به گزارش ایمنا، سیدمجید امامی در نشست «ظرفیتهای صنایع خلاق و فناوریهای فرهنگی استان اصفهان» که توسط خانه فناوریهای فرهنگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد با بیان اینکه دوره نصب بنر به عنوان کار فرهنگی گذشته است، اظهار کرد: باید به زیستبوم نوآوری فرهنگی بازگشت تا راه حل مشکلات کشور از دل مسئله استخراج شود و این کارگروهها که با مرکز نوآوری دفتر تبلیغات اسلامی و خانه خلاق ارتباط گستردهای پیدا میکند به دنبال تداوم این اتفاق در استانها است.
وی افزود: بعضی از مجموعهها هنوز در حوزه نوآوری فرهنگی ورود نداشتهاند و ما از آنها دعوت میکنیم که به سراغ جبهه مظلوم زندگی اجتماعی ما، یعنی فرهنگ، هنر و رسانه بیایند.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به اینکه از دو سال گذشته «اخلاق هوش مصنوعی» در دستور کار جهانی معاونت فرهنگی یونسکو قرار گرفته است، اضافه کرد: پس از مذاکرات بسیار، امسال در مجمع عمومی، سند اخلاق هوش مصنوعی یونسکو به صورت قطعنامه تصویب شد. مسئله فرهنگ جهانی در هزاره آینده، مسئله اخلاق هوش مصنوعی است، چون الگوی زیست و حکمرانی جهانی به سمت هوش مصنوعی میرود پس الگوی فرهنگ جهانی هم تغییر میکند.
وی از برگزاری کنفرانس منطقهای به صورت حضوری و مجازی با رویکرد اسلامی در حوزه اخلاق هوش مصنوعی خبر داد و گفت: یکی از مشکلات مطرح شده این است که هوش مصنوعی از زمان ایجاد، در حال تهاجم به نظم اخلاقی فطری است و این سوال که هوش مصنوعی چگونه توانسته است بر اختیار و حریم خصوصی افراد فائق آید بین افراد فعال این حوزه مطرح است.
امامی افزود: یکی از مشکلات کشور در صنایع و نوآوریهای فرهنگی، فقدان صندوقهای سرمایهگذاری تخصصی است، در همین راستا طرح اولین صندوق سرمایهگذاری کاراکتر را در حال اجرا داریم که کار آن سرمایهگذاری و مشارکت در طراحی، معرفی و تجاریسازی شخصیتها و کاراکترها است و با هویت مصرف کننده ارتباط دارد و با مطلوبیت فرهنگی مخاطب رابطه برقرار میکند.
وی ادامه داد: به طور مثال شخصیت باب اسفنجی که یکی از انیمیشنهای محبوب جهان است با پیشینهای نزدیک به ۲۰ سال اثرگذار بوده و بر همین اساس است که اقتدار فرهنگی آمریکا و هژمونی فرهنگی آمریکا ایجاد میشود. اگر بنا بر مقاومت فرهنگی داریم، بخشی از آن مقاومت مبتنی بر کاراکتر است و اگر کاراکتری برای مقابله و مقاومت نداشته باشیم دچار آسیب خواهیم شد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به محصول خوب «سلام فرمانده» گفت: با وجود این اتفاق خوب نتوانستیم از آن کاراکتر و محصول جنبی استخراج کنیم؛ چرا که شبکه توزیع نداریم.
وی یکی از چالشهای امروز را آموزش زبان دوم و زبان انگلیسی دانست و خاطرنشان کرد: منابع مکتوب و مولتیمدیای آموزش زبان مبتنی بر فرهنگ و سبک زندگی غربی است و آموزش زبان، فوقالعاده موجب تغییر سبک زندگی میشود. در حوزه گروههای آسیبپذیری مثل کودکان خردسالان باید منبع داشته باشیم؛ منبعی که تجاری و بازاری شود و آنقدر کارآمد باشد که بازیگران این حوزه خود به سراغ آن بیایند.
امامی ادامه داد: در موضوع نشاط اجتماعی مسئله داریم و اگر محصولی در این حوزه تولید شود، قطعاً از آن حمایت میکنیم اما مسئله اینجا است که محصول در مجموعههای متعهد به فرهنگ ملی، تولید و تبدیل به شبکههای تجاری خودکفا شود.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از رسالت ما در دفتر تبلیغات اسلامی به حوزه صنایع فرهنگی مربوط است، گفت: صنایع فرهنگی نه هدف بلکه ابزاری برای صیانت از فرهنگ ملی و دینی و ارتقای تعالیم آلالله (ع) در اخلاق مصرف فرهنگی و تعاملات روزمره مردم است.
شناخت واقعی نیازهای فرهنگی سطح جامعه لازمه توسعه صنایع فرهنگی
سیدامیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور در این نشست به لزوم حضور طلاب در تأمین محتوا برای حوزه بازی و انیمیشن اشاره کرد و گفت: زنجیره هویتی و جریانی بین ساحتهای مختلف فرهنگی باید ایجاد شود.
وی ادامه داد: مهمترین مسئله، شناخت واقعی نیازهای فرهنگی سطح جامعه و براساس آن ارائه راهحل در ساحتهای مختلف صنایع فرهنگی است که براساس آنها مدلهای درآمدی و گردش اقتصادی درست تعریف شود. عقل متمرکز برای ایجاد ارتباط متمرکز ارگانیک میان مراکز فعال نیاز است تا بخشهای فعال جدا از هم نباشند و فعالیتها هدفمند و همسو باشند.
دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: در این اکوسیستم یک آفت است که واقعی و عملیاتی بودن راه حلها مورد توجه نیست و ما در قرارگاه به این توجه میکنیم که همافزایی بهسمتی برود که کاراکترهای محبوب را برای نوجوان فعلی و مسائل حال حاضر نوجوانها به کار ببریم.
وی افزود: در قرارگاه، بخشی ناظر بر هماهنگسازی ظرفیت نهادها و ایجاد تمرکز روی موارد باکیفیت تحت قالب برنامه ملی زیستبوم و حمایت از بازارپردازی ایجاد شده است. همچنین، زیرساخت خدمات مالی با عنوان صندوق تجاریسازی بازارپردازی ایجاد شده است که به صورت مشترک میان صندوق هنر و صندوق شکوفایی شکل میگیرد، رویدادمحوری برای سرمایهپذیری و جذب مخاطب اقتصادی نیز به طور مشترک با صندوق نوآوری در قالب دوشنبههای استارتاپی برگزار میشود.
آقایی با بیان اینکه رفع موانع تولید و ایجاد سازوکاری برای مدیریت مشکلات بین دستگاهی، قانونی و زیرساختی از دیگر اقدامات قرارگاه بازارپردازی است، اظهار کرد: بخش دیگر فعالیت قرارگاه تمرکز بر انتقال کسبوکارهای فرهنگی در ساختاری است که به آنها بسط دهد و ارتباط آنها را با حوزههای دیگر ایجاد کند.
وجود ظرفیت ویژه در دفتر تبلیغات اسلامی برای ورود جدی به صنایع خلاق و نوآوریهای فرهنگی
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالرسول احمدیان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه این دفتر اولین نهاد فرهنگی تأسیس شده به دستور امام خمینی (ره) است، گفت: مقام معظم رهبری از این مجموعه به عنوان نماد روشنفکری حوزه نام بردهاند.
وی افزود: با توجه به شعار سال جاری مبنی بر «تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرینی»، حمایت ویژه از مجموعههای دانشبنیان در جهت صنایع خلاق و نوآوریهای فرهنگی از جمله اولویتهای خانه فناوریهای فرهنگی اصفهان خواهد بود.
وی افزود: اجماع حوزههای مختلف کاری از جمله پژوهش، آموزش، تبلیغ و هنری در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و همچنین ارتباط با طیف وسیعی از طلاب، مبلغان و روحانیون، ظرفیت ویژهای برای ورود جدی به صنایع خلاق و نوآوریهای فرهنگی فراهم کرده است.
ظرفیت عظیم اصفهان در صنایع خلاق و نوآوریهای فرهنگی
حجتالاسلاموالمسلمین محمد قطبی، مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق نیز در این مراسم اظهار کرد: بدون تردید اگر صنایع خلاق شکل نگیرد، توسعه معنای عام شکل نخواهد گرفت و امروز بسیاری از حوزهها و جنبههای رشد و پیشرفت مرهون این حوزه است.
وی افزود: امروز اگر حج در دنیا دیده شده به برکت صنایع خلاق است، همینطور وسعت و دیده شدن اربعین به همین واسطه است و بسیاری حوزههای دیگر که دیده و پررنگ شدند، مدیون همین صنایع خلاق هستند.
مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان اینکه فرهنگ عمومی و سبک زندگی در دنیا توسط صنایع خلاق مدیریت میشود، تأکید کرد: اگر از سیطره فرهنگ غرب ناراحت و ناراضی هستیم به علت در اختیار گرفتن صنایع خلاق توسط آنها است، همچنین این صنایع در حوزه امنیت پیشتاز است، افکار را جابهجا میکند و واسطه آن بدترین کار به عنوان بهترین شناخته میشود.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان «تولید؛ دانشبنیان، اشتغالآفرین» گفت: اگر صنایع خلاق پیش و پس از صنعت و اقتصاد دانشبنیان در همه حوزهها قرار نگیرد، موفقیتی حاصل نخواهد شد؛ با صنایع خلاق است که نگاه کشاورز به این حوزه تغییر میکند و روشهای نوین به کار گرفته میشود؛ مدیریت بزرگترین شرکتهای دنیا بر اساس صنایع خلاق انجام میشود.
حجتالاسلام قطبی ادامه داد: صنایع خلاق در همه عرصهها پیشتاز، توأم و پس از هر اقدام وارد کار میشود، دیدگاه، نگاه و تصویر ذهنی و مدیریت افکار مردم را در دست میگیرد و امروز به دنبال تعریف و رشد فرهنگ عمومی جامعه ناگزیر از توجه به صنایع خلاق هستیم بدون این فرهنگ عمومی رشد نخواهد کرد. این صنایع ضرب همه هنرها در یکدیگر و توانایی انسانها در یکدیگر است.
وی با اشاره به قوت و قدرت نخبگانی صنایع خلاق نسبت به فعالیت یدی و بدنی گفت: صنایع خلاق مدیریت افکار نگرشها و ذهنیتهای انسانها است و اصفهان ظرفیت بینظیری در این حوزه دارد و اصفهان در حوزه صنایعدستی تنها شهری است که بیشترین رشته هنری فعال را دارد، ۱۹۰ رشته رسمی تا رشتههای غیررسمی بین ۲۷۰ رشته هنری را شامل میشود. اصفهان در حوزه تئاتر و موسیقی و ادبیات دارای مکتب است و اینها میراثی است که گذشتگان برای ما به یادگار گذاشتهاند و متأسفانه امروز نگاه پایتخت به اصفهان اگر نگوییم سطحی نگر، بچگانه لااقل سختگیرانه است.
مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: امروز اگر شاخصههایی برای سنجش سلیقههای هنری مردم داشتیم اصفهان رتبه بالایی در فهم علاقهمندی و رویکرد هنری و اقبال به هنر خواهد داشت و با اکوسیستم خوب کسب و کار، کریدور صنایع خلاق را به تمام معنا شکل داده، شهرک علی تحقیقاتی اصفهان، اولین نهاد سازمانیافته رسمی در حوزه علم و فناوری در کشور است که وقتی تأسیس شد (حدفاصل سالهای ۷۹ تا ۸۲) نام پارک علم و فناوری وارد ایران نشده بود و پارک علم و فناوری پردیس تهران که امروز آنقدر مورد توجه است با چندسال تأخیر نسبت به اصفهان تأسیس شد همچنان که اولین مراکز رشد علوم انسانی در اصفهان ایجاد شدند.
وی تأکید کرد: اینها ظرفیت اصفهان است که نباید آن را نادیده گرفت، جلسات فصلی برای استفاده از این ظرفیتها تعیین مأموریت و مطالبهگری نیاز است. امروز فضای مجازی تمام ابعاد زندگی ما را در بر گرفته و اصفهان توان و ظرفیتهای خوبی در حوزه فضای مجازی دارد و فضای مجازی ترکیبی از هنر و فناوری است و بهترین هنرمندان ما از اصفهان هستند، باید به این ظرفیتها اعتماد کرد و به آنها مسئولیت داد.
حجتالاسلام قطبی با اشاره به اینکه شتابدهندههای اصفهان فعال و تأثیرگذار هستند، گفت: ۵۷۰ شرکت دانشبنیان در اصفهان وجود دارد، اصفهان با هفت درصد جمعیت کشور ۱۰ درصد شرکت دانشبنیان را در اختیار دارد، همه این ظرفیتها برای کمک به کشور و مسئولان پای کار هستند.
نظر شما