علی خضریان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به انتشار لیست ابربدهکاران بانکی، اظهار کرد: پیگیری و همکاری دولت در خصوص شفافسازی در نظام بانکی کشور، قابل تحسین است. اینکه دولت و وزارت اقتصاد، اصلاحات اقتصادی را از بانکها و بنگاههای اقتصادی خود شروع کرده است، نشان دهنده عزم جدی قوه مجریه برای تغییر وضع موجود و سامان بخشیدن به نظام اعتبارات در کشور است.
وی افزود: نظام بانکی در ایران به خصوص در دو دهه گذشته و با ظهور بانکداری خصوصی، دچار چالشهای بسیاری شده است و مسائلی همچون خلق پول بیضابطه، رشد تصاعدی ترازنامه سالانه، رقابتهای مخرب در بخش پرداخت تسهیلات، توجه نکردن به تولید و مقوله هدایت اعتبار به ویژه در بانکداری خصوصی، مشکلاتی از این قبیل است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به جایگاه نظارتی بانک مرکزی در نظام پولی و اقتصادی کشور تاکید کرد: بانک مرکزی به عنوان مرجعیت بانکداری در کشور و قانونگذار و ناظر بر نظام بانکی، در مواجهه با بانکهای تجاری از اقتدار کافی برخوردار نیست. بالغ بر دو هزار مقرره، بخشنامه و دستورالعمل از جانب بانک مرکزی به بانکها ابلاغ شده اما بخش قابل توجهی از این دستورها مورد بیاعتنایی قرار میگیرد.
وی ادامه داد: دخالتهای دولتی در سالهای گذشته و کفایت بانک مرکزی به ایراد توصیههای اخلاقی در مقابل تخلفات بانکها، باعث شده است ترازنامه بانکهای دولتی سالیانه حدود ۲۵ درصد رشد کند اما مقامات نظارتی و نمایندگان مجلس، اطلاعی از کیفیت پرداخت تسهیلات و ذینفعان آنها ندارند، به تعبیر دیگر بانکهای دولتی و خصوصی و شرکتهای زیرمجموعه آنها به تاریکخانهای در اختیار منافع افراد مرتبط و جریانات اقتصادی وابسته به بانکهای تجاری مبدل شده است.
خضریان در خصوص افشای عمومی لیست بدهکاران بانکی ادامه داد: رویکرد شفافیت در نظام بانکی کشور در دوره جدید مدیریت وزارت اقتصاد و با انتشار عمومی صورتهای مالی بانک ملی ایران و چند بانک دولتی دیگر از سال گذشته آغاز شد. در ابتدای سال جاری و در مرحله بعدی، وزارت اقتصاد اقدام به انتشار لیستی از ابربدهکاران بانکهای دولتی و وابسته به دولت مبادرت ورزید.
وی افزود: نوع انتشار لیستها و اطلاعات افشا شده دارای ابهام و نقصهایی است و به گفته مقامات دولتی، لیستهای افشا شده از بدهکاران بانکی کامل نیست. با بررسی دقیقتر اسامی افراد و گروههای منتشر شده میتوان دریافت که بانکها صرفاً لیست بدهکاران حقیقی و یا فعال در بنگاهداری بخش خصوصی را منتشر کردهاند و خبری از اعلام میزان بدهی ابر بدهکاران در شرکتهای دولتی و وابسته به دولت نیست.
خضریان با اشاره به پیشنهاد خود در خصوص ساماندهی و نظارت بر تسهیلات بانکی که به تصویب کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ و مجلس نیز رسید، افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی طی مصوبهای در بند «د» تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱، ساز و کاری برای شفافیت تسهیلات کلان بانکی تعیین کرده است. طبق این قانون، بانک مرکزی موظف است با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و دریافت اطلاعات تکمیلی از بانکها، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را به تفکیک هر یک از اشخاص با تعریف شورای پول و اعتبار (مرتبط یا ذینفع واحد)، نرخ سود، مدت بازپرداخت، دوره تنفس، وضعیت بازپرداخت (جاری، سررسید گذشته، معوق یا مشکوکالوصول)، نوع و میزان وثیقه دریافت شده، بر تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی بهروزرسانی کند.
وی در پایان تصریح کرد: امید است دولت و به ویژه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری بانکهای تجاری و با استفاده از ظرفیت سامانه سمات بانک مرکزی، نسبت به تکمیل اطلاعات و شفافیت تسهیلات بانکی اقدام کند. مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اصل نود نیز طبق قانون به صورت مستمر بر چگونگی اجرای این قانون و بهروزرسانی اطلاعات، نظارت خواهند داشت.
نظر شما