به گزارش ایمنا، محمدحسن باقری با بیان اینکه طرح تبدیل خودروهای عمومی شامل تاکسیها، ونها و وانتبارها به سیستم دوگانهسوز، براساس مصوبه شورای اقتصاد از اواخر سال ۹۸ آغاز شد، اظهار کرد: براساس این مصوبه قرار است یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودرو به سیستم دوگانهسوز تبدیل شود.
وی ادامه داد: برای انجام این کار زیرساختهایی مورد نیاز آماده شد و از اواخر سال ۹۸ کار را آغاز کردیم که به دلیل کرونا و شرایط خاص، این طرح به مدت شش ماه متوقف بود.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با اشاره به اینکه در آن زمان زیرساختهای نرمافزاری لازم را آماده کردیم، تاکید کرد: خودروها میتوانند در سامانه www.gcr.niopdc.ir برای ثبتنام تبدیل وضعیت مراجعه کنند.
باقری گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد، درحالحاضر از محل این اعتبارات مجاز به تبدیل خودروهای عمومی بار و مسافر شامل وانتبارها، تاکسیها و مسافربرهای شخصی ساماندهی شده شامل مسافربرهای اینترنتی مثل اسنپ و تپسی و آژانسهای ساماندهی شده مورد تأیید وزارت کشور هستیم.
وی با تاکید بر اینکه لیست مشمولان روی سامانه بارگذاری میشود، افزود: مالکان خودرو براساس لیست و مشخصات برای ثبتنام به سامانه مراجعه میکنند.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، تعداد خودروهای تبدیلی در این طرح را تا به امروز ۲۰۰ هزار خودرو اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۴۶ هزار خودرو مسافربرهای شخصی بودند و حدود ۱۶ هزار خودرو نیز در نوبت تبدیل قرار دارند که با انتخاب کارگاه و زمان تبدیل، خودروی آنها گازسوز خواهد شد.
باقری با اشاره به اینکه در ابتدای اجرای طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی، استقبال بیشتری انجام شد، گفت: در آن زمان به علت اختلاف قیمتی که بین بنزین و سیانجی وجود داشت و با توجه به نزدیکبودن قیمت بنزین به قیمتهای جهانی، استقبال برای استفاده از سیانجی بیشتر بود.
وی با تاکید بر اینکه همچنان فاصله قیمتی بین بنزین و سیانجی وجود دارد، ادامه داد: اکنون با توجه به افزایش قیمتهای جهانی و تورم موجود، این فاصله قیمتی جذابیت خود را از دست داده، از همین رو مراجعه برای تبدیل خودروها کمتر شده است.
مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران افزود: درحالحاضر همچنان قیمت سیانجی یک سوم قیمت بنزین یارانهای و یک ششم قیمت بنزین آزاد است و هر مترمکعب سیانجی ۴۵۳ تومان در جایگاهها عرضه میشود، این در شرایطی است که هر لیتر بنزین یارانهای یک هزار و ۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز سه هزار تومان است.
باقری با تاکید بر اینکه استفاده از سیانجی به جای سوخت مایع علاوه بر کمک به اقتصاد کشور و خانوار، در حفظ محیطزیست نیز مؤثر است، گفت: سیانجی در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی ایفا میکند.
وی ادامه داد: اکنون مالکان خودروهای شخصی نیز برای تبدیل خودروهای خود به گازسوز ابراز تمایل کردهاند و اگر مصوبه شورای اقتصاد اصلاح شود، میتوانیم این طرح را به خودروهای شخصی نیز تسری دهیم.
به گفته مدیر طرح سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، با تبدیل ۲۰۰ هزار خودروی عمومی، سالانه حدود ۳۵۰ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفهجویی میشود و این میزان مصرف با سیانجی جایگزین شده است.
باقری گفت: با جایگزین کردن سیانجی به جای بنزین در سبد سوخت کشور، میتوان در شرایط مازاد تولید، صادرات را افزایش دهیم و از واردات بنزین جلوگیری کنیم.
نظر شما