ماجرای ساخت پل شناور فجر روی رودخانه اروند

نقش یگان مهندسی‌ رزمی نیروی زمینی سپاه پاسداران در دوران هشت‌ساله دفاع مقدس ممتاز بود و نیروهای این یگان در کنار سایر رزمندگان در عملیات‌ مختلف با ساخت سازه‌ها، پیروزی‌های بزرگی را برای ملت ایران رقم زدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساخت پل شناور فجر در عملیات والفجر هشت، نمونه‌ای از شاهکار یگان مهندسی رزمی در دوران جنگ تحمیلی بود که به همت رزمندگان لشکر مهندسی رزمی ۴۰ صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان احداث شد. محمود قاسمی، از فرماندهان گردان پل‌های شناور دوران دفاع مقدس معتقد است، این پل، نقش اول را در حفظ و نگهداری شهر فاو عراق و مناطق آزاد شده داشت.

وی با بیان اینکه در زمان احداث این پل، تعدادی از رزمندگان اسلام به شهادت رسیدند، اظهار کرد: در میان تاکتیک‌های مختلف عملیاتی و شیوه‌های گوناگون رزم، عملیات آبی-خاکی خصوصاً عبور از رودخانه، پیچیده‌ترین نوع تحرکات نظامی است، آن هم در رودخانه‌ای با مشخصات اروند که جریان جزر و مد شدید در ساعات شبانه‌روز دارد.

فرمانده گردان پل‌های شناور افزود: لازمه عبور از چنین رودخانه‌ای، انجام محاسبات دقیق روی جریانات آب، اتخاذ تاکتیک‌های مناسب در عبور نیروی پیاده، شکستن خط، طراحی عبور وسایل سنگین، ساحل‌سازی برای نقل و انتقالات و نصب پل‌های مناسب را می‌طلبید و این امر با توجه به حساسیت‌های عملیات به دقت و رعایت حفاظت توأم با سرعت عمل نیاز داشت.

قاسمی با بیان اینکه لشکر ۴۰ مهندسی رزمی صاحب‌الزمان (عج) با سه گردان طارق، گردان پل‌شناور و گردان شناور دریایی نقش بسیار مهمی در انتقال نفرات، دستگاه‌های سبک و ماشین‌آلات سنگین از رودخانه خروشان اروند به عهده داشت، گفت: در ساعات اولیه عملیات والفجر هشت و پس از شکسته شدن خط، گردان طارق با هشت دستگاه طراده استتار شده در نهرهای اطراف رودخانه اروند وارد عمل شد و نسبت به انتقال تجهیزات و امکانات اولیه به ساحل دشمن اقدام کرد.

وی اضافه کرد: هم‌زمان گردان شناور دریایی نیز با انواع قایق‌های کوچک و بزرگ نسبت به انتقال نیرو و سلاح‌های سبک و مهمات به ساحل دور بسیار فعال شدند و چندی بعد گردان پل با تمام توان خود وارد عمل شد و نسبت به ساحل‌سازی و مونتاژ صفحه‌های پل فجر اقدام کرد.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه طراحی پل شناور فجر توسط مهندسان جهاد سازندگی صورت گرفت و یگان‌های مهندسی رزمی اقدام به ساخت آن کردند، گفت: از محاسن این پل، قابلیت مونتاژ به هر طول و عرضی بود؛ زیرا می‌توانست برای کاربردهای نظامی از جمله اسکله استفاده شود.

قاسمی ادامه داد: نصب پل شناور فجر روی یکی از عظیم‌ترین و خروشان‌ترین رودهای جهان یعنی اروندرود، در نگاه اول غیرممکن به نظر می‌رسید و انجام آن در ذهن‌ها نمی‌گنجید و هم‌چنین با توجه به امکانات کم و وضعیت رودخانه و اشراف دشمن بر رودخانه، احداث پل عملی نبود.

وی با اشاره به این‌که اساس و ویژگی عملیات والفجر هشت غیر از رودخانه، شکستن خط دفاعی و تأمین منطقه بود، تصریح کرد: دشمن بعثی با توجه به شرایط گفته شده، جمهوری اسلامی را فاقد چنین توانایی‌هایی در انجام عملیات می‌دید، از این‌رو ساخت این پل نقش مؤثری را در انحراف ذهن دشمن نسبت به انجام عملیات در این منطقه ایفا کرد.

این رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه توکل به خدا و حالات معنوی رزمندگان جان بر کف اسلام، انجام این کار عظیم را سهل و ممکن ساخت، گفت: پس از تحقیقات و بررسی لازم دو دستگاه شناور شفق و یک دستگاه لندی‌گراف در خصوص احداث و انتقال قطعات پل، شمع‌ها و امکانات دیگر وارد عمل شدند و پس از تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی نیروهای گردان خیبر، این پل روی رودخانه اروند نصب شد.

وی افزود: نتیجه تلاش‌ها، آموزش‌ها و خلاقیت نیروهای گردان خیبر در عملیات والفجر هشت و در آب‌های خروشان اروند به ثمر نشست و پل فجر به طول ۹۹۰ امکان تردد وسایل سنگین و ماشین‌آلات مهندسی و هم‌چنین ادوات نظامی را فراهم کرد.

قاسمی با بیان اینکه ساخت و نصب پل شناور فجر، حاصل تجربه ساخت پل‌های خیبر بود، گفت: این پل با طراحی جدید و مقاومت بیشتر نسبت به پل‌های قبلی طراحی و ساخته شد، به طوری که با تزریق فوم درون پل‌ها از آسیب‌پذیری و غرق‌شدن آن‌ها در آب جلوگیری می‌کرد و در مقابل سرعت آب و ایجاد موج در شرایط جوی و طوفانی شدن هوا مقاوم بود.

کد خبر 570896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.