به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، جواد هدایتی اظهار کرد: این نصاب در شرایط پساکرونا و با وجود ادامه اعمال محدودیتهای نسبی جهانی و منطقهای ناشی از همهگیری ویروس کرونا حاصل شده است؛ به نحوی که همچنان شاهد ادامه انسداد مرزهای ترکمنستان برای حمل یکسره کامیونها به کشورهای آسیای میانه هستیم؛ همچنین در وضعیت اقتصادی افغانستان بعد از حاکمیت طالبان، ترانزیت کالا به این کشور کاهش چشمگیری داشته است.
وی افزود: با وجود شرایط موصوف، کسب رکورد رشد ۹۸ درصدی در تردد کامیونهای ترانزیتی، بسیار ارزشمند و بیانگر استعدادهای کمنظیر ذاتی و عملیاتی سرزمین ایران است و در صورت عدم وجود شرایط محدودکننده فوق، رکورد دهههای اخیر ترانزیت کالا از ایران به طور قطع در سال ۱۴۰۰ شکسته میشد.
مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور گفت: در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ در حوزه تردد کامیونهای حامل کالاهای ترانزیتی با رسیدن به رقم ۴۳ هزار دستگاه، نصاب جدیدی برای تردد این کامیونها در سالهای گذشته ثبت شد؛ این در حالی است که میانگین تردد ترانزیت در سال گذشته ۳۳ هزار و ۶۵۰ دستگاه در ماه بوده است.
هدایتی خاطرنشان کرد: بر اساس رویکرد اصولی دولت سیزدهم در همگرایی سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه، پیگیری دیپلماسی فعال منطقهای توسط شخص ریاست محترم جمهور در قالب پیمانهای اقتصادی منطقهای نظیر شانگهای، اکو و اوراسیا، همچنین به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای رفع تحریمهای بانکی و بیمهای، در صورت حاکمیت ثبات سیاسی منطقهای و همراهی شایسته تمام دستگاههای همکار میتوان به ثبت رکوردی تاریخی بالای ۲۰ میلیون تن برای ترانزیت کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ امیدوار بود.
وی افزود: البته در کنار این عوامل باید به ایجاد سایر الزامات و بسترهای مورد نیاز نظیر ایجاد ساختار اداری مدیریت واحد توسعه ترانزیت از قلمرو کشور، ارتقای زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری لجستیکی، فعالسازی انواع تسهیلات گمرکی پیشبینی شده در قانون امور گمرکی نظیر تعویض بارگیر و ترانسشیپ کالاهای ترانزیتی در بنادر و تسهیل عبور و مرور در پایانههای مرزی با رویکرد استفاده از فناوریهای بومی دانشبنیان، اهتمام لازم معمول شود.
نظر شما