به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی، «محسن فاخری» در رابطه با تنها پروژه سوخترسانی به شناورها در کشور (بانکرینگ) در بندر سلخ جزیره قشم، اظهار کرد: موقعیت ویژه بندر سلخ در ساحل جنوبی جزیره قشم که با آبراهه بینالمللی خلیج فارس پنج مایل دریایی فاصله دارد، یکی از مناسبترین شرایط برای تبدیل شدن این بندر به یک قطب بزرگ سوخت رسانی (Bunkering) را فراهم میسازد.
وی درباره مطالعات اولیه و امکان سنجی طرح به لحاظ اقتصادی و فنی نیز گفت: از ابتدا با هدف ایجاد زیرساختهای لازم جهت تولید، بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی و تأمین ترابری دریایی با ظرفیت چهار میلیون تن، در دو بخش ساحلی (پالایشگاه و سایت ذخیره سازی) و فرا ساحلی (بندر و اسکله) مطالعاتی به انجام رسیده بود.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی قشم ادامه داد: اواخر سال ۱۳۸۸ فقط عملیات احداث بخش مخازن ذخیره سازی شروع شد که به منظور امکان بهره برداری از این طرح، کشتیرانی جمهوری اسلامی بلافاصله در سال ۱۳۹۳ همزمان با اجرای تأسیسات مجموعه ذخیره سازی نسبت به اجرای بخش فراساحلی اقدام کرد به طوریکه با اتمام بخش مخازن و تأسیسات مربوطه، بخش فراساحلی بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
فاخری درباره مشخصات پروژه افزود: بخش ساحلی طرح سوخت رسانی در زمینی به مساحت بیش از ۱۲ هکتار (شامل ۱۰ مخزن نگهداری فرآوردههای نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب، بیش از ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوشهای تخلیه تانکرهای حامل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و…) ایجاد و در انتهای سال ۱۳۹۵ تکمیل شد.
به گفته وی بخش فراساحل این طرح، با هدف احداث اسکله و موج شکن در مجاورت سایت خشکی و مخازن در جهت تکمیل مسیر انتقال سوخت و پهلوگیری ایمن شناورها، دارای حوضچه آرامشی به مساحت بیش از ۶۰ هکتار شامل دو شاخه موج شکن (موج شکن اصلی به طول ۱۶۰۰ متر و موج شکن فرعی با ۷۰۰ متر طول) و یک پست اسکله برای پهلوگیری شناورها با ظرفیت بار ۱۰ هزار تن (DWT) طراحی و اجرا شده است که با عمق آبخور ۸.۵ متر بدون نیاز به لایروبی، قابلیت پهلودهی شناورهای سوخت رسان (با کمک چهار دلفین و هشت بولارد) را دارد. در حال حاضر ظرفیت عملیاتی این سایت با یک پست اسکله موجود، یک و نیم میلیون تن سوخت در سال میباشد.
مدیرعامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی قشم در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تأمین سوخت مورد نیاز بندر سوخت رسانی سلخ قشم و تأمین الزامات ۲۰۲۰ IMO نیز خاطر نشان کرد: ایجاد پالایشگاه تولید سوخت که از اهداف اصلی طرح از ابتدا بوده است؛ هنوز محقق نشده و در عین حال نیز، با توجه به الزامات بینالمللی ۲۰۲۰ در خصوص سوخت کم سولفور نیم درصد، مجموعه مذکور در حال حاضر امکان تولید سوخت کشتیها را دارا نبوده و ایجاد زیرساختهای لازم جهت سولفورزدایی و تولید سوخت کم سولفور، نیازمند سرمایه گذاری سنگین به همراه انتقال تکنولوژی و تجهیزات است که در شرایط و محدودیتهای فعلی، دستیابی به آن به چندین سال زمان نیاز دارد.
فاخری ضمن اشاره به مشکلات و چالشهای سوخت رسانی در جزیره قشم، اصلیترین گلوگاه حال حاضر این طرح را تأمین سوخت کم سولفور و سولفورزدایی در جزیره قشم و عدم عرضه کافی سوخت کم سولفور در کشور توسط پالایشگاههای داخل و همچنین نحوه انتقال سوخت پالایشگاههای کشور به جزیره قشم (تکمیل پل ارتباطی جزیره به سرزمین اصلی) دانستند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هم اکنون بندر سلخ فعالیت روزمره دارد، اذعان کرد: بندر فعال است و به تازگی با تأمین و در اختیار قراردادن حدود چهار میلیون دلار منابع مالی، جهت خرید و انتقال سوخت دیزل آلترا (یک دهم درصد سولفور)، بهره برداری از مجموعه را آغاز کرده و سلخ در جزیره قشم را به عنوان پایگاه تدارک سوخت دیزل ناوگان ملی معرفی نموده است.
مدیر عامل شرکت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی ستاره قشم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر درخواست خرید سهام شرکت توسط نهادها و سازمانهای دیگر، تصریح کرد: از حدود یک سال پیش دو ارگان حاکمیتی، درخواست خرید و انتقال سهام گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی را در این شرکت ارائه کردهاند که در این راستا هیئت مدیره شرکت سوخت رسانی ستاره قشم نسبت به بهروز رسانی و ارزیابی قیمت داراییها و سهام شرکت اقدام نموده است.» در رابطه با تنها پروژه سوخترسانی به شناورها در کشور (بانکرینگ) در بندر سلخ جزیره قشم گفت: موقعیت ویژه بندر سلخ در ساحل جنوبی جزیره قشم که با آبراهه بینالمللی خلیج فارس پنج مایل دریایی فاصله دارد، یکی از مناسبترین شرایط برای تبدیل شدن این بندر به یک قطب بزرگ سوخت رسانی (Bunkering) را فراهم میسازد.
نظر شما