرای ادرار و مقعد است که می‌تواند بسیار دردناک باشد. تب، بدن درد یا علائم تنفسی معمولاً با این بیماری مرتبط هستند، اما این علائم در طول این شیوع در همه افراد مشاهده نشده است.

در همین حال، تجزیه و تحلیل ژنتیکی اخیر نمونه‌های بیماران آلوده نشان داد که ژنوم آبله میمون از سال ۲۰۱۸ تاکنون نزدیک به ۵۰ جهش ژنتیکی داشته است.
اینکه آیا جهش‌ها انتقال، شدت یا سایر ویژگی‌های ویروس را تغییر داده است، مشخص نیست، اما داده‌ها نشان می‌دهند که آبله میمون ممکن است نسبت به سال ۲۰۱۸ آسان‌تر گسترش یابد.

" دارویار" چطور به کمک بیماران می‌آید؟ / قیمت دارو با نسخه افزایشی نمی‌یابد

حیدر محمدی، دبیر قرارگاه اصلاح سیاست‌های ارزی دارو می‌گوید: "زمانی که ارز ترجیحی به صنعت دارویی کشور تخصیص داده می‌شد؛ تنها مردم ایران از آن منتفع نمی‌شدند بلکه به دلیل ارزان‌تر بودن قیمت دارو در ایران و قاچاق دارو از ایران به کشورهای همسایه، مردم کشورهای دیگر نیز به نوعی از این یارانه سود می‌بردند!

وی با بیان اینکه میزان ارزبری دارو در کشورمان ۷۵۰ میلیون دلار است، می‌افزاید: "یکی از مشکلات ما این بود که تأمین ارز دولتی به سختی صورت می‌گرفت برای مثال از مهر ماه سال ۹۹ روپیه تأمین نشده بود در حالی که بسیاری از داروهای تولید داخل برای تأمین مواد اولیه از هندوستان، وابستگی مستقیم به روپیه دارند. "

محمدی با بیان اینکه بودجه افزایش پوشش قیمت داروها تا آخر سال جاری تأمین شده است، متذکر می‌شود: ۷۳ هزار میلیارد تومان به سازمان‌های بیمه‌گر بابت دارو تخصیص داده می‌شود تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد. با وجود مزایایی که اجرای این طرح در کنترل زنجیره تأمین دارو دارد؛ این نگرانی وجود دارد که تکلیف بیمارانی که به هر دلیلی هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند یا دارویی را به صورت آزاد و بدون نسخه پزشک تهیه می‌کنند، چه خواهد شد؟

سازمان غذا و دارو در این باره می‌گوید: "در صورتی که بیمار، تحت پوشش بیمه باشد؛ دارو بدون افزایش پرداخت از جیب، به او عرضه می‌شود اما در صورتی که بیمار بیمه‌ای نداشته باشد؛ باید به دفاتر پیشخوان و سامانه بیمه سلامت مراجعه کند. "افراد فاقد بیمه در سه دهک پایین درآمدی جامعه به‌صورت خودکار تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند تا متحمل افزایش شدید پرداخت از جیب برای تهیه داروهای خود نشوند. در طرح دارویار، بیمه هزینه داروی بیمار را تنها با نسخه پزشک تقبل می‌کند و دریافت داروها به صورت آزاد، فاقد پوشش بیمه‌ای خواهد بود که این امر منجر به افزایش پرداختی از جیب بیمارانی می‌شود که می‌خواهند برخی داروها را بدون نسخه پزشک تهیه کنند.

با این وجود، بیماران مزمن شامل بیماران قلبی، دیابتی، دارای فشار خون، چربی خون و غیره که برای بیماری خود به طور مدام به داروهای مشخص و ثابتی نیاز دارند، نیاز نیست هر بار برای دریافت داروی بیماری مزمن خود به پزشک مراجعه کنند بلکه این امکان فراهم شده که نسخه این بیماران تا دو بار بدون نیاز به ویزیت پزشک تمدید شود یعنی در صورت صلاحدید پزشک، بیمار در دو دوره دیگر نیز می‌تواند بدون مراجعه به پزشک، داروی بیماری مزمن خود را از داروخانه تهیه کند.

در قالب اجرای این طرح، ۳۶۶ قلم از داروهای پرمصرف مورد استفاده بیماران مزمن تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و بنابراین افزایش قیمت این داروها توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده می‌شود و بیماران افزایش پرداختی را بابت این داروها ندارند.

با اجرای طرح دارویاری داروهای بدون نسخه (OTC) نیز هیچ‌گونه تغییر قیمتی نخواهند داشت و ۱۱۹ قلم از این داروها که قبلاً بیمه نبودند، مشمول پوشش بیمه‌ای شدند و در صورت ارائه نسخه پزشک، برای بیمار کاهش قیمت نیز خواهند داشت. به نظر می‌رسد هدف از اجرای طرح دارویار، توزیع متناسب و عادلانه یارانه دارو بین بیماران، کاهش قاچاق معکوس و کمبودهای دارویی در کشور، کاهش تخلفات شرکت‌های دارویی در دریافت ارز و در عین حال افزایش پوشش بیمه‌ای برای جلوگیری از افزایش پرداخت از جیب مردم است.

رئیس سازمان غذا و دارو نیز معتقد است که با اجرای این طرح، ۳۰ درصد کمبودهای دارویی رفع می‌شود اما برخی نگرانی‌ها مانند عدم تأمین پایدار منابع لازم برای پوشش افزایش قیمت دارو، بدهی یا بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات، قطعی سامانه‌های الکترونیک در داروخانه‌ها و … وجود دارد که باید سریعاً تدابیری برای جلوگیری از بروز مشکلات این چنینی اندیشیده شود تا بیماران نتایج مثبت اجرای طرح را احساس کنند.

خلف وعده بیمه‌ها به داروخانه‌ها / پول نسخ کاغذی را ندادند

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، از خلف وعده بیمه‌ها به داروخانه‌ها برای پرداخت هزینه قبول نسخ کاغذی بیماران، گلایه کرد.
وی گفت: قرار بود بیمه‌ها بابت پذیرش نسخه‌های کاغذی بیماران، هزینه را پرداخت کنند که متأسفانه خلف وعده کردند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با عنوان این مطلب که داروخانه‌ها با قبول نسخ کاغذی کار پزشکان را آسان کرده‌اند، افزود: سازمان‌های بیمه‌گر بعد از اجرای طرح نسخه الکترونیک، به داروخانه‌ها گفتند که همچنان نسخه‌های کاغذی را قبول کنند و در قبال آن، بابت هر نسخه ۴,۰۰۰ تومان به داروخانه بدهند.

وی ادامه داد: داروخانه‌ها برای همراهی با اجرای طرح‌های بیمه‌ای، تا حدی صبوری می‌کنند. اما، نباید انتظار داشته باشند که همه زحمات و هزینه‌های طرح‌ها بر دوش داروخانه‌ها سنگینی کند.

فاطمی گفت: بیمه‌ها همچنان به داروخانه‌ها بدهکارند و اگر قرار باشد همین روال ادامه پیدا کند، داروخانه‌ها مجبور می‌شوند کنار بکشند.

وضعیت دنیا در موج جدید کرونا / افزایش ۱۴ برابری مبتلایان ایران در تیرماه

محمدجواد دهقانی رئیس مؤسسه علوم و پایش علم و فناوری از افزایش آمار ابتلاء به کرونا در دنیا خبر داد و گفت: اطلاعات سامانه نماگر کووید -۱۹ نشان می‌دهد جمعیت بیماران جدید ایران در تیرماه با افزایش ۱۴ برابری نسبت به خردادماه به ۷۷ هزار نفر رسید و مجموع بیماران کشور تا آخر تیر هفت میلیون و ۳۱۲ هزار نفر شد.

وی افزود: اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید -۱۹ نشان می‌دهد جمعیت بیماران جدید کشور که در فروردین ۱۴۰۱ برابر با ۷۱ هزار نفر، اردیبهشت ۱۷ هزار نفر و در خرداد به ۵۴۳۴ نفر کاهش یافته بود، در ماه گذشته به ۷۷ هزار نفر افزایش یافت و بدین ترتیب کل جمعیت بیمار کشور تا آخر تیر به هفت میلیون و ۳۱۲ هزار نفر رسید.

رئیس مؤسسه علوم و پایش علم و فناوری ادامه داد: تعداد بیماران جدید دنیا در فروردین ۳۵ میلیون نفر، اردیبهشت ۲۰ میلیون نفر، خرداد ۱۸ میلیون نفر و تیر ۲۸ میلیون نفر بوده و میزان کل بیماران دنیا تا آخر تیر ۱۴۰۱ به بیش از ۵۷۳ میلیون نفر رسیده است. بیشترین میزان متوسط رشد روزانه بیماری کشورهای همزمان در تیر متعلق به کشورهای ایتالیا با ۴۴ صدم درصد، آلمان ۳۴ صدم درصد و فرانسه با ۳۲ صدم درصد بوده است.

دهقانی افزود: میزان متوسط رشد روزانه بیماری دنیا در فروردین برابر با ۲۴ صدم درصد، اردیبهشت ۱۳ صدم درصد، خرداد ۱۲ صدم درصد و تیرماه ۱۷ صدم درصد بوده است. همچنین ایران در میان کشورهای با جمعیت بیش از سه میلیون بیمار (۳۹ کشور) از نظر متوسط نرخ رشد روزانه بیماری در تیر با چهار صدم درصد در انتهای کشورهای فوق قرار دارد. بیشترین میزان متوسط رشد روزانه بیماری در این کشورها مربوط به تایوان برابر با ۸۴ صدم درصد، یونان ۵۵ صدم درصد و ژاپن برابر با ۵۳ صدم درصد است.

رئیس مؤسسه علوم و پایش علم و فناوری همچنین گفت: شیوع موج جدید بیماری با افزایش جمعیت بیماران جدید که در خرداد شروع شده بود، در تیرماه به بیشتر کشورها سرایت کرده و کل دنیا عملاً وارد موج جدیدی از انتشار ویروس شده به طوری که در برخی از کشورها از جمله ترکیه با افزایش ۱۸ برابری (۲۴ هزار به ۴۳۸ هزار)، ایران افزایش ۱۴ برابری (۵ هزار به ۷۷ هزار نفر)، پرو افزایش ۷ برابری (۲۷ هزار به ۲۱۳ هزار نفر) بیشترین افزایش را داشته‌اند. میزان متوسط افزایش بیمار کل دنیا در تیر نسبت به خرداد برابر با ۵۰ درصد (۱۸ میلیون نفر به ۲۸ میلیون نفر) بوده است.

وی ادامه داد: نتایج بررسی نشان می‌دهد آمار جمعیت فوتی ایران در فروردین هزار و ۲۸۶ نفر، اردیبهشت ۳۷۵ نفر، خرداد ۹۹ نفر و تیر به ۲۵۴ نفر افزایش یافته است. بر این اساس، تا پایان تیر کل جمعیت فوتی کشور به ۱۴۱ هزار و ۶۲۴ نفر رسیده است.

دهقانی اظهار داشت: تعداد فوتی دنیا نیز در فروردین ۱۳۰ هزار نفر، در اردیبهشت ۶۷ هزار و ۸۷۵ نفر، خرداد به ۴۳ هزار و ۷۱۷ نفر و در تیر به ۵۷ هزار و ۶۶۷ نفر رسیده و میزان کل فوتی دنیا تا آخر تیر به ۶ میلیون و ۴۰۱ هزار نفر رسیده است.

به گفته رئیس مؤسسه علوم و پایش علم و فناوری نرخ متوسط رشد روزانه فوتی کشور در فروردین سه صدم درصد، در اردیبهشت، خرداد و تیر کماکان ثابت و برابر با یک صدم بوده و در انتهای جدول کشورهای همزمان قرار دارد. بیشترین نرخ متوسط رشد روزانه فوتی در تیر در کشورهای همزمان مربوط به کانادا با ۱۴ درصد درصد، اسپانیا با هشت صدم درصد درصد و آلمان با هفت صدم درصد بوده است. میزان متوسط نرخ رشد روزانه فوتی دنیا در فروردین برابر با ۷ صدم درصد، در اردیبهشت چهار صدم درصد و در خرداد و تیر به سه صدم درصد رسیده است.

همچنین ایران در میان کشورهای دنیا با بیش از سه میلیون بیمار (۳۹ کشور)، در تیرماه مشابه خرداد با متوسط نرخ رشد روزانه فوتی یک صدم درصد در انتهای جدول قرار دارد. بیشترین متوسط نرخ رشد فوتی روزانه در این کشورها مربوط به کشورهای تایوان با ۱.۴۲ درصد، استرالیا با ۵۱ درصد و کانادا با ۱۴ درصد بوده است.

کد خبر 591684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.