یوسف نوری وزیر آموزشوپرورش، پیش از ظهر امروز _پنجشنبه بیستوششم خردادماه_ در جلسه شورای اداری شهرستانهای شاهینشهر، میمه و برخوار اظهار کرد: در کلام محاوره، امام رضا (ع) را رئوف مینامیم، اما لقب ایشان عالمآلمحمد (ص) است، زیرا با حضورشان در ایران، علومی که پیشتر پدید آمده بود به این کشور انتقال یافت. حضرت فرستادگانی به تمام نقاط ایران اعزام میکرد تا علاوه بر ترویج دین اسلام و مکتب تشیع، استکبارستیزی در برابر ظالمان را در دستور کار قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش، یکی از برکات نظام تشیع را حضور فاطمه معصومه (س) در قم دانست و گفت: از برکات این حرکت مقدس، شکلگیری حوزهای است که شخصیتی مانند امام خمینی (ره) در آن پرورش یافت و نظام کنونی را پایهگذاری کرد. در حوزه مشهد مقدس اشخاصی مانند رهبر معظم انقلاب پرورش یافتند و سبب قدرتمندی ایران در جهان شدند.
وی ادامه داد: نقشآفرینی ایران در برابر قدرتهای جهان، حاصل نظام جمهوری اسلامی است؛ البته در نظام کنونی ضعفهایی وجود دارد اما بهطورکلی این کشور در تمام عرصههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقشآفرینی کرده است.
نوری با ابلاغ سلام رئیسجمهور به مردم شهرستان شاهینشهر، تاکید کرد: فعالیتهای بسیاری باید انجام شود، اما فرصتها را نیز باید در نظر بگیریم تا در هنگام انجام وظایف، مؤثر واقع شویم. اگر در باتلاق گذشته توقف کنیم، پایینتر خواهیم رفت بنابراین لازم است با آیندهنگری حرکت کنیم.
بابت تأخیر در پرداخت حقوق باید عذرخواهی کرد
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالشهای مهم دولت، گفت: یکی از چالشهای پیش روی دولت جدید، بدهیهایی بود که از گذشته مانده بود که دولت با صرفهجویی، تجمیع، ارتباط بیرونی و فروش نفت این بدهیها را پرداخت کرد.
وی پرداخت حقوق تا قبل از دولت سیزدهم را از محل استقراض دانست و تاکید کرد: در این دولت هیچ استقراضی انجام نداد ولی حقوق را با وجود تأخیر، اما بدون استقراض پرداخت میکند که باید بدین خاطر از کارکنان عذرخواهی کرد.
نوری، دومین چالش دولت در روزهای آغازین را همهگیری کرونا عنوان کرد و ادامه داد: با اینکه بسیاری از فعالیتها تعطیل بود و تأمین واکسن به موضوعات دیگری گره خورده بود به سرعت واکسن تولید و تأمین شد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آسیبهای تعطیلی مدارس و دانشگاهها در دوران کرونا، گفت: در مدت دو سال دانشآموزان را به فضای مجازی روانه کردیم و به محض بازگشایی مدارس با برخی انتقادات روبهرو شدیم، اما امتحانات برگزار شد و قرار است برای عقبماندگیهای دوران کرونا، برنامههایی در تابستان اجرا شود.
وی از اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای جبران کمبودها و جذب بازماندگان از تحصیل به ویژه در مناطق دوردست خبر داد و گفت: یکی از جنبههای مردمی بودن دولت، همین موضوع است؛ باید دلیل تعطیلی کارخانهها، آلودگی و مشکلات دیگر را بررسی کنیم تا با مشارکت راهبران جامعه اداری، نظامی، فرهنگی و علما برای حل آنها برنامهریزی کنیم.
نوری با تاکید بر لزوم خودداری از اختلاف در جامعه علوی، گفت: در جامعه علوی و اسلامی هیچکس با دیگری اختلاف ندارد مگر اینکه براساس "رحما بینهم" عمل نکنیم.
وزیر آموزش و پرورش، همسانسازی را در دستور کار دولت دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع باید با الگویی اجرا شود که به سرنوشت قانون خدمات کشوری دچار نشود. طرح رتبهبندی معلمان نیز در حال انجام است و طرح تغذیه دانشآموزان از سال آینده آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به اجرای دو هزار و ۱۰۰ سالن و زمین چمن در مدارس سراسر کشور افزود: دولت در سفرهای استانی ۱۰ برابر بودجه شهرستانها را در نظر میگیرد.
نوری اختصاص هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه سالانه آموزش و پرورش را دستاورد سفرهای استانی دانست و اظهار کرد: این اعتبار سه برابر سال گذشته بود و خیران نیز بخش اعظم حمایت از آموزش و پرورش را به دوش میکشند.
وی ایجاد هنرستانهای جوار صنعت را گام درستی در زمینه کاهش بیکاری تحصیلکردگان بیان کرد و گفت: دولت مصمم به تسهیلگری است و تا پیش از این در رتبه ۱۲۷ تسهیل جواز کسبوکار در دنیا قرار داشتیم و باید برای بهبود این شرایط در همه عرصههای اقتصادی، فرهنگی و آموزشی تلاش کنیم.
وی با قدردانی از تلاش معلمان در دوران کرونا، یادآور شد: آموزش و پرورش متعلق به همه مردم است و به تنهایی نمیتواند کاری از پیش ببرد؛ همچنین باید ارتباط بیرونی این وزارتخانه مناسب باشد تا به اهداف خود در زمینه آموزش و پرورش دست یابد.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: تورمی که اتفاق افتاد به دلیل افزایش قیمتهای جهانی بود و طبیعی است به مردم فشار وارد شود، اما این جراحی اقتصادی لازم بود و در آینده نزدیک اتفاقاتی میافتد که این موضوع را جبران میکند.
نظر شما