به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران «علیرضا پیمانپاک» در گفتوگوی ویژه خبری شب گذشته با عنوان «فرصتها و چالشهای صادرات به کشورهای اوراسیا» با توجه به مأموریت رئیسجمهور و معاون اول در راستای بررسی موانع تجارت با کشورهای منطقه اظهار کرد: در راستای هدفگذاری برای افزایش دو برابری صادرات به کشورهای اوراسیا، باید تاکید کرد که بازار کشورهای اوراسیا، بازاری به بزرگی واردات ۴۰۰ میلیارد دلاری است که سهم ایران از این میزان بین ۱.۲ تا ۱.۳ میلیارد دلار در نوسان بوده است.
وی با اشاره به سهم کمِ ایران از بازار پنج کشور اتحادیه اوراسیا، خاطرنشان کرد: ایران مزیت نسبی برای تأمین نیازهای کشورهای یاد شده دارد و میتواند در زمینههایی مانند لبنیات، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و محصولات پتروشیمی که از مواد عمده وارداتی کشورهای اوراسیا است، تأمین کننده باشد.
معاون وزیر صمت به مزیتهای جغرافیایی ایران اشاره کرد و گفت: در صورت راه اندازی کریدور شمال به جنوب در ایران، امکان دسترسی کشورها به هند، کشورهای جنوب شرقی آسیا و آفریقا با کاهش ۳۰ درصدی در زمان و هزینه به وجود خواهد آمد.
پیمانپاک، بحرانهای اخیر میان کشورهای روسیه و اوکراین را یک فرصت برای ایران دانست و گفت: اتفاقات اخیر، یک فرصت ویژه برای ایران به وجود آورده است؛ چراکه کشورهای اروپایی از بازار روسیه خارج شده و عملاً ارتباطی میان آنها وجود ندارد. از این رو انتقال و تأمین کالا با مشکل مواجه شده است پس عملاً اگر بخواهیم صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری خود را به دو برابر افزایش دهیم، دور از دسترس نخواهد بود.
به گفته وی این فرصت در سالهای ۹۳ و ۹۴ نیز برای ایران فراهم شده که به دلیل آمادهنبودنِ زیرساختها با وجود مزیتهای نسبی ایران، نتوانستیم از آنها بهره ببرم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران برای استفاده از فرصتهای موجود به سه موضوع توسعه بازار، زیرساختهای لجستیکی و مالی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول نیاز به توسعه بازار و شناخت محصولات ایرانی در بازار روسیه وجود دارد. در این راستا نخستین هیئت بزرگ ایرانی با حضور ۷۰ تاجر ایرانی و ۳۰۰ تاجر روس در ماه گذشته در روسیه حضور پیدا کرد و به زودی هیئتهایی از اتاق تعاون و اتاق بازرگانی راهی روسیه خواهند شد تا تجار روسیه با پتانسیلهای ایران، بیشتر آشنا شوند و به بهترین نحو تقاضای آنها مرتفع شود.
پیمانپاک، مرحله دوم را که از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرساختهای لجستیک دانست و خاطرنشان کرد: درحالحاضر ۵۰۰ کامیون روزانه ما به ۷۰۰ کامیون ارسالی برسد ما با مشکل مواجه خواهیم شد و حتی اگر مشکلات مرز آستاراخان نیز رفع شود باز در آذربایجان با مشکل مواجه خواهیم شد، درحالیکه ما مسیر دریای خزر را داریم که میتوانیم با استفاده از کشتیهای فلهبر به بهترین شکل از این فضا استفاده کنیم که در این مدت به صورت ویژه به آن پرداخته شده است.
وی با بیان اینکه در سفر اخیر به روسیه مسئولان خطوط کشتیرانی ایران نیز حضور داشتند، افزود: طی مذاکرات صورت گرفته، توافق شد تا ایران چند کشتی خریداری و چند کشتی دیگر نیز به صورت چارتر در دریای خزر مورد استفاده قرار دهد؛ چراکه اکنون روسیه حدود ۷۰ کشتی در دریای خزر دارد اما ایران تنها ۱۰ الی ۱۵ کشتی دارد که باید آنها را افزایش دهد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباره ناوگان ریلی کشور نیز گفت: با وجود تعطیلات جلساتی با وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صمت داشتیم تا تعیین کنیم که چطور میتوانیم خطوط ریلی کشور را مجهز به کشندهها و واگنهای یخچالی کنیم که تجارت خود را توسعه دهیم؛ همچنین کریدور شمال-جنوب را فعال کنیم، چراکه این اتفاق ظرفیتی چند برابری برای انتقال کالا از طریق ترانزیت برای ایران به وجود میآورد.
پیمانپاک، محور سوم را موضوعات تبادل مالی میان کشورها مطرح کرد و گفت: مسائل مالی از اهمیت بالایی برخوردار است که در این مدت، بانک مرکزی ایران در حال پیگیری و راهاندازی یک شبکه مالی میان ایران و روسیه و اخذ تضامین شبه ال.سی است تا تجار اطمینان خاطر از بازگشت ارز خود پیدا کنند.
وی ناتوانی تولید به اندازه نیازهای بازارهای هدف را دیگر مشکل موجود در راستای افزایش صادرات دانست و گفت: شرکتهای دولتی و خصوصی ایران، توان پاسخگویی به نیاز کشورهای هدف را ندارد؛ چراکه ایران برخلاف کشورهای دیگر، اضافهتولید داخلی خود را صادر میکند و تولید صادراتی ندارد. این در حالی است که اگر تولید صادراتی صورت گیرد، براساس استانداردهای بازار هدف خواهد بود و میتوان تولید و سرمایهگذاریها را براساس آن برنامهریزی کرد.
به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، دولت سیزدهم تمام تلاش خود را میکند تا به دلیل تنظیم بازار صادرات محصولات متوقف نشود تا تلاش صادرکننده برای ایجاد برند در کشورهای هدف به واسطه کمبود کالا در داخل کشور از بین نرود.
پیمانپاک با تاکید بر کنسرسیومسازی اظهار کرد: در این مدت، کنسرسیومهایی در زمینه محصولات غذایی، کفش و دارو ایجاد شده است؛ همچنین پیوستن به شرکتها و برندهای بزرگ جهانی میتواند بسیار مؤثر و کمک کننده باشد.
وی ادامه داد: در حال ایجاد سازوکارها و پروژههایی در زمینهای.تی. سی و آموزش آن با هدف صادرات و نحوه فعالیت بر اساس استانداردهای تولید برای صادرات محصولات هستیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، درباره نیازهای گمرکی صادرات کشور نیز گفت: بخش خصوصی کشور باید به روز شود و شیوه صادرات و مدیریت ما در دولت تغییر پیدا کند تا از صادرات سنتی خارج شویم؛ بر این اساس باید در پلتفرمها حضور پیدا کنیم و از بازارهای هوشمند یا همان اسمارتمارکتها استفاده کنیم.
پیمانپاک به نیاز کمک گمرک در این زمینه اشاره کرد و گفت: پیوستن و ارتباط اتوماتیک با گمرک کشورهای هدف، ایجاد کریدورهای سبز میان کشورها، ارسال اسناد به رویکرد ارتباط الکترونیک یا برخط میان گمرک کشورهای هدف و بر اساس صحتسنجی و تأیید اسناد از جمله نیازهای گمرکات کشور است.
وی به برنامهریزی در راستای جلوگیری از ممنوعیتهای صادراتی اشاره کرد و گفت: در شرایطی ستاد تنظیم بازار ممنوعیتهایی را اعمال میکند که فراقانونی است؛ اما در حال برنامهریزی برای جلوگیری از این ممنوعیتها هستیم و هماهنگیها در این زمینه میان دولت و شورای عالی تجارت صورت گیرد.
نظر شما