عصرانه خبری علم‌وفناوری ۲۷ تیر

در این بسته خبری در مورد اینکه مشخص شدن زمان عرضه پردازنده‌های Ryzen 7000X3D شرکت AMD ، پشتیبانی اپل از فرمت AVIF در سافاری، حذف هواوی و ZTE‌ از زیرساخت‌های مخابراتی آمریکا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

نخستین تصاویر رسمی گوشی گلکسی Z Flip 4 سامسونگ

در رندرهای منتشر شده تغییرات عمده‌ای در طراحی گلکسی زد فلیپ چهار مشاهده نمی‌شود. با این حال به نظر می‌رسد این گوشی دکمه‌های بزرگتر، برآمدگی دوربین بارزتر و بدنه ضخیم‌تری را در مقایسه با نسل فعلی سامسونگ گلکسی زد فلیپ سه ارائه می‌دهد.

شایعه شده است که سامسونگ در ماه آگوست میزبان رویداد Galaxy Unpacked خواهد بود و انتظار می‌رود محصولاتی همچون گلکسی واچ پنج و گلکسی بادز دو پرو را به همراه نسل بعدی گوشی‌های هوشمند تاشو خود یعنی گلکسی Flip 4 و گلکسی Fold 4 معرفی کند.

اکنون پیش از مراسم رونمایی، نخستین تصاویر رسمی گلکسی Z Flip 4 منتشر شده است که ظاهر و طراحی جانبی آن را به نمایش می‌گذارد. در رندرهای منتشر شده تغییرات عمده‌ای در طراحی گلکسی زد فلیپ چهار مشاهده نمی‌شود. با این حال به نظر می‌رسد این گوشی دکمه‌های بزرگتر، برآمدگی دوربین بارزتر و بدنه ضخیم تری را در مقایسه با نسل فعلی سامسونگ گلکسی زد فلیپ سه ارائه می‌دهد.

زمان عرضه پردازنده‌های Ryzen 7000X3D شرکت AMD مشخص شد

به نظر می‌رسد AMD قصد دارد پس از عرضه پردازنده‌های Ryzen 7000 به سراغ پردازنده‌های Ryzen 7000X3D رفته و تا پایان سال جاری میلادی آنها را به بازار بفرستد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، AMD فرآیند تولید و عرضه پردازنده‌های Ryzen 7000X3D را شتاب بخشیده و به نظر می‌رسد این پردازنده‌ها کمتر از دو ماه با تولید انبوه فاصله دارند.

پیش از این اعلام شده بود که پردازنده‌های دسکتاپ Ryzen 7000 با کد Raphael قرار است پاییز امسال و احتمالاً در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) عرضه شوند.

ظاهراً AMD ابتدا چهار پردازنده رده بالا یعنی Ryzen 5 7600X، Ryzen 7 7800X، Ryzen 9 7900X و 7950X را عرضه خواهد کرد. این پردازنده‌ها به ترتیب دارای ۶، ۸، ۱۲ و ۱۶ هسته خواهند بود و قرار است با پرچم‌داران Raptor Lake اینتل رقابت کنند.

کارت گرافیک چینی Arise GT-10C0 رقیب GTX 1630 انویدیا

به تازگی مشخصات فنی کارت گرافیک چینی Arise GT-10C0 منتشر شده و به نظر می‌آید قدرت این محصول برابر گرافیک GTX 1630 انویدیا باشد.

کارت گرافیک چینی Glenfly Arise-GT10C0 به میدان آمده است. این کارت گرافیک برای کاربردهای روزمره و سبک طراحی شده و همه توان خود را از طریق رابط‌های PCIe دریافت می‌کتد. این موضوع در کارت گرافیک‌های این رده کم سابقه است.

به نظر می‌رسد کارت گرافیک چینی Glenfly Arise-GT10C0 قرار است با کارت‌های گرافیکی مانند Intel Arc A380، AMD Radeon RX 6400 و Nvidia GeForce GTX 1630 به رقابت بپردازد.

Arise-GT10C0 اولین GPU است که توسط Glenfly طراحی شده و توان پردازشی آن معادل ۱.۵ ترافلاپس در FP32 است. از این نظر پردازنده گرافیکی چینی ۲۸ نانومتری شبیه به گرافیک قدیمی GTX 750 Ti یا AMD Vega 8 است.

اپل پشتیبانی از فرمت AVIF را به سافاری اضافه می‌کند

شرکت اپل ماه پیش طی رویداد WWDC 2022 نسخه‌های جدید سیستم عامل‌های خود یعنی iOS 16 و macOS 13 Ventura را معرفی کرد. پلتفرم iOS 16 تغییرات زیادی نسبت به نسل خود دارد، برای مثال طراحی صفحه قفل یا لاک اسکرین در این سیستم عامل به صورت کلی تغییر کرده است. اما علاوه بر تغییرات ظاهری، تغییرات داخلی این پلتفرم نیز کم نیستند. اخباری رسیده‌اند که طبق آن‌ها، مرورگر سافاری روی iOS 16 و macOS 13 Ventura قرار است پشتیبانی کامل از فرمت تصویری AVIF را داشته باشد.

اپل به احتمال زیاد در ماه سپتامبر و همراه با عرضه گوشی‌های جدید iPhone 14، آپدیت‌های iOS 16 و macOS 13 Ventura را هم رسماً عرضه می‌کند.

جعبه‌گشایی موتورولا اج ۳۰ پرو

جعبه‌گشایی اج ۳۰ پرو، پرچم‌دار قدرتمند موتورولا با صفحه‌نمایش ۱۴۴ هرتزی و تراشه Snapdragon 8 Gen 1 که به‌تازگی وارد بازار ایران شده است.

اج ۳۰ پرو که با نام اج پلاس ۲۰۲۲ نیز شناخته می‌شود، از نظر طراحی با نسل پیشین خود یعنی اج ۲۰ پرو تفاوت زیادی ندارد و همچنان چینش عمودی سه دوربین را در قاب پشتی شاهد هستیم. شاید تفاوتی که در نگاه اول توجهمان را به خود جلب کند گوشه‌های گردشده ماژول دوربین در قاب پشتی گوشی باشد. بدنه اج ۳۰ پرو از ترکیب پلاستیک و شیشه ساخته شده؛ پنل پشتی و پوشش صفحه‌نمایش همانند نسل قبل، از جنس Gorilla Glass و فریم گوشی نیز پلاستیک است.

نمایشگر اج ۳۰ پرو همانند نسل پیشین از پنل OLED با رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی بهره می‌برد. بر خلاف اج ۲۰ پرو که تنها دارای اسپیکری تک‌کاناله در لبه پایینی بود، پرچم‌دار جدید موتورولا مجهز به اسپیکر استریو است که از فناوری دالبی اتموس نیز پشتیبانی می‌کند.

موتورولا که در اج ۲۰ پرو از تراشه Snapdragon 870 استفاده کرده بود، این بار برای قلب تپنده اج ۳۰ پرو سراغ تراشه‌ی قدرتمند Snapdragon 8 Gen 1 رفته است؛ تراشه‌ای که توان پردازشی پرچمداران اندرویدی دیگری همچون گلکسی اس ۲۲ اولترا، شیائومی ۱۲ پرو و وان‌پلاس ۱۰ پرو را نیز تأمین می‌کند. اج ۳۰ پرو با هشت یا ۱۲ گیگابایت رم و ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به‌فروش می‌رسد.

حذف هواوی و ZTE از زیرساخت‌های مخابراتی آمریکا سه میلیارد دلار هزینه دارد

ظاهراً حذف شرکت‌های هواوی و ZTE از زیرساخت‌های مخابراتی آمریکا نیاز به بودجه بیشتری پیدا کرده است. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) سال گذشته بودجه‌ای ۱.۹ میلیارد دلاری برای جایگزینی تجهیزات مخابراتی هواوی و ZTE که توسط اپراتورهای آمریکایی استفتده شده را تصویب کرد. هر دو شرکت چینی هواوی و ZTE به‌عنوان تهدید امنیت ملی آمریکا در نظر گرفته شده‌اند و حالا که اپراتورهای آمریکایی به فکر گسترش شبکه ۵G هستند دولت آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که برای این توسعه شبکه هیچ تجهیزاتی از شرکت‌های هواوی و ZTE استفاده نخواهد شد.

از آن‌جا که تجهیزات مخابراتی ارائه شده توسط هواوی و ZTE قیمت پایین‌تری دارند اکثر اپراتورها و تامین‌کنندگان سرویس‌های بی‌سیم آمریکا در طول سال‌های گذشته از تجهیزات این دو شرکت در زیرساخت‌های خود استفاده کرده‌اند. اما FCC به خاطر مسایل امنیتی از همه اپراتورها خواسته این تجهیزات را هرچه زودتر عوض کنند و از تجهیزات شرکت‌های دیگر استفاده کنند. این سازمان اوایل امسال بودجه ۱.۹ میلیارد دلاری را برای این منظور در نظر گرفت، اما حالا رویترز گزارش داده است که FCC به ۳.۰۸ میلیارد دیگر برای حذف کامل تجهیزات مذکور نیاز دارد. رئیس این سازمان با ارسال نامه‌ای به سنای آمریکا گفته است که بودجه بیشتری برای حذف هواوی و ZTE از زیرساخت‌های مخابراتی آمریکا لازم است.‌

گلکسی S23 اولترا احتمالاً از دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی جدیدی بهره خواهد برد

به‌نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی جدیدی که هنوز معرفی نشده است در دوربین اصلی گلکسی S23 اولترا استفاده کند.

جزئیاتی درمورد نسل بعدی پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی S23 اولترا منتشر کرده که نشان می‌دهد این گوشی از دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی بهره خواهد برد؛ البته حسگر دوربین اصلی این گوشی هنوز معرفی نشده است.

گلکسی S22 اولترا به‌دلیل عملکرد بسیار خوب دوربین، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است و این شرایط باعث می‌شود سامسونگ با وسواس بیشتری روی دوربین پرچم‌دار سال آینده‌ی خود کار کند زیرا باید کیفیت بهتری نسبت به نسل کنونی آن ارائه دهد. اکنون اطلاعات جدیدی به‌دست آمده است که نشان می‌دهد گلکسی S23 اولترا احتمالاً می‌تواند چنین کیفیتی را ارائه دهد.

کد خبر 589045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.