به گزارش خبرنگار ایمنا، دنیای ارتباطات، تعامل و روابط فردی و گروهی است. زمانهای که هر آنچه یا هر آنکه بخواهد باشد و فعالیتی کند ناچار به ارتباط است. طبیعی است که هر چه دایره این ارتباط وسیعتر و بزرگتر باشد ورود به دنیای ناشناختهها و شناخت پیدا کردن از آنها نیز به مرور بیشتر میشود.
در این بین اما نوعی از ارتباط سازمانی و غیرسازمانی هم وجود دارد که تعبیر روابط عمومی هنری برای آن به کار میرود. روابط عمومی که به گفته استاد یکی از دانشگاههای علمی کاربردی اصفهان، قلب تپنده سازمان و مجموعه است و هر چه فعالتر و پویاتر باشد آن سازمان نیز بورس و بروز بیشتری دارد.
هنر و فعالیتهای هنری میان روابط اجتماعی و عمومی جایگاهی ویژه دارند. چرا که گاه یک تکنوازی هزاران نفر را با روابط عمومی فعال به سوی خود میکشاند و جایی دیگر، این یک نمایش است که مسئول روابط عمومی دارد و برای جلب توجه و گرایش عموم به آن نمایش، برنامهها و طرحها دارد.
تئاتر از جمله هنرهای نمایشی پرطرفدار است که از این چرخه جدا نیست و داشتن روابط عمومی در هنر تئاتر از ضروریات یک گروه تئاتری است. نقش روابط عمومی تئاتر در اجرای بهتر و پرشورتر آن بسیار مؤثر است.
آنچه میخوانید مشروح گفتوگو با رضا کنگازیان، کارگردان و صاحب تجربه و تخصص در زمینه روابط عمومی تئاتر است.
اهمیت روابط عمومی تئاترها بر اجرای بهتر آنها چیست؟
برای همه ما واضح است که روابط عمومی بخش مهم بسیاری از عرصهها و پروژهها است، در تئاتر نیز استثنا نیست و این روابط عمومی است که نقش کلیدی در معرفی یک اثر هنری دارد.
در ایران و اصفهان، روابط عمومی در ساختار و عوامل یک نمایش چه جایگاهی دارد؟
جایگاه روابط عمومی در تئاتر وجود دارد اما به شکل حرفهای دنبال نمیشود که در این رابطه سخن بسیار است. اما در همین راستا قطعاً به مبحث روابط عمومی، آن طور که باید، پرداخته نشده است و هنوز جای کار بیشتری دارد.
کارگردانان چقدر به روابط عمومی نمایشهایشان بها میدهند؟
نمیتوان گفت تمام کارگردانها دیدگاه یکسان به این امر دارند. از بین کارگردانها افرادی هستند که روابط عمومی در اولویتهای آنها است و عدهای هم هستند که حتی احساس نیاز حتی به مدیر روابط عمومی هم در کنار خود نمیکنند.
مسئول روابط عمومی نمایش چه وظایفی دارد؟
پاسخ این سوال به نوع پروژه نمایشی بستگی دارد. اینکه چه گروهی، چه اثری را در چه سالنی، با چه صحنه، چه تعداد افراد و در چه شهری اجرا میکنند. اما طرحهایی هستند که یک نفر با تجربه خوب بتواند در حد قابل قبول از این مسئولیت به خوبی برآید. اما قطعاً داشتن گروه روابط عمومی به ویژه در پروژههای بزرگ بسیار مؤثرتر، مفیدتر و اثربخشتر است.
انتظارات از نقش روابط عمومی تئاتر چیست؟
اگر بخواهیم از جزئیات، مسائل و وظایف تخصصی بگذریم، انتظار اصلی از فرد یا گروهی که وظیفه روابط عمومی نمایش را برعهده دارد، این است که آنطور که شایسته آن اثر است بتواند عمل کند تا آن اثر بیشتر و البته بهتر دیده شود و حتی افرادی که به هر دلیلی توان حضور در سالن یا آن ساعت اجرا را ندارند، از این اثر و اطلاعات مربوط به آن خبر داشته باشند. البته این مورد را نباید فراموش کنیم که مدیر روابط عمومی باید بداند که در چه محل یا جامعهای است و چه پروژههایی در اولویت اطلاعرسانی است.
وجود مسئول روابط عمومی تئاتر تا چه اندازه ضرورت دارد؟
داشتن حداقل یک مدیر روابط عمومی برای تئاتر ضروری است. روابط عمومی برای تئاتر مانند قلب در بدن است. اگر این قلب بهخوبی نتواند خون سالم را به تمام نقاط بدن پمپاژ کند، بدون شک عملکرد دیگر عوامل نیز آنطور که باید مفید و مؤثر نخواهد بود و کارایی نخواهد داشت.
آیا حقوق و دستمزد فعالیتهای هنری مطلوب و کارگشا است؟
در بیش از ۹۰ درصد تئاترها حقوقها و دستمزدهای چه روابط عمومی و چه دیگر عوامل، به هیچوجه جوابگو نخواهد بود و مبلغی نیست که در حد و اندازه یک تخصص باشد. البته تکرار میکنم در بیش از ۹۰ درصد تئاترها اینگونه است. در سایر موارد قصه کاملاً برعکس است.
روابط عمومی چه کند تا یک تئاتر بیشتر دیده شود؟
در تئاتر هر چقدر سختی بیشتری بکشید شیرینی بیشتری را هم میچشید! چه بخواهیم و نخواهیم، تلاشهای تیم روابط عمومی تئاتر در نتیجه و عملکرد گروه نمایشی دیده میشود. حتی روی صحنه؛ دوستان تئاتری و باتجربهتر بهتر از من معجزه صحنه را میدانند، زمانهایی که چشمهای آگاه بیشتری به تماشا هستند، بهتر میتوان دید.
نظر شما