به گزارش خبرنگار ایمنا، پیادهروها یکی از زیربناهای اساسی و بخش جداییناپذیر شهرها است. در تمام نقاط شهر به خصوص در نقاط پرجمعیت، حق شهروندی برای مصونیت عبورومرور و ترافیک اعمال میشود.
گلشهر سال ۱۳۸۲ از تجمیع چهار روستا به شهر تبدیل شده؛ وضعیت این شهر طی این سالها نه تنها تغییری نکرده بلکه بدتر نیز شده است. در مسیر خیابان اصلی شهر و محور مواصلاتی غرب به مرکز کشور، پیادهروها وضعیت مناسب ندارد و عابران پیاده مجبور هستند برای تردد از کنار خیابان عبور کنند که موجب بروز حوادث ترافیکی میشود. شهرداری در سالهای اخیر با نصب سرعتگیرهای غیراستاندارد از بروز حوادث ترافیکی جلوگیری کرده است.
لازم است به منظور تأمین امنیت شهرداری، پروژه پیادهروسازی در دستور کار قرار بگیرد تا تردد عابران پیاده در مسیر خیابان اصلی با خطر مواجه نشود و آنان به راحتی در سطح شهر رفتوآمد داشته باشند.
شهروندان گلشهر به دنبال مطالبات و خواستههایشان هستند
احمد یاوری، یکی از شهروندان گلشهر میگوید: شهر گلشهر پیادهرو ندارد و شهروندان مجبورند برای تردد از کنار خیابان عبور کنند؛ بیشک با اجرای کامل قانون و رعایت اصول پیادهروسازی میتوان همسو با شهرداری برای ساختن شهری آباد و توسعهیافته قدم برداشت.
وی میافزاید: شهرداری امکانات و ماشینآلات لازم را برای تسطیح و پیادهروسازی در اختیار دارد، بنابراین نباید برای برطرف ساختن این معضل کوتاهی کند؛ شهروندان گلشهر به دنبال مطالبات و خواستههایشان هستند تا در سایه آن، آرامش در شهر حاکم باشد.
ساختار پیادهروها مناسب نیست
محمود فیاضی از کاسبان شهر گلشهر میگوید: ساختار پیادهروها مناسب نیست، اگر دقت کنید مسیر پیادهروها در شهر گلشهر پیوستگی ندارد و موازی هم نیست.
وی ادامه میدهد: بیتفاوتی به این موضوعات شهری باعث میشود برخی شهروندان از این فرصت برای کاشت درخت در پیادهروها استفاده کنند که باید منطبق با قانون شهرداری با آن برخورد شود.
سطح پیادهروها فضای مناسب ندارد
یکی دیگر از شهروندان گلشهر میگوید: زنان باردار، افراد معلول، کودکان و سالمندان برای عبور و مرور در سطح پیادهروهای شهر نیازمند سطحی هموار و فضای فیزیکی مناسب هستند اما سطح، هموار نیست؛ حتی بعضی از پیادهروها توسط کسبه مسدود شده است.
وی میافزاید: روزانه برای خرید نان و مایحتاج خانواده مجبور هستم دو بار این مسیر را طی کنم و به خاطر مسدود بودن مسیرش، به اجبار خیابان اصلی را برای عبور انتخاب میکنم که خطرات جدی را در پی دارد.
شاخصهای مختلفی برای طراحی پیادهروها مدنظر قرار بگیرد
حسن سجادزاده دانشیار گروه شهرسازی و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا همدان اظهار میکند: ایمنی در فضاهای شهری به ویژه پیادهروها یک مسئله چالشبرانگیز است. در سیستم شهرسازی مشکلات زیادی در این خصوص داریم، چراکه مؤلفههای ناامنی در این گونه فضاها متعدد است.
وی میافزاید: مهمترین علت ناامنی پیادهروها، تداخل سواره و پیاده است. در زمینه قوانین و مقررات و طراحی شهری ضعف داریم.
این دکترای طراحی شهری خاطرنشان میکند: به دلیل انبوه و غلبه خودروها در فضاهای شهری، جزو معدود کشورهایی هستیم که به دلیل نبود سیستم حملونقل عمومی کارآمد و هوشمند، برای انجام امور روزمره نیاز به استفاده از اتومبیل داریم. کوچهها و خیابانها کفاف این تعداد خودرو را نمیدهد.
سجادزاده تاکید میکند: شاهد هستیم در فضاهای شهری و پیادهروها، فضاهای مخصوص عبور عابران پیاده مورد تعدی موتورسیکلت و خودرو قرار گرفته و موجب ایجاد ناامنی شده است؛ مؤلفههای مختلفی برای طراحی پیادهروها باید مدنظر قرار بگیرد و همه این شاخصها باید با هم دیده شود.
دانشیار شهرسازی و مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بوعلی سینا همدان با بیان اینکه شهروندان برای انجام امور مجبور به استفاده از پیادهروها هستند، ادامه میدهد: مهمترین علت ناامنی پیادهروها، خودروها و موتورسیکلتسواران هستند که هر روز شاهد افزایش آنها هستیم؛ علاوه بر خودروها، فضاهای شهری نیز استاندارد نیست و برای تمام گروههای سنی به ویژه کودکان و سالمندان ناامن است.
سجادزاده تاکید میکند: در کشورهای توسعهیافته این موانع رفع و امنیت روانی و اجتماعی برقرار شده است. برای افزایش امنیت روانی و اجتماعی در ساخت پیادهروها، باید از مبلمان شهری و رنگ و مصالح مناسب و دوربینهای مداربسته استفاده کنیم تا عابرپیاده هنگام شب احساس ناامنی نکند.
وی تصریح میکند: در شهرهای بزرگ کشور، عرض پیادهرو هیچ سنخیتی با عرض سوارهرو ندارد؛ همه اینها نشان از آن دارد که به پیادهروها اهمیت نمیدهیم تا عابران پیاده با خیال آسوده در شهر تردد کنند.
اولویت شهرداری پیوستگی پیادهروها است
مصطفی محمودی شهردار گلشهر با اشاره به اهداف کلان بودجه ۱۴۰۱ شهرداری گلشهر، اظهار میکند: امور عمرانی شهر مبتنی بر ساماندهی معابر و پیادهروهای شهر است.
وی با بیان اینکه شرط توسعهیافتگی شهرها، استانداردسازی معابر و پیادهروها است، تاکید میکند: با معضل نبود پیادهرو در گلشهر مواجه هستیم. بعضی نقاط شهر محور پیاده ندارد و عابران زمانی که به پلها میرسند، مجبور هستند وارد خیابان شوند و سپس با گذر از پل به پیادهرو بازگردند.
شهردار گلشهر خاطرنشان میکند: این مشکلات در خور یک شهر نیست و اولویت شهرداری، پیوستگیهای پیادهروهای شهر است.
محمودی تصریح میکند: رویکرد پیادهمحور سیاست اساسی در شهرهای دنیا است، حتی مدیران و برنامهریزان در بعضی شهرهای بزرگ با وجود پیادهروهای وسیع، روی پیوستگی پیادهروها تمرکز دارند تا عابران پیاده وارد فضاهای ماشینرو نشوند.
وی با بیان اینکه اولویت اصلی شهرداری گلشهر بهسازی پیادهروهای خیابان اصلی شهر است، میگوید: در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری گلشهر بیشترین پروژهها در بخش بهسازی معابر شامل آسفالت، کانیو گذاری، جدولگذاری و پیادهروسازی تعریف شده است.
شهردار گلشهر ادامه میدهد: در ۱۰ ماه گذشته با اعتباری بالغ بر ۹۵۰ میلیون تومان بیش از ۵۶ هزار متر مربع پیادهراه سازی اجرا شده و قرار است در سال جاری پروژه پیادهروسازی در سطح گلشهر به طول ۱۰ هزار متر اجرا شود و تاکنون یک سوم آن اجرا شده است.
نظر شما