به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به پیچیدگی و تنوع خاص مسائل مربوط به شهرها، اداره آنها نیز به مدیریتی تحولخواه، کیفی، مشارکتجو و همهجانبهنگر نیاز دارد؛ از اینرو این پرسش مطرح میشود که آیا شهرها باید بهگونه سنتی اداره شوند و فردی منصوب به مدیریت امور بپردازد یا میتوان در سطح محلی مدیرانی را انتخاب کرد که با نظارت یا بدون نظارت حکومت مرکزی فعالیت کنند، در سطح دیگر این پرسش مطرح میشود که شهردار باید واجد چه ویژگیهایی باشد تا بتواند در اداره شهر با پیچیدگیهای خاص خود، کامروا شود؟
میتوان این نکته را پذیرفت که انتخاب شهرداران شهرها به وسیله رأی مستقیم مردم به تعمیق دموکراسی و نهادینه شدن بیشتر این فرهنگ در میان اقشار جامعه منجر میشود، زیرا این نهادها از میان اجتماع شکل گرفتند؛ تجربهها نشان میدهد انتخاب مستقیم شهرداران توسط رأی مردم نیازمند تغییر کیفی در نوع مدیریت شهری است، زیرا میتوان سازوکارهایی را برای چگونگی برقراری توازن قدرت میان شورای اسلامی شهر و شهردار اندیشید و هم اینکه به چه نحو میان وظایف گوناگون شهرداری و شورای اسلامی شهر میتوان به طریقی تخصصی تفکیک ایجاد کرد.
قوانین موجود، ویژگیها و شرایط کیفی را برای تصدی منصب شهرداری مشخص کرده است، اما اداره شهر با تخصصها و وظیفههای گوناگون مدیریتی ویژه را میطلبد؛ چرا که شهر خاستگاه اصلی مدرنیتنه است و به بالندگی منتهی میشود؛ لذا مدیریت صحیح حائز اهمیت است.
دستیابی به دموکراسی ناب و تقویت مشارکت شهروندان، مدیریت اجرای شهرها، دستیابی به مدیریت واحد شهری، افزایش میزان پاسخگویی شهردار و سازمان شهرداری به شهروندان، تقویت جایگاه نظارتی شورای اسلامی شهر، کاهش ناپایداری جایگاه شهرداران و کوتاه شدن دوره تصدی آنها به سبب جدال شورای اسلامی شهر، شهردار، برخورداری از پشتوانه جمعی و حمایت عمومی در تصمیمگیری و اجرا از محاسن انتخاب مستقیم شهرداران است، پس لازمه انتخاب شهرداران دقت و تیزبینی خواهد بود.
عملکرد شهردار تحت شرایط مختلف بسیار متفاوت است یکی از این عوامل که میتواند نقش بسزایی در عملکرد شهردار داشته باشد، نحوه انتخاب وی است و بر اساس مطالعات انجام شده انتخاب مستقیم شهردار موجب میشود که شهرداران تعامل بهتری با سطوح حکومتی داشته باشند. روش انتخاب مستقیم شهردار میتواند موجب بهبود عملکرد مدیریت شهری شود، اگر چه همراه با آن تغییرات دیگری در خصوص حدود وظایف و اختیارات حکومت محلی، نحوه عزل و انتصاب شهردار و کابینه وی، شفافیت قوانین در خصوص نظارت و کنترل شورا بر شهردار، حذف درآمدهای ناپایدار از بودجه شهرداری و حذف ساختار مجزای اداره امور شهر موجب فزونی ارتقای عملکرد سیستم مدیریت شهری و شهردار خواهد شد.
در این میان شهرکرد پس از مدتی فراز و نشیب با روی کار آمدن شورای اسلامی شهر توانست صاحب شهردار شود و روزهای آرامی را سپری کند تا چندی پیش که زمزمههای سکونت نداشتن شهردار منتخب در شهر، از خاتمه خدمت وی خبر میداد؛ این موضوع آن قدر در فضای مجازی و رسانهها مطرح شد تا اینکه در نهایت شب گذشته خبر پایان یافتن مسئولیت شهردار رسانهای شد و شهرکرد مجدداً باید فرآیند انتخاب شهردار طی کند، در این زمینه با محمدرضا بیاتی، رئیس شورای اسلامی شهر شهرکرد گفتوگویی انجام دادیم که شرح آن را در ادامه میخوانید:
علت طرح موضوع خاتمه خدمت شهردار شهرکرد چه بوده است؟
موضوع، سکونت نداشتن خانواده (افراد تحت تکفل) شهردار در شهرکرد بود؛ بر اساس دستورالعمل اگر شهرداری فضایی داشته باشد، باید در اختیار شهردار قرار دهد که دو واحد آپارتمان متعلق به شهرداری در منطقه دروازه اصفهان در شهرکرد را برای شهردار در نظر گرفتیم، دو واحد آپارتمان نوساز برای سکونت شهردار و خانوادهاش اختصاص یافت، البته اگر به برنامههای شهردار هم ایرادی وارد بود، آن طور که باید برخورد نشد و موضوع اصلی سکونت نداشتن شهردار در شهرکرد است.
قانون برای سکونت نداشتن خانواده شهردار در شهر چه میگوید؟
به استناد قانون از روزی که حکم شهردار صادر میشود به مدت حداکثر یک ماه فرصت دارد خانوادهاش را به شهر محل خدمت آورد، شورای اسلامی شهر شهرکرد در نظر داشت اگر شهردار مکانی که برای زندگی وی و خانوادهاش در نظر گرفتیم را نمیپسندد، مکانی دیگری را مشخص کنیم، در حالی که قانون میگوید اگر شهردار این فضا را نخواهد باید خودش فضایی برای خرید یا اجاره فراهم کند و در این صورت ۵۰ درصد هزینه را شهرداری تأمین خواهد کرد؛ احتمالاً خانواده شهردار شهرکرد تمایل به زندگی در در این شهر را نداشتند.
چگونه سکونت شهردار در شهر محرز میشود؟
باید قولنامه خرید یا اجاره شهردار قابلیت رهگیری داشته باشد، همچنین ثبتنام فرزندان شهردار که دانشآموز هستند نیز باید در شهر محل خدمت انجام شده باشد و این موضوع بررسی میشود، زیرا اسکان افراد تحت تکفل شهردار باید در شهر محل خدمت شهردار باشد و تنها در صورتی که محدودیت قانونی مانند دانشجو بودن در شهر دیگری وجود داشته باشد، سکونت افراد تحت تکفل (فرزندان) در شهر دیگر مانعی ندارد؛ لذا این موارد باید به طور قانونی بررسی شود و اگر انجام نشده باشد، سکونت نداشتن شهردار و افراد تحت تکفل وی اثبات خواهد شد.
آیا به شهردار شهرکرد برای سکونت خانوادهاش در شهر مهلت داده شد؟
به شهردار مهلت داده شد، اما آن گونه که باید عمل نشد و برای اینکه تخلفی برای شورای اسلامی شهر در نظر گرفته نشود، بر اساس قانون عمل شد، زیرا یکی از شرایط احراز سمت شهردار، سکونت در شهر محل خدمت است و اگر سکونت نباشد شرایط احراز از بین میرود.
در نهایت چه تصمیمی برای شهردار شهرکرد گرفته شده است؟
شورای اسلامی شهر به سکونت نداشتن شهردار رأی داده است و مراحل قانونی در هیئت تطبیق فرمانداری طی شد و در نهایت در جلسه شب گذشته خاتمه خدمت "محمدتقی جاپلقی" به وی ابلاغ شد و سرپرست شهرداری نیز تعیین شد. همچنین سرپرست شهرداری بر اساس قانون باید از کارکنان شهرداری باشد و در حال حاضر "عبدالصادق نجفی" که معاون عمرانی شهردار بود به عنوان سرپرست شهرداری شهرکرد تعیین شده است.
نظر شما