مشکلی برای پرداخت مستمری بازنشستگان نداریم/نیمی از بازنشستگی‌ها «پیش از موعد» است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در برخی پارامترهای بازنشستگی، چالش‌هایی وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها، پیش از موعد است و هزینه‌ها را بالا می‌برد، گفت: یکی دیگر از مسائل، نحوه محاسبه مستمری بر حسب حقوق دوسال آخر خدمت بوده که در همین راستا، یک طرح ساماندهی در حال پیگیری است.

به گزارش ایمنا، میرهاشم موسوی در تشریح وضعیت تأمین مالی سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: یکی از مشکلات تأمین اجتماعی و موضوعی که در بدو ورودم به این سازمان، بر سختی مدیریت افزوده بود، ناپایداری منابع در صندوق‌های بازنشستگی و در تأمین اجتماعی بود.

وی افزود: برخی از مدیران سابق این حوزه ادعا می‌کردند که مدیران جدید نمی‌توانند حتی یک ماه حقوق‌ها را بپردازند و وضعیت به قدری نامساعد است که نمی‌توانند امور را پیش ببرند. بنده با این حوزه آشنا و از سختی کار مطلع بودم، تصمیمات اشتباهی در گذشته گرفته شده و به عنوان میراث باقی مانده بود و متأسفانه می‌دانستند چه کرده بودند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه چند مؤلفه و شاخص در صندوق‌های بیمه‌گر حائز اهمیت است که وقتی تغییر می‌کند، زنگ خطر به صدا درمی‌آید گفت: یکی از این شاخص‌ها، ضریب پشتیبانی است. عدد استاندارد نسبت ورودی به خروجی صندوق، ۶ تا ۶.۵ است، به این معنا که به‌ازای هر ۶.۵ ورودی و شاغل یک بازنشسته در خروجی داشته باشیم. این ضریب پشتیبانی اکنون به ۴.۲ رسیده است. این عدد در برخی صندوق‌ها زیر یک است؛ به عنوان مثال صندوق بازنشستگی کشوری دیگر همه حقوق بگیرند و چیزی به نام ورودی ندارند و از این حیث، چالش، عمیق است.

وی ادامه داد: رویه‌ها و قوانین با تضامین مالی بالا این مسئله را تقویت کرده است. در برخی پارامترهای بازنشستگی چالش‌هایی وجود دارد؛ به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در تأمین اجتماعی پیش از موعد بوده و هزینه‌ها را بالا می‌برد. یکی دیگر از مسائل، نحوه محاسبه مستمری بر حسب حقوق دو سال آخر خدمت است. این‌ها محل توجه و کار کارشناسی است؛ در همین راستا یک طرح ساماندهی آماده شده و در حال پیگیری است و این اتفاق بسیار مهم در این دولت خواهد افتاد.

موسوی افزود: درمجموع این تغییر و تحولات زمینه‌ای، تقنینی، رویه‌ای و اقدامی، چالش ناپایداری را در صندوق رقم زده است. در کنار آن، عرصه اقتصادی که باید بازدهی دارایی‌هایمان بهتر می‌بود، محل تاخت و تاز بوده و نرخ بازدهی دارایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها نرخ مطلوبی نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید برای بهبود مولفه‌ها و شاخص‌های صندوق، برنامه و نقشه مواجهه داشته باشیم، گفت: به عنوان مثال وقتی ۳۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند، می‌شود روی آن برای جبران ضریب پشتیبانی برنامه‌ریزی کرد. یکی از اقدامات ما در سال گذشته، افزایش نرخ پوشش بیمه‌شدگان بود و در همین راستا، راهبرد توسعه پوشش بیمه‌ای مدنظر قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک میلیون بیمه شده جدید وارد صندوق شدند که ۷۰۰ هزار مورد آن در دولت جدید اتفاق افتاد. دو طرح در دست اجرا در دل پوشش بیمه‌ای که اقتضای امیدآفرینی هم دارد، پوشش بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان بود.

وی با اشاره به اینکه یک سوءمدیریت رخ داده؛ در دوره‌های قبلی که از سال ۹۵ از بانک استقراض کردیم تصمیم غلطی بوده و نزدیک به ۸۸ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه طلبکار بودیم گفت: در دوره جدید، ضمن اینکه دیگر از بانک برای پرداخت حقوق ریالی وام نگرفتیم، این بدهی بزرگ را نیز اخیراً با بانک رفاه تسویه کردیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در این مدت حقوق بازنشستگان به موقع پرداخت شده و به تعویق نیفتاده است. ماه گذشته نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان صرف ایفای تعهدات کردیم. مشکلی برای پرداخت مستمری بازنشستگان تاکنون نداشتیم و از این پس هم همین گونه خواهد بود. مسیر را با قدرت ادامه می‌دهیم تا اعتماد مردم به تأمین اجتماعی در امانتداری از حقوق بین نسلی و سرمایه‌های ملی که از ما انتظار دارند را حفظ و ارتقا دهیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 588734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.