مکانیزم‌های قانونی مشکلات شهرداری را رفع نمی‌کند

شهردار شاهین‌شهر گفت: مکانیزم‌های قانونی مانند کمیسیون‌های ماده۵، کمیته امور زیربنایی و موارد مشابه با اصرار بر تمرکزگرایی در مرکز استان و فرایند زمان‌بر، گرهی از مشکلات شهرداری باز نمی‌کند و موجب نارضایتی شهروندان شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سعید ابریشمی‌راد امروز _پنجشنبه بیست‌وششم خردادماه_ در حاشیه جلسه شورای اداری شاهین شهر که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار کرد: شاهین‌شهر مزین به نام دانش و خلاقیت است و وزیر آموزش‌وپرورش به عنوان نماینده دولت نشان‌دهنده احترام جامعه به این شهر است.

وی افزود: بی‌شک خدمت‌گذاری به مردم برای تمام خدمت‌گذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، محبتی عظیم بوده و شکر این نعمت بر همه جامعه واجب است.

شهردار شاهین‌شهر با بیان اینکه در ساختار و سیاست‌های ابلاغی مشکلاتی وجود دارد که به شدت بر عملکرد شهرداری تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: امروزه بیش از ۸۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند و توسعه شهر نیز قطعاً باعث توسعه کشور خواهد شد که مسئولیت اداره این مسیر برعهده شهرداری است، به همین دلیل این نهاد شایسته توجه ویژه است.

وی تصریح کرد: شهروندان از شهرداری انتظاراتی دارند که بسیاری در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی است و این دستگاه‌ها نیز بیشتر تابع سیاست‌های وزارتی و مرکز هستند که این تضاد سیاست و تفاوت نگاه محلی با نگاه متمرکز وزارتی، باعث نبود تفاهم لازم بین دستگاه‌های اجرایی شده است.

ابریشمی‌راد افزود: تحقق مدیریت واحد شهری مانند مفاد ماده ۱۳۶ قانون برنامه سوم و تکرار آن در برنامه‌های توسعه چهارم و پنجم جزو الزامات کلان شهری است و امیدواریم به شکل صحیح عملی شود.

وی در رابطه با دغدغه‌های شهرداری‌ها، گفت: تناسب نداشتن ساختار و قوانین با شرایط و انتظارات شهروندان و درآمد و هزینه جهت اداره امور شهر در دو بخش نگهداشت و توسعه، بزرگ‌ترین دغدغه شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

قوه درآمد پایدار شهرداری کم است

شهردار شاهین‌شهر افزود: شهرداری سال‌ها منتظر تهیه و تصویب لایحه جامع درآمدهای پایدار بوده، اما تاکنون اتفاق مؤثری رخ نداده و از طرفی شرایط اقتصادی و سیاست‌های ابلاغی تأمین منابع درآمدی، تبدیل به اصلی‌ترین چالش در اداره شهر شده است.

وی اظهار کرد: شهرداری‌ها طبق قانون محاسبات، جزو نهادهای عمومی و غیردولتی به‌شمار می‌روند، اما وزن عوارض برای این نهاد تابع سیاست‌های دولتی است؛ این مسئله در حالی است که شوراهای اسلامی شهر و نهاد منتخب شهروندان بیشترین و نزدیک‌ترین تعامل را با شهر و شهروند داشته است و صلاحیت بیشتری در تعیین و تصویب عادلانه عوارض دارد.

ابریشمی‌راد تاکید کرد: وضع موجود عوارض در شهرداری، فرمول‌های تعیین شده در قوانین قدیمی و سیاست‌های اخیر ابلاغی دولت با توجه به شرایط فعلی دارای اشکالات اساسی است.

وی تصریح کرد: فرمول محاسباتی عوارض در شهرداری‌ها بیشتر تابع مساحت و قیمت منطقه است، اما محل ثبت و عملکرد عوارض تابع فرمول کلی نیست؛ در حالی که مبنای تعیین عوارض باید براساس سهم شهروند یا سهم هر پلاک از بهای تمام‌شده خدمات حساب شود؛ قوه درآمد پایدار شهرداری به قدری کم است که هزینه‌های وصول آن از اصل عوارض دریافتی بیشتر شده است.

شهردار شاهین‌شهر ادامه داد: در شرایطی که نرخ رشد هزینه شهرداری بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است، اکثر هزینه‌های بخش خصوصی و دولتی نیز باید طبق تورم سالیانه افزایش یابد، اما طبق ابلاغ بخشنامه‌ها امکان افزایش فرم‌های درآمدی شهرداری تنها بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است.

وی افزود: در این شرایط ضمن کاهش کمی و کیفی خدمات، احتمال بروز خطا و تخلفات احتمالی به شدت افزایش می‌یابد، از طرفی قضات دیوان عدالت اداری با استدلال‌های خاص خود بخشی از عوارض و بهای محلی را لغو می‌کنند.

لزوم توجه به ضمانت‌های اجرایی قوانین

ابریشمی‌راد تاکید کرد: به‌دلیل نبود حمایت لازم از سوی ارگان‌های متولی و حذف برخی از کدها ازجمله کسر پارکنیگ‌ها حتی در موارد شش‌گانه الزامی، موجب سردرگمی شهرداری در پاسخ‌گویی به شهروندان شده است.

وی افزود: بلاتکلیفی در نحوه محاسبه، پرداخت سهم شهرداری‌ها از ارزش افزوده و تخصیص مبلغ به استناد آمار جمعیت سال ۹۵ برای شهرستان شاهین‌شهر که بالاترین نرخ رشد جمعیتی استان را داشته ظلمی آشکار است. استدعا داریم، اعلام سازمانی برنامه بودجه ملاک توزیع عوارض ارزش افزوده این نهاد محسوب شود.

شهردار شاهین‌شهر در رابطه با دیگر مشکلات شهرداری گفت: ابلاغ و اعلام دستورالعمل مغایر با قوانین وضع شده طی چند سال گذشته در محاسبه ضریب شدت آلایندگی از سوی سازمان هواشناسی کشور موجب تضعیف حقوق شهروندان شهرستان در دریافت عوارض آلایندگی شده و اصلاح و ابلاغ این مسئله به مراجع ضروری است.

وی ادامه داد: تعیین تکلیف نشدن چگونگی پرداخت بدهی دستگاه‌ها و ادارات دولتی به شهرداری‌ها، پرداخت نشدن بدهی دولت بابت توسعه ناوگان حمل‌ونقل و پرداخت نشدن سهم دولت در رایانه ملی و سهم شهرداری‌ها در جرایم راهنمایی رانندگی، در شرایط کنونی فشاری مضاعف بر پیکره ضعیف شهرداری است.

ابریشمی‌راد با اشاره به ضمانت‌های اجرایی قوانین گفت: ازجمله ضعف‌های ضمانت‌های اجرایی، امکان نداشتن اجرای ماده ۱۲ نوسازی جهت وصول عوارض شهرداری و الزام به طی کردن پروسه زمان‌بر ماده ۷۷ است که وضعیت را برای نهادهای تصمیم‌گیرنده محدود ساخته است.

وی افزود: پاسخ‌گو نبودن و تأثیر برخی دستگاه‌ها و ادارات دولتی در اجرای تکالیف و قوانین مرتبط با وظایف شهرداری‌ها، ازجمله اختصاص سهم ۱۰ درصدی شهرداری‌ها از محل واگذاری اراضی دولتی به عنوان پشتوانه، شهرداری را در مباحث توسعه شهر ناکام گذاشته و شهروندان را ناامید کرده است.

بهترین شیوه اداره شهر، نظام برنامه‌ریزی و مدیریت مشارکتی است

شهردار شاهین‌شهر ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مدیریت شهری، پیش‌بینی نشدن مبانی تحقق‌پذیر در تهیه و تصویب طرح‌های جامع و تفضیلی شهرها است؛ الزام شهرداری‌ها به اجرای طرحی که اغلب در فرآیند تهیه آن دخالت نداشته در شرایطی که هیچ‌گونه ارتباطی به مبانی تحقق و اجرای طرح نشده، یکی از عجایب نظام مدیریت شهری ایران است.

وی اشاره کرد: مکانیزم‌های قانونی مانند کمسیون‌های ماده ۵، کمیته امور زیربنایی و موارد مشابه با اصرار بر تمرکزگرایی در مرکز استان و فرآیند زمان‌بر، گره‌ی از مشکلات شهرداری باز نمی‌کند و موجب نارضایتی شهروندان شده است.

ابریشمی‌راد، شهر را به عنوان کالبدی پویا معرفی کرد و گفت: نحوه مدیریت، ابزار، امکانات و مسئولیت باید متناسب با شرایط سازمان تنظیم و تصویب شود، اما به‌رغم سابقه چندین ساله در تبعیض اختیار از سوی شوراهای شهر به شهردار شاهد اظهارنظرهای متفاوت هستیم.

وی افزود: برخلاف سیاست‌های دولت انقلابی در رسیدگی و پاسخ‌گویی به نیاز شهروندان، به‌تازگی شاهد مکاتبات استانی و اظهارنظرهای متفاوتی برای حذف امکان تبعی اختیارات شوراها به شهردارها هستیم که این مسئله چیز جز نارضایتی شهروندان را به همراه ندارد.

شهردار شاهین‌شهر اشاره کرد: تنوع رابطه استخدامی کارکنان شهرداری و گستردگی بخش‌ها، موجب اعمال سیاست دوگانه و اختلاف کاهش در ضریب افزایش حقوق بخش کارگری و کارمندی در شهرداری‌ها شده و از طرف دیگر، نامتناسب بودن آئین‌نامه‌های استخدامی موجب نارضایتی شدید و بی‌انگیزگی کارکنان شده است.

وی تاکید کرد: بهترین شیوه اداره شهر، نظام برنامه‌ریزی و مدیریت مشارکتی با حضور مؤثر و فعال شهروندان است؛ بنابراین توجه ویژه به ارتقا جایگاه، توسعه اختیارات و گسترش اعتماد به نهاد مردمی شوراهای اسلامی شهر با پیش‌بینی مکانیزم‌های صحیح در انتخاب افراد متخصص، می‌تواند در پیاده‌سازی سیاست‌های استقرار حکومت محلی بسیاری از مشکلات پیش‌رو را مرتفع کرد.

کد خبر 582234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.