چگونه حمل‌ونقل، متاثر از تکنولوژی متحول خواهد شد؟

حمل‌ونقل خصوصی و عمومی پس از انتشار ویروس کرونا به طور قابل‌توجهی تغییر یافته به طوری که در بسیاری از نقاط دنیا، استفاده از خودروهای شخصی جای وسایل نقلیه عمومی را گرفته است؛ اغلب تحولات مثبتی که در این زمینه اتفاق افتاده در نتیجه بهره‌گیری بیشتر از تکنولوژی بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کرونا تغییرات مثبت و منفی زیادی بر حمل‌ونقل به جا گذاشته است. از یک سو مردم بیش از گذشته به استفاده از وسایل نقلیه شخصی گرایش پیدا کرده‌اند که همین امر انتشار بیشتر گازهای آلاینده را در پی داشته است و از سوی دیگر، ابتکارات زیادی در حمل‌ونقل اتفاق افتاده که دسترسی به آن‌ها را برای شهروندان افزایش داده است. در واقع، بسیاری از کمپانی‌های خودرو در سراسر جهان پس از پیدایش ویروس کرونا و تغییرات ناشی از آن بر عبور و مرور تلاش کرده‌اند خودروهای بهتری تولید کنند که از قابلیت دسترسی بیشتری برخوردار است، ضمن این‌که کاهش انتشار گازهای آلاینده را در پی دارد. جالب این‌که تمام تحولات جدید در حمل‌ونقل، متکی بر پیشرفت تکنولوژی بوده و شواهد حاکی است که در سال ۲۰۲۲ نسبت به گذشته، فناوری نقش پررنگ‌تری در توسعه خودروهای بدون راننده و وسایل نقلیه الکتریکی ایفا خواهد کرد که در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از تغییرات احتمالی ناشی از آن تا پایان سال پرداخته می‌شود.

مصرف کنندگان خواهان رویکردهای مبتنی بر تقاضا هستند

طی دوران کرونا، نگرانی‌های مردم سراسر جهان به ویژه در ایالات متحده آمریکا از ایمنی و سلامت خود، حمل‌ونقل عمومی را به طور چشمگیری تحت تأثیر قرار داد زیرا اغلب مردم از ترس آلوده شدن به ویروس کووید -۱۹ از سوار شدن بر این خودروها جلوگیری می‌کردند. در نتیجه، استفاده از خودروهای شخصی به طور قابل‌توجهی افزایش یافت، ضمن این‌که مردم بیش از گذشته به تردد از طریق تاکسی‌های عمومی روی آوردند. در مدت زمانی کوتاه، تاکسی‌های عمومی جایگاه ارزشمندی در میان وسایل نقلیه عمومی پیدا کرد که همین امر مدیران کمپانی‌های مختلف را به تولید این خودروها با کیفیت بالاتر و با قابلیت دسترسی بیشتر سوق داد. به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۲، همواره بر تعداد افرادی افزوده می‌شود که خواهان تردد از طریق تاکسی‌های عمومی هستند و در نتیجه، این خودروها در لیست وسایل نقلیه مبتنی بر تقاضای سال قرار گرفته است.

چگونه حمل‌ونقل، متاثر از تکنولوژی متحول خواهد شد؟

ترویج تردد از طریق خودروهای پاک‌تر و سبزتر

اگرچه در سال ۲۰۲۰، پویایی به طور قابل‌توجهی کاهش یافت، با این حال در همان سال انتشار گازهای آلاینده ناشی از عبور و مرور به عنوان مهم‌ترین عامل مؤثر بر تغییرات اقلیمی شناخته شد. به عنوان مثال، تغییرات آب‌وهوایی حاصل از حمل‌ونقل در ایالات متحده به کاهش چشمگیر کیفیت زندگی منجر شد و همین امر مردم را به یافتن راه چاره سوق داد. در سال ۲۰۲۰، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودروی الکتریکی در سراسر کشور خریداری شد که این تعداد در مقایسه با وسایل نقلیه الکتریکی خریداری شده در سال ۲۰۱۶ سه‌برابر شده بود. البته شهروندان آمریکایی تنها به خرید وسایل نقلیه برقی اکتفا نکردند، بلکه خواهان افزایش پایداری در سیستم‌های حمل‌ونقل شهری نیز شدند.

به نظر می‌رسد که تکنولوژی به طور پیوسته در حال ارائه ابتکاراتی برای بهبود وضعیت خودروهای الکتریکی است و همواره بر خدمات خود نظیر ایستگاه‌های شارژ می‌افزاید و قابلیت دسترسی به وسایل نقلیه را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر این، تکنولوژی نقش مهمی در بهبود زیرساخت‌های شهری برای تسهیل عبور و مرور وسایل نقلیه ایفا می‌کند و از طریق ارتقا سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی، در گسترش تردد پاک نیز سهیم است.

چگونه حمل‌ونقل، متاثر از تکنولوژی متحول خواهد شد؟

فناوری میکروموبیلیتی نقص‌های حمل‌ونقل را جبران می‌کند

میکروموبیلیتی یک مؤلفه بسیار مؤثر در ایجاد سیستم‌های حمل‌ونقل پایدار به حساب می‌آید که موانع موجود در تردد شهروندان را به حداقل می‌رساند و قابلیت دسترسی همه آن‌ها را صرف‌نظر از وضعیت اقتصادی-اجتماعی یا موقعیت جغرافیایی به حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه افزایش می‌دهد.

پس از انتشار ویروس کرونا، بسیاری از مردم در سراسر جهان به استفاده از دوچرخه‌ها و اسکوترها گرایش پیدا کردند و متوجه شدند که می‌توانند از این طریق، چالش‌های به وجود آمده در سیستم‌های حمل‌ونقل را جبران کنند.

در سال ۲۰۲۲، کمپانی‌های تولیدکننده میکروموبیلیتی‌ها با شرکت‌های فناوری همکاری خود را افزایش داده‌اند تا به توسعه دوچرخه‌ها و اسکوترهای الکتریکی با کیفیت بالاتر بپردازند و برای بهبود زیرساخت‌های شهری از تکنولوژی بهره بگیرند.

چگونه حمل‌ونقل، متاثر از تکنولوژی متحول خواهد شد؟

فناوری خودکار در مسیر پیشرفت

خودروهای بدون راننده به سرعت در حال پیشرفت است و به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، به طور گسترده فضاهای معابر شهری را از آن خود کند. این وسایل نقلیه نیز مانند خودروهای الکتریکی محدود به استفاده شخصی نیست و می‌تواند در سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی نظیر اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها به طور گسترده مورد استفاده قرار گیرد.

خودروهای بدون راننده نه‌تنها بهره‌گیری از تکنولوژی را در حمل‌ونقل به تصویر می‌کشد، بلکه استفاده از آن را برای افزایش امنیت آشکار می‌کند.

چگونه حمل‌ونقل، متاثر از تکنولوژی متحول خواهد شد؟

کد خبر 588935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.