از هجوم کالای قاچاق تا رکود بی‌سابقه در بازار پوشاک

بازار پوشاک در سال گذشته با هجوم کالای قاچاق و رکود بی‌سابقه دست و پنجه نرم کرد و حالا باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق وعده وزیر چه برنامه‌ای برای این صنعت دارد.

به گزارش ایمنا، سال ۱۴۰۰ بحث قاچاق پوشاک در سال ۱۴۰۰ مانند سال‌های قبل بارها خبرساز شد. هرچند در گذشته پیش‌بینی می‌شد با افزایش نرخ ارز صرفه قاچاق پوشاک از بین برود، اما به چند دلیل این پیش‌بینی محقق نشد.

به گفته مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، دلیل اول این بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا بازارهایی که با برندهای معروف جهانی قرارداد بسته بودند، سفارش‌های خود را کنسل کردند و شرکت‌هایی مانند ترکی، بنگلادشی و چینی نیز سفارش‌ها را به‌صورت کیلویی فروختند؛ بنابراین در سال گذشته محصولات قاچاق حتی به‌صورت تنی و با قیمت خیلی نازل وارد کشور شد. موضوع دوم که باعث جذابیت برای کالای قاچاق شده است، محدودیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات برخی مواد اولیه از جمله نخ‌ها بود که باعث شد قیمت کالای ایرانی بسیار گران‌تر از متوسط دنیا تمام شود؛ بنابراین در شرایطی که کالای خارجی ارزان به کشور قاچاق می‌شد، بهای تمام شده کالای ایرانی افزایش قیمت داشت.

البته ماجرای قبلی مربوط به نیمه اول سال بعد و در آبان ماه وضعیت قاچاق پوشاک به "سونامی کالاهای بنگلادشی" رسید، چراکه طبق گفته‌های افتخاری، بنگلادش برای خالی کردن انبارهای خود، کالاهای استوکی که اروپا به دلیل شرایط کرونا سفارش آن‌ها را کنسل کرده بود، به صورت تناژی و با قیمت بسیار نازل به کشورهای دیگر از جمله ایران فرستاد.

البته همه اظهارات مورد تأیید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نبود و این سازمان تیرماه سال قبل از کاهش ۶۰ درصدی قاچاق پوشاک خبر داده بود که انتقاد تولیدکنندگان را به‌دنبال داشت. تولیدکنندگان همچنین بارها نسبت به توقف طرح مقابله با پوشاک قاچاق در سطح عرضه که از دی‌ماه ۱۳۹۷ آغاز و مدتی بعد متوقف شد، اعتراض داشتند. این کشمکش‌ها باعث شد ستاد مجدداً از آخر شهریور طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه در هفت استان تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس و مازندران را آغاز کند که به نظر می‌رسد آن هم تداوم پیدا نکرد.

رکود بی‌سابقه در بازار پوشاک

اتفاق مهم دیگر در این بازار، رکود حاکم بر بازار شب عید بود. اظهارات فعالان بازار و مردم حاکی از این است که پوشاک دیگر در اولویت خرید شب عید نیست و هم‌زمان با افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت پوشاک در بازار نوروزی، تقاضا به شدت کاهش داشته است.

این مسئله ممکن است در کنار مشکلات تأمین مواد اولیه و قاچاق، در سال آینده مشکلات صنعت پوشاک را بیشتر کند. این در حالی است که با توجه به مزیت‌های صنعت پوشاک از جمله هزینه پایین ایجاد شغل و اشتغالزایی بالا وزارت صمت در دولت گذشته برای افزایش حدود ۱.۵ برابری تولید و دو برابری صادرات تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده بود.

البته وزیر صنعت معدن و تجارت کشورمان در آخرین نشست خبری خود در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ از تدوین برنامه صنعت پوشاک خبر داد که جزئیات آن به‌زودی منتشر می‌شود. باید دید آیا این برنامه می‌تواند گره از کار صنعت پوشاک بگشاید.

منبع: ایسنا

کد خبر 564814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.