به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیران بارسلونا ممکن است تیم خود را با بازیکنانی مانند روبرت لواندوفسکی و رافینیا تقویت کرده باشد، اما آنها این کار را با یک دوره مبارزه اقتصادی بیسابقه در باشگاه انجام دادهاند.
غولهای لیگ اسپانیا، در این تابستان پول نقد خود را صرف نقل و انتقالات کلان کردهاند، درحالیکه درحالحاضر قدرت مالی چندانی برای رقم زدن چنین انتقالهای پولی بزرگی را ندارند. همگی شاهد بودیم که کاتالانها ۵۹ میلیون یورو (۵۰ میلیون پوند/۵۹ میلیون دلار) برای رافینیا و ۵۰ میلیون یورو (۴۲ میلیون پوند/۵۱ میلیون دلار) برای جذب لواندوفسکی از بایرن مونیخ هزینه کردند.
پس از آمدن لواندوفسکی به بارسلونا، «یولیان ناگلزمن» سرمربی بایرنمونیخ اظهار داشت: این تنها باشگاهی در جهان است که میتواند بدون پول بازیکن بخرد. این عجیب و دیوانهکننده است.
پس چگونه آنها این کار را انجام دادند؟ در ادامه اهرمهای اقتصادی بارسلونا را مرور میکنیم:
اهرمهای اقتصادی بارسلونا چیست؟
اصطلاح «اهرم اقتصادی» در بارسلونا یک اقدام مالی را توصیف میکند که به منظور کاهش محدودیتهای ناشی از وضعیت بدهی باشگاه انجام میشود. در اصل، برای فعال کردن یک اهرم، باشگاه تا حدی داراییها را به منظور کسب درآمد میفروشد.
خوان لاپورتا، رئیس بارسلونا، با کشیدن «اهرمهای اقتصادی» در دسترس کاتالانها، به جذب بودجه برای باشگاه در پنجره نقل و انتقالات تابستانی کمک کرده است.
این اهرمها به معنای فرصتهای سودآور و در عین حال پرخطر برای باشگاه برای جمعآوری سرمایه است. در مورد بارسلونا، باشگاه با فروش حقوق تلویزیونی و صدور مجوز فروش این حقوق برای چندین سال آینده، سرمایه جمعآوری میکند.
مقامات بارسلونا در یک مجمع عمومی در ماه ژوئن به فروش بخشی از حقوق تلویزیونی باشگاه و بخشی از مجوز و تجارت (BLM) رأی دادند تا بدهی هنگفت خود را کاهش دهند و سرمایه کافی برای ساختن تیمی قدرتمند برای آینده جمعآوری کنند.
بنابراین، به جای صحبت با جزئیات در مورد فروش حقوق تلویزیونی و سایر جنبههای کسب و کار آینده باشگاه، از اصطلاحات مالی خوشایند "اهرمهای اقتصادی" استفاده میشود.
بارسلونا چگونه برای نقل و انتقالات پول جمع میکند؟
بلوگرانا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱.۳۵ میلیارد یورو (۱.۱۶ میلیارد پوند / ۱.۴۲ میلیارد دلار) بدهی داشت و لاپورتا برای متعادل کردن حساب خود، چراغ سبز برای فروش ۴۹.۹ درصد از مجوز و تجارت باشگاه (BLM) دریافت کرد. تاکنون، لاپورتا درمجموع ۵۸۲ میلیون یورو (۴۹۵ میلیون پوند / ۵۹۱ دلار) با فروش ۲۵ درصد از حقوق تلویزیونی لالیگایی باشگاه برای ۲۵ سال آینده به یک شرکت سرمایهگذاری جهانی به نام Sixth Street به مدت ۲۵ سال، جمعآوری کرده است. باشگاه ابتدا ۱۰ درصد را به شرکت فروخت و حدود ۲۶۷ میلیون یورو (۲۲۹ میلیون پوند / ۲۷۷ میلیون دلار) به دست آورد. بعداً شرکت سهام خود را به ۱۵ درصد افزایش داد که ۳۱۵ میلیون یورو اضافی برای بارسلونا به ارمغان آورد.
تجارت در بارسلونا آینده چندین بازیکن ازجمله فرنکی دییونگ را نیز تحت تأثیر قرار داده است و بسیاری از آنها برای فروش، گذاشته شدهاند.
نظر شما