عماد مطالبی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رفتوآمدها شهروندان با افزایش جمعیت در محدودههای شهری روند صعودی به خود گرفته است و موضوع مهم در این میان حجم ترافیک شهری است که بهویژه در ایام تعطیلات و با افزایش سفرها سبب ازدحام و شلوغی میشود.
وی تصریح کرد: افزایش تعداد خودروها و تجمع آنها در سطح شهر به خصوص مسیرهای ورودی بیش از گنجایش ظرفیت خیابانها و حتی کمربندهای شهری است و سبب میشود که مسیرها و شبکه تردد شهری قفل شود، این موضوع علاوه بر اینکه آرامش شهروندان را به مخاطره انداخته است، ناهنجاریهای اجتماعی را در محیط شهر گسترش میدهد و آلودگیهای محیطی و بصری را نیز به دنبال دارد.
این کارشناس برنامهریزی و آمایش شهری ادامه داد: رشد نرخ مالکیت وسایل نقلیه و افزایش تقاضای سفرهای شهری، مدیریت حملونقل را با چالش جدی در ارتقای سطح کیفیت سرویسدهی معابر با توجه به محدودیتهای فیزیکی و اقتصادی موجود مواجه کرده است و این مساله به ویژه در معابر پرتراکم مرکز شهر سبب ایجاد ازدحام، افزایش زمان سفر، کاهش ایمنی و در نتیجه شرایط غیرقابل تحمل برای کاربران و شهروندان شده است.
وی تاکید کرد: باید با انجام مطالعات و امور مربوط به ساماندهی، مشکلات موضعی ترافیک را رفع کنیم و در این مسیر گرههای ترافیکی و کاهش ظرفیت معابر را با تأمین دسترسیهای کافی و رعایت الزامات در سلسله مراتب راههای شهری بهبود بخشیم، همچنین با اختصاص بهینه و مدیریت خردمندانه در کاربریهای حملونقل شاهد ساماندهی و کارایی بهتر در معابر شهری، تقاطعها، خطوط و ایستگاههای تاکسی و اتوبوس شویم و در این مسیر به وضعیت پارکینگها و تردد عابران پیاده توجه داشته باشیم.
این پژوهشگر برتر با بیان اینکه در طراحی و اجرای پروژههای ترافیکی باید از ظرفیتهای درون سازمانی بهنحو مناسب و مطلوبی استفاده شود تا با اجرای اصولی و صحیح آن شاهد کاهش ترافیک شهری و مدیریت کارا در این بخش باشیم، گفت: رفع مشکل ترافیک در شهرها و تبعات منفی آن به حق یکی از مهمترین مطالبات شهروندی از مدیران و برنامهریزان شهری است.
وی ادامه داد: راهکارها، پیشنهادها و هزینههای انجام شده در اجرای برنامهها به همراه سایر هزینههای جانبی در بخشهای سلامت و روان شهروندان و آرامش شهروندی، اهمیت همکاری همه جانبه دستگاهها و نقش مدیران شهری را در حل مشکل ترافیک برجسته و نمایان میسازد.
نظر شما