ساماندهی و محرومیت‌زدایی از محلات کم‌برخوردار نیازمند اجرای بیش از ۱۳ هزار پروژه

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ساماندهی و محرومیت‌زدایی از محلات کم‌برخوردار و سکونت‌گاه‌های غیررسمی نیازمند اجرای بیش از ۱۳هزار پروژه آموزشی، فرهنگی درمانی، ورزشی، انتظامی و خدمات شهری با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محمد آئینی در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با موضوع «اقدامات و چالش‌های پیش روی اجرای احکام قانون برنامه ششم در ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی» که به ریاست ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد، به مرور اقدامات شرکت بازآفرینی شهری ایران پرداخت.

وی در این جلسه بر ضرورت اعطای سند مالکیت و نوسازی مسکن جهت نجات جان ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی تاکید کرد و گفت: ۱۶۲ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری (فرسوده، تاریخی و سکونت‌گاه غیررسمی) در کشور وجود دارد که بیش از ۱۹.۵ میلیون نفر و ۵.۹ میلیون خانوار در این بافت‌ها زندگی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: همچنین بالغ بر ۵۹ هزار هکتار سکونت‌گاه غیررسمی در شهرهای کشور وجود دارد که بیش از ۶.۲ میلیون نفر در این نوع سکونت‌گاه ساکن هستند. به طور خلاصه می‌توان گفت ۱۸ درصد جمعیت شهرها در بافت‌های فرسوده، ۱۱ درصد در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و چهار درصد در بافت‌های تاریخی سکونت دارند.

آئینی در این جلسه، عدم توزیع متناسب منابع و زیرساخت‌ها در پهنه سرزمینی، گسترش فقر شهری و پدیده مهاجرت، تغییرات اقلیمی و رخدادهای طبیعی (سیل، زلزله، ریزگردها)، نادیده گرفتن گروه‌های کم درآمد در طرح‌های توسعه شهری و منطقه‌ای و عدم برنامه‌ریزی مناسب در بخش مسکن بر اساس استطاعت مالی را از جمله مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری سکونت‌گاه‌های غیررسمی برشمرد.

به گفته وی از سال ۱۳۹۴ تاکنون ۵۵ جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با ۵۴۸ مصوبه برگزار شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره نقش ستادهای بازآفرینی شهری در روند بازآفرینی محلات هدف توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ستادهای بازآفرینی شهری پایدار، نقش مهمی در این امر دارند و برگزاری منظم جلسات در سطح شهرستان‌ها و استان منجر به تحقق مفاد سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از طریق هماهنگی بین بخشی خواهد شد. همچنین این امر یک ادبیات مشترک، وحدت رویه، همدلی و هم‌افزایی بین تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و سیاست گذاران درمورد بافت‌های ناکارآمد به وجود می‌آورد.

آئینی در ادامه اظهار کرد: تقسیم کار مشخص بین دستگاه‌های متولی و تأمین مالی مشترک و نیز جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌های متولی مختلف از دیگر فواید برگزاری جلسات ستاد بازآفرینی شهری پایدار به شمار می‌رود.

به گفته وی، طبق گزارشات اخذ شده از دبیرخانه ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها، تعداد ۱۷۴۸ پروژه / فعالیت در سکونتگاه‌های غیررسمی اجرا شده یا در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: در طول برنامه ششم توسعه در مجموع ۷۶۰ پروژه توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در سکونت‌گاه‌های غیررسمی اجرایی شده که ۲۸۳ پروژه به اتمام رسیده است.

آئینی، نبود ضمانت اجرایی برای مصوبات ستادهای بازآفرینی شهری در سطح ملی و استانی را از چالش‌های این حوزه بر شمرد و گفت: برای رفع این معضل شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها باید ملزم به اختصاص منابع مالی برای مصوبات ستادهای استانی بازآفرینی شهری شوند. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور نیز ملزم به اختصاص منابع مالی برای دستگاه‌های عضو ستاد طبق مصوبات ستاد ملی شود.

کد خبر 577811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.