رفع کاستی‌های آموزشی مناطق مرزی و روستایی در دستور کار آموزش‌وپرورش

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر ضمن تبیین اهمیت برقراری آموزش حضوری در مدارس به‌منظور ارتقای شاخص عدالت آموزشی، از طراحی برنامه‌های عدالت آموزشی باهدف ریشه‌کن‌کردن کاستی‌های آموزشی، تربیتی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حتی مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «حمیدرضا خان‌محمدی» اظهار کرد: اساساً هیچ روشی جایگزین آموزش حضوری نیست. تعامل چهره‌به‌چهره دانش‌آموزان و معلمان، در انتقال مفاهیم و رفع شبهات درسی بسیار مؤثر و غیرقابل‌انکار است؛ بنابراین بازگشایی مدارس یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های دولت و مردم بوده و همواره به دنبال پیشرفت در تدابیر بهداشتی برای تحقق این هدف بوده‌اند.

وی افزود: کاستی‌های نظام آموزش و فقر مادی خانواده‌های مناطق کم‌برخوردار مرزنشین، عشایری و روستایی موجب شد تا عده قابل‌توجهی از دانش‌آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به آموزش‌های مجازی، دچار عقب‌ماندگی تحصیلی شوند که با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی و با عدالت آموزشی مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در تضاد قرار گرفت.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه هرچند وزارت آموزش‌وپرورش با کمک سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و با همیاری عده‌ای از خیرین نیکوکار تلاش کرد تا بخشی از این کاستی‌ها را جبران وعده‌ای از دانش آموزان را وارد مدار آموزش کند؛ اما گستردگی نیازها و کاستی‌ها کار آموزش و تربیت را در مناطق کم‌برخوردار دچار مشکل اساسی کرده بود گفت: بازگشایی مدارس ضمن تحقق عدالت تربیتی و آموزشی، نگرانی‌های متولیان تعلیم و تربیت و خانواده‌ها در خصوص کیفیت آموزش‌ها را از بین برده است.

وی ادامه داد: کیفیت آموزش چیزی نیست که بتوان با کلاس‌های مجازی به آن دست یافت. در حقیقت آموزش در فضای مجازی یک گریز ناگزیر برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت بود؛ اما درواقع اولویت اصلی با فعال کردنِ کلاس‌های درس حضوری است.

خان‌محمدی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه هیئت دولت، ستاد کرونا و وزارت آموزش‌وپرورش با این تصمیم هوشمندانه از یک فاجعه تربیتی که در سال‌های آتی عوارض آن مشاهده خواهد شد، جلوگیری کردند گفت: سرمایه‌های انسانی چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد، اگر امروز جلوی این افت شدید تحصیلی گرفته نمی‌شد، معلوم نبود چه بلایی بر سر سرمایه‌های انسانی این مملکت می‌آمد.

وی اضافه کرد: بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها در سراسر کشور به‌ویژه دانش‌آموزانی که از کمبود زیرساخت‌ها و امکانات رنج می‌برند از بازگشایی مدارس استقبال کردند و با شوق وصف‌ناپذیری در کلاس‌های درس، حاضر شدند. البته رعایت مقررات بهداشتی برای حفظ سلامتی دانش‌آموزان و معلمان نیز وظیفه همگان است.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به نقش معلمان در دوران کرونا و پساکرونا گفت: حقیقتاً معلمان در شرایط بحرانی کرونا، یک جهاد علمی بزرگ را راهبری کردند و اجازه ندادند این بیماری فراگیر چراغ آموزش را در دل دانش‌آموزان خاموش کند. معلمان کشور بیش از آنکه تصور شود پای‌کار آمدند و با امکانات ناچیزی که در اختیار داشتند، ایثارگرانه در این عرصه مجاهدت کردند و این جهاد آنان در تاریخ تعلیم و تربیت ثبت شد. درواقع معلمان، اصلی‌ترین منادیان عدالت تربیتی در کشور هستند و همت مضاعف آنان ما را برای استقرار همه‌جانبه عدالت آموزشی موفق خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های عدالت آموزشی با رویکردی جدید و به‌منظور ریشه‌کن کردن کاستی‌های آموزشی-تربیتی در مناطق مرزی، عشایری و روستایی و حتی مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ در دستور کار وزارت آموزش‌وپرورش قرار دارد اظهار کرد: به ابتکار وزیر آموزش‌وپرورش دولت سیزدهم، قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر راه‌اندازی شده است تا با بسیج تمامی ظرفیت‌های درون و بیرون آموزش‌وپرورش و با راه‌اندازی یک نهضت عظیم مردمی، شاخص‌های عدالت را در حوزه تعلیم و تربیت در مناطق کم برخوردار ارتقا دهد که برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شایسته‌ای در این خصوص در حال انجام است.

خان‌محمدی با تأکید بر اینکه ازسرگیری آموزش حضوری در مدارس، راهکاری است که باید در مناطق مزبور، بسیار زودتر از این‌ها به‌کارگیری می‌شد گفت: عمدتاً تصمیمات به‌صورت کشوری اتخاذ می‌شود؛ درحالی‌که هرچه با شرایط و بوم منطقه تناسب بیشتری باشد، به نظر دقیق و فنی‌تر خواهد بود.

وی افزود: تعطیلی آن هم در مدارس روستایی، مرزی، عشایری بار سنگینی را بر متربیان و معلمان تحمیل کرد، اما این تصمیم، راهبردی‌ترین تصمیم حداقلی برای مناطق مزبور است و باید این تجربه، درجایی ثبت و نگهداری شود تا در صورت وقوع حوادث یا گرفتاری‌های مشابه، الگوی عملی از قبل در دست داشته باشیم؛ نه اینکه در هر بحران، مدارس اولین جایی باشند که بسته و آخرین جایی که بازگشایی می‌شوند.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه تعطیلی تعلیم و تربیت آن‌هم در مناطقی که به‌صورت عادی دچار مشکلات مالی، اقتصادی و زیرساختی هستند، ضربات جبران‌ناپذیری بر آن پیکره وارد می‌کند عنوان کرد: ازقضا در بحران‌ها، دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها به روحیه‌بخشی و انگیزه‌بخشی بیشتر نیاز دارند. جالب است بدانیم معلمان بیشترین انگیزه را برای کمک در بحران‌ها دارند و مسیر کمک و تعاون خود را در مسیر تخصصی خود، یعنی روشن نگاه‌داشتن ماشین تعلیم و تربیت می‌دانند.

وی افزود: در دوران کرونا به هر صورتی که بود با ظرفیت خیران و نهادهای حاکمیتی و دولتی، ابزار آموزش مجازی در بعضی مناطق کم‌برخوردار توزیع و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت؛ اکنون باید از آن ابزار و ارائه راهکارهای خلاقانه استفاده و در کاهش فاصله شاخص‌های آموزشی، حرکت کرد.

خان‌محمدی، ضمن طرح یک پیشنهاد مبنی بر برگزاری کلاس‌های تقویتی و آموزش‌های تکمیلی با استفاده از ظرفیت مازاد معلمان جهادگر گفت: معلمانی که عاشقانه و خالصانه در سخت‌ترین شرایط کنار دانش‌آموزان هستند، اگر بستری فراهم شود، حاضرند این‌گونه عمل کنند. خوشبختانه دانشجویان جهادی دانشگاه فرهنگیان نیز در اقدامی خودجوش فعالیت بزرگی در ایام کرونا به نمایش گذاشتند که برکات زیادی را در برداشت.

وی ادامه داد: این دانشجویان که در مسیر تخصصی خود حرکت می‌کنند، قرار گذاشتند تا در ایام پساکرونا با هماهنگی هم از مازاد انرژی خود در مسیر تعلیم و تربیت و استفاده از اوقات فراغت خود و دانش‌آموزان، شاخص‌های عدالت آموزشی را افزایش دهند و یکی از دغدغه‌های رهبر عزیزمان را برطرف کنند.

به گزارش ایمنا، با توجه به استقرار حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور در استان‌های مرزی، در کنار جایگاه ویژه نظام روستایی در توسعه ملی و نقش اثرگذار روستاییان در روند توسعه اقتصادی، اجتماعی سرزمینی، لازم است که توجه به امر آموزش و رفع کاستی‌ها در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 568988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.