به گزارش ایمنا، سیدرضا فاطمیامین در جلسه هماندیشی با برگزیدگان روز صنعت و معدن اظهار کرد: تا الان مسائل و چالشهای بنگاههای کوچک از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به اطلاع وزارت صمت رسیده، اما در این جلسات مسیر دوم باز شده که چالشهای بنگاههای برتر هم مشخص شود. این جلسات هر سه ماه یک بار تکرار خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازوکاری برای رتبهبندی کسب و کارها و ارائه مشوق در قالب این رتبهبندی در دستور کار است، گفت: از جمله این مشوقها همراهی با وزیر در سفرهای خارجی و تسهیلات برای حضور در نمایشگاهها است. در اصل مقرر شده متناسب با توانمندی واحدها مشوق داده شود، اما هنوز نهایی نشده است.
وزیر صمت در حاشیه جلسه در جمع خبرنگاران گفت: طرح مقابله با قاچاق با همکاری ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز در بخشهای قطعات یدکی، لوازم خانگی و دخانیات آغاز شده و به تدریج به بخشهای دیگر از جمله پوشاک و لوازم آرایشی بهداشتی هم خواهد رسید. این طرح نیاز به تداوم دارد و از زیرساختهای سامانه جامع تجارت در آن استفاده شده است.
فاطمیامین با بیان اینکه عمده چالش در بخش مواد اولیه مربوط به مواد پتروشیمی است، تصریح کرد: در این رابطه با همکاران وزارت نفت جلساتی برگزار و مقرر شده از همان روشهایی که برای مدیریت بازار فولاد استفاده شده در بازار این مواد هم استفاده شود.
وی در ادامه درباره خودروهای ناقص گفت: امروز ۲۲ هزار خودروی کف داریم، اما این رقم زمان مشابه سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه بود. یعنی هم خودروهای کف قبلی جمع شدند و هم چند ماه است در شرکتهای بزرگ، خودروی ناقص تولید نمیشود.
وزیر صمت با اشاره به ابلاغ توقف تولید تیبا، ساینا ساده، سمند و ۴۰۵، اظهار کرد: پلتفرم این خودروها قدیمی است و امکان ارتقای کیفیت در این خودروها وجود ندارد. بنابراین باید به سمت توقف تولید برویم. توافق وزارت صمت و سازمان استاندارد هم این است که برای خودروهایی که از قبل سفارش وجود دارد، تعداد مشخصی تولید شود تا تعهدات قبلی اجرا شود و بعد از آن تولید این خودروها متوقف شود؛ برای مثال تولید تیبا از اواخر تیرماه دیگر تولید و ثبتنام جدید نخواهد شد. تولید دو خودروی دیگر هم یک تا دو ماه دیگر متوقف میشود.
فاطمیامین با بیان اینکه در جلسه امروز با سازمان ملی استاندارد مقرر شد تعداد مجاز تولید این سه خودرو به خودروسازان ابلاغ شود، گفت: خودروسازان بیشتر از این سقف اجازه تولید ندارند. اما کسانی که قبل از این ثبتنام کردند و برای آنها تعهد ایجاد شده، خودروهای خود را دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر اگر خودروسازان دو شیفت کار کنند، ظرفیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه مونتاژ وجود دارد، تصریح کرد: اما سال گذشته فقط ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد. یکی از دلایل این وضعیت نداشتن محصولی است که با تقاضای جامعه متناسب باشد. پس یکی از خلاءها نبود خودروهای اقتصادی است. البته ایران خودرو تولید یک خودروی اقتصادی را در سال گذشته در دستور کار دارد و تسهیلات ویژهای برای واردات خودروهای اقتصادی پیشبینی شده که این بخش از بازار تأمین شود. به طور کلی تولید خودروی اقتصادی که جایگزین تیبا شود در دستور کار قرار دارد.
وزیر صمت در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ابلاغ آئیننامه واردات خودرو نیز گفت که این آئین نامه در دستور کار دولت قرار دارد.
منبع: ایسنا
نظر شما